640 vs 660

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Dalby
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Tänkte köpa en motard nu i veckan eller nästa... Tidigarehar jag kört SF, bakhjulsbus är bästa buset. :)

Jag väger för tillfället mellan en 640 -03 och en 660 -03

660:n har gått 1200mil och är import utan servicebok men verkar vara i fint skick (själv vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter)

640:n har gått 700mil och är svensk och har full servicebok

640 skulle kosta mig 1200 i månaden i försäkring
660 skulle kosta mig 600 i månaden i försäkring

i inköp kostar de detsamma.

Vad skulle ni har på forumet kunna rekomendera?
 
Last edited:

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Dalby
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Finns det några bra tips/råd om vad man ska leta efter på en 660? tänka kolla på den ikväll och eventuellt lägga handpenning
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Balthazar skrev:
Finns det några bra tips/råd om vad man ska leta efter på en 660? tänka kolla på den ikväll och eventuellt lägga handpenning

Jag tror att du får billigare försäkring på Bilsport&MC där 660 är offroadklassad. 3600 helår/helförsäkring.

660 körs ju rätt hårt ofta så kolla det vanliga som slits: bromsar, växellåda, lager osv.

//Eric
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Balthazar skrev:
Finns det några bra tips/råd om vad man ska leta efter på en 660? tänka kolla på den ikväll och eventuellt lägga handpenning

660 är en mer racingbetonad modell och vad jag förstår så hade den tidigare även mindre oljevolym varför servicen är viktigare att den blivit gjort! Finns det någon servicebok/häfte till hojen? Lyssna efter "skrammel" i motorn, kolla att ramen är rak och fin samt styrstoppen(kraschad..) Kolla om den tidigare blivit skruvad med... (bultskallar, annan färg på packningsmassan än grå..) Fjädringen är också en dyr post om denna behövs åtgärdas... (läckage och "känsla") I övrigt märks det ganska väl om hojen blivit omhändertagen (allmänt skick, skitigt luftfilter, rost, skadade fälgar osv...) Rena och nya plastkåpor ska man inte låta sig luras av!!!

660 är en betydligt roligare hoj (om skicket är bra!) Över 1000 mil kan vara MYCKET om den inte är omhändertagen, och LITE om den är välskött...

Mina synpunkter...

/Göran (vars 660 -04 nu gått 730 problemfria bakhjulsmil... :yoparty )
 
Last edited:

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 660 ´03
Balthazar, jag lånar din tråd lite, hoppas att det är okej :)

Jag har också en KTM 660 03:a på G. Den har gått ca 1000 mil, servad 2 gånger på verkstad och sen säger ägaren att han har servat den några gånger själv (Olja, filter och ventilerna).

Vad tror ni, är det bara att slå till?

/BV
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Bobbo V skrev:
Balthazar, jag lånar din tråd lite, hoppas att det är okej :)

Jag har också en KTM 660 03:a på G. Den har gått ca 1000 mil, servad 2 gånger på verkstad och sen säger ägaren att han har servat den några gånger själv (Olja, filter och ventilerna).

Vad tror ni, är det bara att slå till?

/BV

För det priset skulle jag slå till direkt :tummenupp

Edit: Men seriöst. Det beror ju på priset och hur du uppfattar skicket. Sen hade det ju varit ett plus om den hade varit servad var 250 mil på verkstad så man är säker på att det stämmer. Snacka kan ju alla.
 

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 660 ´03
Wesslan skrev:
För det priset skulle jag slå till direkt :tummenupp

Edit: Men seriöst. Det beror ju på priset och hur du uppfattar skicket. Sen hade det ju varit ett plus om den hade varit servad var 250 mil på verkstad så man är säker på att det stämmer. Snacka kan ju alla.


Aha, är det 250mils service intervaller på en sån där?! Är det 1 stor och 3 mindre på 1000 mil eller hur är det? vad gör man på en stor service?

Det finns ju inte så himla många 660 till salu så jag vet inte hur det är med priset, men jag tror att det är bra!

/BV
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Bobbo V skrev:
Aha, är det 250mils service intervaller på en sån där?! Är det 1 stor och 3 mindre på 1000 mil eller hur är det? vad gör man på en stor service?

Det finns ju inte så himla många 660 till salu så jag vet inte hur det är med priset, men jag tror att det är bra!

/BV

Japp, det är 250 mils intervaller på 660 och 500 mil på 640.

Sen rekomenderas det starkt oljebyten mellan servicarna vilket gäller båda cyklarna. Alltså ska den vara servad var 125:e mil. Är absolut ingen expert så det är säkert någon som kan ge klarare svar men det är väl byte av filter, olja och ställa ventiler som gäller på servicarna.

/Micke
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
660n ÄR mycket roligare. Tycker jag iaf, den är mer lättsvängd, man sitter bättre och mycket roligare motor.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Wesslan skrev:
Japp, det är 250 mils intervaller på 660 och 500 mil på 640.

Sen rekomenderas det starkt oljebyten mellan servicarna vilket gäller båda cyklarna. Alltså ska den vara servad var 125:e mil. Är absolut ingen expert så det är säkert någon som kan ge klarare svar men det är väl byte av filter, olja och ställa ventiler som gäller på servicarna.

/Micke

Är det fel som det står i handboken alltså? Där står nämligen 500 mils intervall på en 660 med olje- och filterbyte varje 250 mil.

//Eric
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
DR-Zätare skrev:
Är det fel som det står i handboken alltså? Där står nämligen 500 mils intervall på en 660 med olje- och filterbyte varje 250 mil.

//Eric

Så det är samma som på 640? Hmm, låter skumt. Är du riktig säker nu? För jag var nästan 100 på att det var 250 mil på 660.

/Micke
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Wesslan skrev:
Så det är samma som på 640? Hmm, låter skumt. Är du riktig säker nu? För jag var nästan 100 på att det var 250 mil på 660.

/Micke

Olje- och filterbyte "ska" ju göras på verkstad. Sen ska man ju göra en extra gång mellan dessa. Så det är inte samma som 640. Men enligt handboken så ska ventilerna ställas var 500e mil.
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
eisbaer skrev:
Olje- och filterbyte "ska" ju göras på verkstad. Sen ska man ju göra en extra gång mellan dessa. Så det är inte samma som 640. Men enligt handboken så ska ventilerna ställas var 500e mil.

Ja, så vad blir serviceintervallen och mellanservicarna på en 660 då?

640 är ju iaf: 500/250

660: 250/125?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Wesslan skrev:
Ja, så vad blir serviceintervallen och mellanservicarna på en 660 då?

640 är ju iaf: 500/250

660: 250/125?

Byte olja + filter: 250mil
Stor service med bla ventiljustering osv: 500 mil

Enligt handboken är det samma som 640 och även enligt min lokala KTM-handlare. Dock får man ju räkna med att eftersom 660:n är hårdare trimmad och (förmodligen) brukas hårdare än en 640 så bör man nog ta lite bättre hand om den än så. Kör man till exempel på bana någon gång i veckan man kan nog glömma 500/250 mil om man vill vara på den säkra sidan...
Man får helt enkelt känna efter hur man har brukat hojen och serva den efter behov. Så är det ju med riktiga motorer! :)

Jag har då inte för avsikt att ha så glesa servicar på min.

//eric
 

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
DR-Zätare skrev:
Byte olja + filter: 250mil
Stor service med bla ventiljustering osv: 500 mil

Enligt handboken är det samma som 640 och även enligt min lokala KTM-handlare. Dock får man ju räkna med att eftersom 660:n är hårdare trimmad och (förmodligen) brukas hårdare än en 640 så bör man nog ta lite bättre hand om den än så. Kör man till exempel på bana någon gång i veckan man kan nog glömma 500/250 mil om man vill vara på den säkra sidan...
Man får helt enkelt känna efter hur man har brukat hojen och serva den efter behov. Så är det ju med riktiga motorer! :)

Jag har då inte för avsikt att ha så glesa servicar på min.

//eric


PÅ 660 ÄR DET 250 MIL
PÅ 640 ÄR DET 500 MIL

Det som man även skall vara uppmärksam på är att garantin är 6 månader på en 660 och 24 månader på en 640.

Byter du olja själv i hojen kan du glömma allt vad garanti heter! Blir det motor ras efter ett egenhändigt oljebyte så kan jag garantera att KTM inte står för det.

Tänk efter hur mycket du kommer att köra och välj hoj efter det! Jag kör minst 40-50 mil i veckan året om och då är det ju inte aktuellt med en 660.

Import hojar är aldrig roligt
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Inge fel på import hoj, jag har en! samma hoj fast billigare...

660 SMC -03

http://www.ktminfo.com/partscat/images/Info/2003_660_smc_se.pdf

PERIODIC MAINTENANCE SCHEDULE 2003
after / every
2500 km
or
25 hours
1. Service after
1000 km
or
10 hours
after / every
5000 km
or
once a year
IF MOTORCYCLE IS USED FOR COMPETITION 5000 KM SERVICE SHOULD BE CARRIED OUT AFTER EVERY RACE!
SERVICE INTERVALLS SHOULD NEVER BE EXCEED BY MOOR THAN 5 HOURS OR 500
KM.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
eisbaer skrev:
Är min för dyr eller?

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=20954

Gått 115 mil, förstaservice gjord precis.

Absolut nyskick.

Akra helsystem (7 papp?), orginaldelar ingår.

Nu ar jag utomlands (azorerna) sa jag har inte kunnat hanga med i alla tradar!
Varfor ska du salja 660 nu, var inte du missnojd med 625?

Nar jag kommer hem sa ska jag ta kontakt med BEVIKS igen for de holl pa att blasa mig nastan pa mina 9000:- "presentkort" som jag skulle ha. Vad jag ska kopa? Grusfalgar saklart! :banana
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
motardnisse skrev:
Nu ar jag utomlands (azorerna) sa jag har inte kunnat hanga med i alla tradar!
Varfor ska du salja 660 nu, var inte du missnojd med 625?

Kickhelvete, annars finns det ingen anledning. Men jag börjar äntligen få igång fanskapet så..
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top