748, vilken klass

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
748'an trillar in i rookie600, där man kört några gamla 600b-regler i kombo med ss600-reglerna.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Om du inte har kontakter på ducati är suzukin garanterat billigast.
Både driftsmässigt och hänga med mässigt.
Det fanns en anledning att ducceklubbens förra ordförande bytte från ducati 748r till skurhink 750 och numer gixxer1000 istället.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
GSXR750 skrev:
Vilken hoj är bäst att köra med som färsking, GSXR750 -96 eller 748 -98. Jag står i valet och kvalet vilken man ska preppa.

En "vanlig" 748'a är inte mycket att komma med, men har du en SPS eller framför allt en R så kommer den förmodligen att gå lika fort som en GSX-R från -96. Skurhinken kommer att vara lite snabbare på rakorna, men det tar man lätt igen i inbromsningar och kurvor med Duccen. Framför allt för att Duccen är mkt stabilare under inbromsning, har bättre fjädring och går att lägga ner mkt mer än en Skurhink (som faktiskt börjar släpa fotpinnar m.m löjeväckande tidigt)

Kör du helt standard Ducce, så kostar det dig ett par ventiljusteringar mer än för en Skurhink under en säsong, säg ett par tusen kronor plus skillnaden i inköpskostnad.

Kör du en riktig racerDucce, typ 748RS, så kostar det lika mycket som att åka en fulltrimmad R6'a. Man får helt enkelt räkna med 1 eller 2 helrenoveringar under en säsong samt att det är en fullservice mellan tävlingarna. Fråga bara alla rookisar som gått och köpt en gammal synsamhoj om hur mycket driften kostar när motorerna skurit efter 2-3 race då de inte servat och bytt ut delar enligt rekommendationerna.

Vill du åka riktigt billigt, köp en nyare rookie1000 hoj typ R1 från -98-99 och kör dem helt orginal. Då kan du klara dig med bara några oljebyten och lite bromsbelägg, däck och drev.

Å tro inte på OffKeff. Duccen såldes med stor saknad och enbart för att jag inte hade råd att köra 13 tävlingar med den. RS'en gick lika fort som min gamla 750R -00 och jag har fortfarande inte åkt fortare med min nya 1000R -01 (som då enbart körs då jag fortfarande inte har ett öre i spons..... :( )
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top