7000kr för klyva motor?

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Fick prisuppgift av verkstaden som jag lämnat in hojen på. Vad jag trodde skulle vara en enkel kopplingsjustering visade sig bli betydligt mer komplicerat. Är detta rimligt?:

1h Ut med motor
4h Klyva + byta växellådslager
1h In med motor

Alltså cirka 6 timmar vilket motsvarade 3900kr + packningar och lager för ca 3000kr.

Har aldrig varit med om liknande verkstadsjobb förut så måste få lite feedback!


Mvh
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
timpeng på 520.- + moms låter rimligt, men får känslan att 6 timmar är lite i överkant.
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Jag fick betala 6500 för vanlig service (olja och filter) + byte av nålarna i förgasarna på en twin. (Nålarna hade jag med mig).

Det kostar fett när man är dum som jag och lämnar jobbet till en av dom större märkesverkstäderna bara för jag inte orka skruva själv.

Så din kostnad är billigt om man jämnför.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
För det jobbet är det inget överpris, dock hoppas jag att du blev upplyst om att det kunde kosta så mycket. Det finns riktilinjer för hur mycket dyrare än överenskommet pris det får bli. Hade ni inget överenskommet så är det inte mycket man kan göra. Tyvärr är fordonsbranschen ganska rutten och kan man inget om mekaniken så är det lätt att bli blåst.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är en rimlig kostnad. Jag som gjort dyligt fler gånger jag kan räkna till gör det snabbare och billigare men för ktm verkstad är det rimligt.

Lagren kostar typ 250kr och köper man bara de packningar man behöver och inte hela satsen så klarar man sig på 700kr.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Instämmer med Boris. Gör det garanterat snabbare själv men det är fortfarande en del jobb. En timma för att få ut motorn är en rätt bra uppskattning tror jag (beroende på modell) men att klyva den borde gå rätt fort så fyra timmar låter väl lite i överkant, fast det är väl klart. Dom vill ju tjäna pengar.
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Vad är det för hoj? GL1800 eller en RS250?

Det är ingen av nämnda. Det är en Ktm 625 SM -02.

Jag fick betala 6500 för vanlig service (olja och filter) + byte av nålarna i förgasarna på en twin. (Nålarna hade jag med mig).

Det kostar fett när man är dum som jag och lämnar jobbet till en av dom större märkesverkstäderna bara för jag inte orka skruva själv.

Så din kostnad är billigt om man jämnför.

Hoppsan. Men sen tål ju alltid verkstäder att jämföras i pris! Alla har ju skyldighet till "garanti" i ett år så på relativt enkla service och dylikt kan man ju sortera bort de dyraste verkstäderna.

För det jobbet är det inget överpris, dock hoppas jag att du blev upplyst om att det kunde kosta så mycket. Det finns riktilinjer för hur mycket dyrare än överenskommet pris det får bli. Hade ni inget överenskommet så är det inte mycket man kan göra. Tyvärr är fordonsbranschen ganska rutten och kan man inget om mekaniken så är det lätt att bli blåst.

Jodå! Har sagt hela tiden att jag vill bli kontaktad när felet hittats för prisuppgift och mycket riktigt blev jag det. Eftersom jag inte hade en blekaste vad varken arbete eller pris på delarna går på ville jag höra mig för. Men av vad jag kan läsa i tråden verkar det hyfsat, lite i överkant dock. Ska jämföra lite verkstäder emellan imorgon är tanken!:tummenupp Tack så mycket för era tycken :Bugar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tyvärr är fordonsbranschen ganska rutten och kan man inget om mekaniken så är det lätt att bli blåst.
Japp, det verkar som att det finns ett tydligt samband mellan fordonskunskap och hur mycket folk måste laga sina bilar. Polarna som har stenkoll på teknik och fordon har aldrig några dyra problem när dom lämnar in bilen på service, däremot dom som behöver hjälp att tanka har alltid mängder med konstiga och svindyra fel, allt från slitna kontinentalsocklar, sneda synvinklar och tvinnade vingbultar till utslitna flänsbyglar i ventilkamrarna.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Japp, det verkar som att det finns ett tydligt samband mellan fordonskunskap och hur mycket folk måste laga sina bilar. Polarna som har stenkoll på teknik och fordon har aldrig några dyra problem när dom lämnar in bilen på service, däremot dom som behöver hjälp att tanka har alltid mängder med konstiga och svindyra fel, allt från slitna kontinentalsocklar, sneda synvinklar och tvinnade vingbultar till utslitna flänsbyglar i ventilkamrarna.

Säkert är det så att många verkstäder tar alla chanser att tjäna extra pengar. Men man får även tänka på att de som inte ens klarar att tanka själva antagligen underhåller sina fordon sämre på diverse sätt, och kanske även hanterar dem mindre broderligt vid framförande.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Köp en manual och byta själv. Man lär sig enormt mycket om hojen, och skulle det bli fel så kan man ju lämna in den om det skulle skita sig totalt =)
Men de pengarna många tar för att göra en vanlig standardservice kan man fan ha roligare för! :D
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Japp, det verkar som att det finns ett tydligt samband mellan fordonskunskap och hur mycket folk måste laga sina bilar. Polarna som har stenkoll på teknik och fordon har aldrig några dyra problem när dom lämnar in bilen på service, däremot dom som behöver hjälp att tanka har alltid mängder med konstiga och svindyra fel, allt från slitna kontinentalsocklar, sneda synvinklar och tvinnade vingbultar till utslitna flänsbyglar i ventilkamrarna.

Glöm inte att alla Tvärnitar lossnat också, samt att Kolvstudsarfjädrarna är kassa. Tyvärr brukar Splurisatorn och Hydrogenavoljeförskiljaren ge upp i samma veva som Aluminiummagneten på Förgasarsnöret går av.

"Blir dyrt det här..."
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är bara att tacka Hoztic och Crash Dummy MC för dagens träning av skrattmusklerna. :tummenupp :D
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Blir ju extra dyrt om du även måste byta utanliggandepålagret, gongulatorn, framvagnsreläet och fluxkondensatorn...
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Nu kommer då nästa fråga. Behöver man verkligen klyva motorn för att byta kopplingslager? Enligt denna guide: http://soe.se/mek/lc4koppl/lc4koppl.htm ska man ju inte behöva det. Om det nu så är fallet skulle man ju kunna göra hela arbetet själv, men bara få hjälp med att pressa av/på lagret. Har ingen press eller knacksats så där klämmer skon lite.

Då får jag till det:
741kr Lager
500kr Press av/på lager

Istället för deras:
3000kr lagersats
3900kr Arbete

Mvh Johan
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nu kommer då nästa fråga. Behöver man verkligen klyva motorn för att byta kopplingslager? Enligt denna guide: http://soe.se/mek/lc4koppl/lc4koppl.htm ska man ju inte behöva det. Om det nu så är fallet skulle man ju kunna göra hela arbetet själv, men bara få hjälp med att pressa av/på lagret. Har ingen press eller knacksats så där klämmer skon lite.

Då får jag till det:
741kr Lager
500kr Press av/på lager

Istället för deras:
3000kr lagersats
3900kr Arbete

Mvh Johan


Du skrev växellådslager i texten ovan?
För att byta det, ja.
För att byta kopplingslager, nej.
Men ta reda på vilket lager det handlar om först.


EDIT: Såg din länk nu, kallar dom det där för kopplingslager? Ett kopplingslager för mig är ett nållager som kopplingskorgen sitter på? och inte det lager som sitter på utgående axel? Men hursomhaver.

Varför man klyver motor, är för att knacka eller pressa ut lagret från andra sidan. När du sätter i nya lagret vill du även pressa i det för att inte skada det. Bedöm själv. Har du tillgång till bra verktyg och kan mecka så visst. Men jag hade klyft motorn när den ändå var isär och kännt på övriga lager i lådan och kollat drev och skiftgafflar när de ändå var isär.
 
Last edited:

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Du skrev växellådslager i texten ovan?
För att byta det, ja.
För att byta kopplingslager, nej det sitter på korgen.
Men ta reda på vilket lager det handlar om först.

Samma sekund som jag skrev så insåg jag att det är kopplingslager!
Fick pris av lelles på 2000kr för delarna inklusive lager, packningar och diverse småplock. Får se hur detta slutar!

Om någon i Östersundsområdet känner för lite höstpyssel så är det bara att dra iväg ett PM.
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Gjorde 750 mila service på verkstad för att ha garanti kvar på hojen. Gick lös på ~3'870kr.

Där byter de i princip olja och ställer ventiler...
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Summa sumarum, do it yourself.
Så lär du dig en hel del på vägen ;)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top