fastapriliars in da house:
Alla Rs
r har ju varit ostrypta när dom kommer från fabriken, Edit: Jag kan ha fel, men tror inte jag har det
Jo nu är det så att du har fel......
Aprilia RS125 tillverkas i olika versioner för olika länder, det finns 3 grundversioner, 80kph, 11Kw och FP sen är det lite olika till vilka länder dom skeppas, det finns olika krav på blinkers, lysen, hastighetsmätare och annat som är specifikt för olika länder. Till Sverige & Danmark har importören TMP beslutat att bara ta in FP modeller och sälja ett av Aprilia tillverkat strypkitt så att dom kan både bli 11Kw och som FP mellanklass, eftersom vi inte har 80kph reglementet så tas dom inte in och en 11kw har bara "en" köpare medan en FP kan säljas som både 11Kw & mellanklass därför är det alltid bäst att leta efter en Svensksåld då vet man att den är en FP och inget annat även om den är strypt & typad som 11kw. Detta gäller bara den nya modellen av RS125 från 99 och framåt då det var en annan "importör" tidigare av Aprilia och han hade 0-koll och tog hem lite av varje....
Det du skriver att importören tar in FP hojar och stryper dom är inte heller rätt, i Sverige & Danmark går FP typintyg ut med alla RS125 som lämnar TMP sen är det upp till varje handlare att sälja dom som FP, eller 11Kw enligt kunds önskemål, dom flesta handlare har köpt TMP's Aprilia strypkitt som innehåller trottelstopp, avgasrör, munstycke och där man kopplar bort avgasporten, detta kit kostar nästan 4.000.- inkl papper, vi har aldrig monterat ett sånt för vi tycker det inte funkar som det ska och kostar för mycket, däremot har vi monterat av ett par sådana kit som bla. AVA MC monterat och som sagt inget höjdar kitt. Vi använder oss uteslutande av Alpha's strypkitt som efter att vi testat olika kommit fram till att det funkar bäst och kostar inte en förmögenhet, 2.900.- fram till 05'orna, priset är inte klart för 06'orna då vi inte haft chans att prova en sån ännu. Det är i princip upp till varje handlare att använda det kit dom tycker är bäst men TMP rekommenderar sitt kitt, eftersom vi monterar det gäller alla garantier på hojen dessutom måste en handlare fylla i pappren som Bilprovning ska ha för att typa om till 11kw.....
Det är därför man ska passa sig väldigt noga med importhojar, det finns en cylinder i 80kph utförande som inte ens har uttag för avgasport och springer man på en sån mina blir det dyrt, cylinder, kolv, avgasport, solenoid, CDI, komplett kabelstamm, wire och lite annat för att den ska gå bättre än 80blås, DYRT.....
DP says: Tror gör man i kyrkan, ska man ge råd ska man veta.......