72kw strypt till 35kw "OK enl transportstyrelsen" ja/nej?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kollar på hoj till tjejen, det blir A2 som sagt och kom över en hoj som gjorde mig mycket fundersam.

http://www.blocket.se/vi/60375656.htm

enl. säljaren har han ringt transportstyrelsen och de har sagt att det är en Godkänd A2 hoj som är strypt från 72kw till 35kw. det kan inte vara möjligt eller?

Regelverket är ju klart o tydligt
Max 70kw.

han påstår att hojen reggades med strypningen före de nya reglerna, men något sådant borde inte spela någon roll, för då är ju per automatik alla 25kw reggade fordon även A2 fordon.

Är det jag som har fel, eller har försäljaren ingen koll / ljuger om transportstyrelsens bud ?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Som jag förstår får du köra vilken motorcykel som helst som har mindre än 35 kW samt mindre än [FONT=Droid Sans, sans-serif]0,2 kW/kg när du har A2 körkort.[/FONT]

[FONT=Droid Sans, sans-serif]Dock är det lite andra krav på motorcykeln vid en eventuell uppkörning. På uppkörningen får du inte ha mindre än 20 kW samt att motorn måste vara större än 395 cm3 samt att om motorcykeln är strypt får inte originaleffekten varit högre än 70 kW.

Så enligt min logik får hon köra den motorcykeln efter att hon fått kortet men hon får inte köra upp på den.
[/FONT]
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Reglerna är glasklara., Att det ska vara så svårt.
"Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW."
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Reglerna är glasklara., Att det ska vara så svårt.

Glasklara är ju inte det ordet jag skulle välja.

Enligt följande så nämns inget om 70 kW vid strypning:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/
http://www.korkortsportalen.se/jag-...orcykel-huvudsida/A2--Mellanstor-motorcykel-/

Dock nämns det under kraven på fordonet vid uppkörning:
http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/

Detta tycker jag låter rimligt eftersom en polis som stoppar dig i trafiken omöjligt kan veta originaleffekten då du inte behöver ha med dig registreringsbeviset när du är ute och åker.

Dock måste du visa upp registreringsbeviset för kontrollanten vid en uppkörning, så i det fallet det möjligt att ha regler kring originaleffekten.

Någon som har länk till lagboken? Det har varit så många lagändringar och undantag senaste tiden att man blir snurrig.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Glasklara är ju inte det ordet jag skulle välja.

Enligt följande så nämns inget om 70 kW vid strypning:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/
http://www.korkortsportalen.se/jag-...orcykel-huvudsida/A2--Mellanstor-motorcykel-/

Dock nämns det under kraven på fordonet vid uppkörning:
http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/

Detta tycker jag låter rimligt eftersom en polis som stoppar dig i trafiken omöjligt kan veta originaleffekten då du inte behöver ha med dig registreringsbeviset när du är ute och åker.

Dock måste du visa upp registreringsbeviset för kontrollanten vid en uppkörning, så i det fallet det möjligt att ha regler kring originaleffekten.

Någon som har länk till lagboken? Det har varit så många lagändringar och undantag senaste tiden att man blir snurrig.
Står här. Första sidan. http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Köp en fz 6 2007 -2008 med 78 hk. Sedan stryper du den till 35 kW ( 48 HK). Den hojen kan sedan ha 48 , 78 eller 98 HK allt efter behov för dagen.

Ett annat alternativ är twinarna er 6 eller sv 650 ( gladius) eller Ducati monster 696/796. Generellt är twinnarna trevliga som strypta. Radfyrorna blir bara tråkiga som strypta. Dessa twin hojar har 70- 80 HK d.v.s under 70 kW ( 95 hk).
På insprutningsmodellerna är strypningen enbart en begränsning av trottel öppningen. Det är inga strypbrickor i insuget eller avgasröret. Den består av en skruv eller en fastskruvad plåtbit som hindrar full spjällöppning.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Glasklara är ju inte det ordet jag skulle välja.

Enligt följande så nämns inget om 70 kW vid strypning:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/

Jodå, klicka på antingen "Översikt över de nya behörigheterna (Pdf-fil, 90 kB), öppnas i nytt fönster)" eller "Nya regler och körkortsbehörigheter för motorcykel från och med 2013 (Pdf-fil, 27 kB), öppnas i nytt fönster." så står det där i klartext.

Hur nu någon kan ha missat det där, finns ju ungefär en kvadriljon trådar om A2 och ursprungseffekt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Glasklara är ju inte det ordet jag skulle välja.

Enligt följande så nämns inget om 70 kW vid strypning:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/
http://www.korkortsportalen.se/jag-...orcykel-huvudsida/A2--Mellanstor-motorcykel-/

Dock nämns det under kraven på fordonet vid uppkörning:
http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/

Detta tycker jag låter rimligt eftersom en polis som stoppar dig i trafiken omöjligt kan veta originaleffekten då du inte behöver ha med dig registreringsbeviset när du är ute och åker.

Dock måste du visa upp registreringsbeviset för kontrollanten vid en uppkörning, så i det fallet det möjligt att ha regler kring originaleffekten.

Någon som har länk till lagboken? Det har varit så många lagändringar och undantag senaste tiden att man blir snurrig.

Om du bemödat dig klicka på länken i din egen länk så hade du fått en PDF fil med alla regler.
Och ja, det är klart som fasen en polis kan kontrollera din hoj utan att få se på ditt papper. Det har inte varit det enda sättet att kolla fordonsuppgifter på ganska många år nu. Går alldeles utmärkt med enbart en telefon om man nu vill.


Till TS:
Vad en säljare påstår att transportstyrelsen sagt är knappast relevant. Du kan ju själv reglerna och du kan kolla upp vad det står i registreringsbeviset. Det är allt man behöver veta.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Enl säljaren har han fått "papper" från yamaha själva att motorn har endast har 35, samt att den är strypt.
"Strypt till A2 på verkstad med intygspapper som medföljde (ifrån Yamaha, inte bara verkstaden)"
"72kws motorn med nya papper ifrån Yamaha att det är 35"

Kan det vara någon gråzone. har bett om reg nr
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Reglerna är glasklara., Att det ska vara så svårt.
"Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW."

Måste man inte ändra originalutförandet för att få ner den till 35 kW? :va
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Jojo. Att hojen är strypt till 35kw är helt ok. Problemet är att ursprungseffekten var 72kw. Spelar liksom ingen roll hur många intyg som visar att den är strypt till 35kw. En person med A2-kort får INTE köra den.
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Regelverket är tydligt. :fakta
Även om en person på Transportstyrelsen skulle ha gett ett felaktigt besked, eller att någon på Yamaha missuppfattat reglerna (det är trots allt människor) så räcker inte det för att upphäva de lagar som finns, trots att det är tråkigt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enl säljaren har han fått "papper" från yamaha själva att motorn har endast har 35, samt att den är strypt.
"Strypt till A2 på verkstad med intygspapper som medföljde (ifrån Yamaha, inte bara verkstaden)"
"72kws motorn med nya papper ifrån Yamaha att det är 35"

Kan det vara någon gråzone. har bett om reg nr

Alltså, driver du med oss? :va
Ja, man kan strypa vilken hoj man vill till vilken effekt man vill och regbesikta hojen för den nya effekten.
NEJ, man får inte köra en hoj med mer än 70kw eller 0.2 kw / kg på A2, oavsett vilken effekt den blivit strypt till. Det är fullkomligt glasklart i länkarna du fått hittills.
Han kan mycket väl ha fått okej på det från något stolpskott från transportstyrelsen. Deras telefonister kan inte ett dugg om körkortsklasserna enligt folks erfarenhet när de ringt och frågat.

Hon får inte köra den hojen.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Måste man inte ändra originalutförandet för att få ner den till 35 kW? :va

Jag kan nog klassa ner min utan ändringar. Den har 36kW på pappret så ett intyg på 35 från en bromsbänk skulle nog gå att lösa. Tanken med formuleringen var nog annars att hojen kan vara reggad på <35kW från början.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det som komplicerar, är att moderna hojar är heltypgodkända. Det betyder att all data om hojtypen finns i dom dokumenten.

I Tyskland tillämpas inte regeln om 70 kW orgnaleffekt. Det gör att alphatecknik säljer strypsatser till alla vanliga mc t.ex. gsx r 1000, om nu någon finner det roligt att strypa en 180 HK mc till 48 HK.

Varför strypa en fz 6 som är känd för att behöva högt varvtal för att bli rolig. Jag anser fortfarande att twinnarna runt 650:- 700 cc är betydligt bättre kandidater om syftet är att köra lagligt förstås.. Att bara köra lagligt på pappret, då är naturligtvis fz 6 eller Hornet 600 roligare.
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
En 650-700cc twin ( som CB_tobbe skriver ) är helt perfekt att strypa till A2.
Yamaha MT-07 ( 689cc ) känns knappt strypt alls upp till 6000 rpm. Allt gött vrid finns kvar.:tummenupp
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top