80km/h, 125km/h eller fp på rs125?

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Tjena, var och kollade på en nyimporterad båge från tyskland i lördags mer exakt denna : http://www.blocket.se/vi/7358879.htm?ca=11_s


är JÄVLIGT orolig att det kanske skulle kunna vara en 125km/h modell eller ännu värre 80km/h modell, han har alla papper ifrån tyskland på den kan man se på dom om det är någon av dessa modeller eller fullpower?

mr helmut sa att am nskulle kika efter någon guldig motor på höger sida om batteriet och jag såg itne det på någon av dom 4 jag kikade på...

sen läser jag här på sh att man ska kolla efter 2 urkopplade sladdar, vilket av dessa är rätt?

vill absolut inte åka på en nit och köpa en sunkig och så jävla mkt dyrare 80/125km/h modell...
 

AntiAntonAnt

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Klavreström
Hoj
Tuono -04
Fuzzman skrev:
Tjena, var och kollade på en nyimporterad båge från tyskland i lördags mer exakt denna : http://www.blocket.se/vi/7358879.htm?ca=11_s


är JÄVLIGT orolig att det kanske skulle kunna vara en 125km/h modell eller ännu värre 80km/h modell, han har alla papper ifrån tyskland på den kan man se på dom om det är någon av dessa modeller eller fullpower?

mr helmut sa att am nskulle kika efter någon guldig motor på höger sida om batteriet och jag såg itne det på någon av dom 4 jag kikade på...

sen läser jag här på sh att man ska kolla efter 2 urkopplade sladdar, vilket av dessa är rätt?

vill absolut inte åka på en nit och köpa en sunkig och så jävla mkt dyrare 80/125km/h modell...

Kan du inte ringa och fråga hur snabb den är? :)
80km/h modell, kan man inte ostrypa den eller? Är det en klenare motor i eller vad? :confused:

Edit: Fick svar efter nästa inlägg när det gäller 5kw :tungan
 
Last edited:

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Tja !

Lite fakta från en erfaren inporterare (nu jalla fall) :mattias

Akta dig för den där, vad står det i reg beviset ?
11kw eller 5kw

Sen skall du oxå kolla så det finns en avgasport med solinoid och allt.

Solinoiden är en liten guld aktig metall cylinder som sitter på höger sida om batteriet (under tanken alltså)

Där ifrån går den en kabel som antagligen inte är inkopplad ifall den är strypt!
Det kvittar ifall den är inkopplad eller inte, det viktiga är bara att du har en sån där metall cylinder (solinoiden).

Kolla oxå att den har rätt förgasare och rätt avgassystem.
Jag har skrivit en lite text om detta i betycknings tråden, för jag gick på den minan att köpa just en tysk modell :fatta!
Länken: Tysk inporterade "rs 125:eek:r"

Har fixat allt nu så att den är på FP men det var ett j*vla mek :gnissla

Lycka till :tummenupp

AntiAntonAnt skrev:
Kan du inte ringa och fråga hur snabb den är? :)
80km/h modell, kan man inte ostrypa den eller? Är det en klenare motor i eller vad? :confused:

Klenare motor nej!
Därimot är den grymt igen pluggad !
 

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
tack så jävla mycket, värt en :Bugar och lite till, måste nog tvinga farsan att köra ner mig igen för en superkoll på flera timmar :p

hur stor är guldmotorn :O?

vad kostar en variabel avgasport?

:tummenupp
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
köpte min hojj från samma företag... kolla kåpor och liknande noggrant också fick mig några mindre trevliga översakningar när jag gjorde det på min, fast det var efteråt jag hade köpt hojjen.
 

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
!ante skrev:
köpte min hojj från samma företag... kolla kåpor och liknande noggrant också fick mig några mindre trevliga översakningar när jag gjorde det på min, fast det var efteråt jag hade köpt hojjen.


vad var det för otrevliga överaskningar?
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Fuzzman skrev:
vad var det för otrevliga överaskningar?
fanns lite sprickor m.m men det beror på ägaren innan och inte på företaget.

tycker bara att det var DÅLIGT av dem att inte säga att mina sidokåpor var lackade av dem trots att jag frågade och han påstod att d var orginal färgen på kåpan.
Men nu fick jag min hojj till ett bra pris.
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
fuzzman in da house:
Tjena, var och kollade på en nyimporterad båge från tyskland i lördags mer exakt denna :


Kolla den noga, den är en 1999'a såld första gången 2000-01-03 till en Erhard Melzer i Tyskland, har aldrig blivit servad enligt servicebok (inte i Aprilias system iallafall), är intagen till Sverige 2006-02-17 och typad som 11kw men att den bara gått 734 mil tror jag inte en dag på, ser för sleten ut för det.....

DP says: igen & igen, hitta en Svensksåld & strypt hoj annars kan det bli dyrt....
 
Last edited:

Henke_NsR

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Hjo
Hoj
Aprilia RS125 -00
DP skrev:
fuzzman in da house:
Tjena, var och kollade på en nyimporterad båge från tyskland i lördags mer exakt denna :


Kolla den noga, den är en 1999'a såld första gången 2000-01-03 till en Erhard Melzer i Tyskland, har aldrig blivit servad enligt servicebok (inte i Aprilias system iallafall), är intagen till Sverige 2006-02-17 och typad som 11kw men att den bara gått 734 mil tror jag inte en dag på, ser för sleten ut för det.....

DP says: igen & igen, hitta en Svensksåld & strypt hoj annars kan det bli dyrt....


Skulle du vilja göra en liknande "sökning på WDU166 ? Det vore jag tacksam för.
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
henkensr in da house:
Skulle du vilja göra en liknande "sökning på WDU166 ? Det vore jag tacksam för.


Tyvärr finns den hojen inte inlaggd i Aprilia A2D System, kan bero på ett par olika saker, antingen har handlaren som sålt den från början inte laggt upp den i A2D och då har den inte haft garanti, den kan också vara en hoj såld på "spot marknaden", där Aprilia fabriken ibland säljer ut hojar som stått på fabriken 2 år eller mer av någon anledning (demo, foto eller test hoj) och dom säljs utan garanti och läggs inte upp i A2D, den kan också (speciellt om den kommer från Tyskland) har varit craschad och av den handlaren i Tyskland som skrotat den tagen ur systemet. Tyvärr kan jag inte få fram mer info än ditt ramnummer ZD4MPB000YS006376 och av det ser jag att den är en 00'a X=99, Y=00, 1=01, 2=02 osv. men något mer kan jag inte få fram i Aprilia A2D....

Edit: Snälla skicka inte en massa PM om att ni vill ha era hojar kollade, jag har ett jobb att sköta också, har ni hojar som är äldre än 99 så är dom garanterat inte inlaggda i Aprilia A2D systemet då det togs i bruk under 99, visst vissa handlare har gått in och uppdaterat hojar som dom sålt beggade men int så vanligt annat än i Italien....

DP says: Kan inte sitta och kolla allas RS125'or, hoppas ni förstår det.....
 
Last edited:

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Så här ser solinoiden ut !

Edit:detta är inte min hoj, och texten som är där vid sidan behöver ni inte bry er om! Det är bara en anvisning om hur man plockar bort den.
 

Bifogat

  • solenoidi.jpg
    solenoidi.jpg
    129.8 KB · Visningar: 138
  • Aprilia RS125 1998+workshp manu(128).jpg
    Aprilia RS125 1998+workshp manu(128).jpg
    51.6 KB · Visningar: 125

Henke_NsR

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Hjo
Hoj
Aprilia RS125 -00
DP skrev:
henkensr in da house:
Skulle du vilja göra en liknande "sökning på WDU166 ? Det vore jag tacksam för.


Tyvärr finns den hojen inte inlaggd i Aprilia A2D System, kan bero på ett par olika saker, antingen har handlaren som sålt den från början inte laggt upp den i A2D och då har den inte haft garanti, den kan också vara en hoj såld på "spot marknaden", där Aprilia fabriken ibland säljer ut hojar som stått på fabriken 2 år eller mer av någon anledning (demo, foto eller test hoj) och dom säljs utan garanti och läggs inte upp i A2D, den kan också (speciellt om den kommer från Tyskland) har varit craschad och av den handlaren i Tyskland som skrotat den tagen ur systemet. Tyvärr kan jag inte få fram mer info än ditt ramnummer ZD4MPB000YS006376 och av det ser jag att den är en 00'a X=99, Y=00, 1=01, 2=02 osv. men något mer kan jag inte få fram i Aprilia A2D....

Edit: Snälla skicka inte en massa PM om att ni vill ha era hojar kollade, jag har ett jobb att sköta också, har ni hojar som är äldre än 99 så är dom garanterat inte inlaggda i Aprilia A2D systemet då det togs i bruk under 99, visst vissa handlare har gått in och uppdaterat hojar som dom sålt beggade men int så vanligt annat än i Italien....

DP says: Kan inte sitta och kolla allas RS125'or, hoppas ni förstår det.....


Okej, tack ändå!
 

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
DP skrev:
fuzzman in da house:
Tjena, var och kollade på en nyimporterad båge från tyskland i lördags mer exakt denna :


Kolla den noga, den är en 1999'a såld första gången 2000-01-03 till en Erhard Melzer i Tyskland, har aldrig blivit servad enligt servicebok (inte i Aprilias system iallafall), är intagen till Sverige 2006-02-17 och typad som 11kw men att den bara gått 734 mil tror jag inte en dag på, ser för sleten ut för det.....

DP says: igen & igen, hitta en Svensksåld & strypt hoj annars kan det bli dyrt....

så det är en strypt full power eller :p?
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
fuzzman in da house:
så det är en strypt full power eller :p?


Omöjligt att säga bara genom att kolla Bilregistret & Aprilia A2D men enligt Bilregsitret så är den reggad som 11kw, kan i princip vara vad som helst, 80kph eller FP strypt till 11kw....

DP says: Låt någon som verkligen kan RS125 kolla den noga innan du slår till...
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Fuzzman skrev:
så det är en strypt full power eller :p?

Strypt full power, hmm vet inte vad du menar med det.

Alla Rs:eek:r som kommer från italien är ostrypta (som jag har uppfattat det), sen när dom kommer inte till de landet dom är fraktade till så stryper sedan huvud inportören mc:n för att få brukas i det land, efter det landets lagar/regler.
Sen skriver inportören ett intyg på att den är på x antal kw som han sen skickar med registrerings beviset.

Alla Rs:eek:r har ju varit ostrypta när dom kommer från fabriken, men sen är det upp till huvud inportören att göra vad han ska.


Edit: Jag kan ha fel, men tror inte jag har det :tungan
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
fastapriliars in da house:
Alla Rs:eek:r har ju varit ostrypta när dom kommer från fabriken, Edit: Jag kan ha fel, men tror inte jag har det


Jo nu är det så att du har fel......

Aprilia RS125 tillverkas i olika versioner för olika länder, det finns 3 grundversioner, 80kph, 11Kw och FP sen är det lite olika till vilka länder dom skeppas, det finns olika krav på blinkers, lysen, hastighetsmätare och annat som är specifikt för olika länder. Till Sverige & Danmark har importören TMP beslutat att bara ta in FP modeller och sälja ett av Aprilia tillverkat strypkitt så att dom kan både bli 11Kw och som FP mellanklass, eftersom vi inte har 80kph reglementet så tas dom inte in och en 11kw har bara "en" köpare medan en FP kan säljas som både 11Kw & mellanklass därför är det alltid bäst att leta efter en Svensksåld då vet man att den är en FP och inget annat även om den är strypt & typad som 11kw. Detta gäller bara den nya modellen av RS125 från 99 och framåt. 1998 och tidigare då var det en annan "importör" av Aprilia och han hade 0-koll och tog hem lite av varje....

Det du skriver att importören tar in FP hojar och stryper dom är inte heller rätt, i Sverige & Danmark går FP typintyg ut med alla RS125 som lämnar TMP sen är det upp till varje handlare att sälja dom som FP, eller 11Kw enligt kunds önskemål, dom flesta handlare har köpt TMP's Aprilia strypkitt som innehåller trottelstopp, avgasrör, munstycke och där man kopplar bort avgasporten, detta kit kostar nästan 4.000.- inkl papper, vi har aldrig monterat ett sånt för vi tycker det inte funkar som det ska och kostar för mycket, däremot har vi monterat av ett par sådana kit som bla. AVA MC monterat och som sagt inget höjdar kitt. Vi använder oss uteslutande av Alpha's strypkitt som efter att vi testat olika kommit fram till att det funkar bäst och kostar inte en förmögenhet, 2.900.- fram till 05'orna, priset är inte klart för 06'orna då vi inte haft chans att prova en sån ännu. Det är i princip upp till varje handlare att använda det kit dom tycker är bäst men TMP rekommenderar sitt kitt, eftersom vi monterar det gäller alla garantier på hojen dessutom måste en handlare fylla i pappren som Bilprovning ska ha för att typa om till 11kw.....

Det är därför man ska passa sig väldigt noga med importhojar, det finns en cylinder i 80kph utförande som inte ens har uttag för avgasport och springer man på en sån mina blir det dyrt, cylinder, kolv, avgasport, solenoid, CDI, komplett kabelstamm, wire och lite annat för att den ska gå bättre än 80blås, DYRT.....

DP says: Tror gör man i kyrkan, ska man ge råd ska man veta.......
 
Last edited:

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Skara
Hoj
Aprilia RS125 -98
DP skrev:
fastapriliars in da house:
Alla Rs:eek:r har ju varit ostrypta när dom kommer från fabriken, Edit: Jag kan ha fel, men tror inte jag har det


Jo nu är det så att du har fel......

Aprilia RS125 tillverkas i olika versioner för olika länder, det finns 3 grundversioner, 80kph, 11Kw och FP sen är det lite olika till vilka länder dom skeppas, det finns olika krav på blinkers, lysen, hastighetsmätare och annat som är specifikt för olika länder. Till Sverige & Danmark har importören TMP beslutat att bara ta in FP modeller och sälja ett av Aprilia tillverkat strypkitt så att dom kan både bli 11Kw och som FP mellanklass, eftersom vi inte har 80kph reglementet så tas dom inte in och en 11kw har bara "en" köpare medan en FP kan säljas som både 11Kw & mellanklass därför är det alltid bäst att leta efter en Svensksåld då vet man att den är en FP och inget annat även om den är strypt & typad som 11kw. Detta gäller bara den nya modellen av RS125 från 99 och framåt då det var en annan "importör" tidigare av Aprilia och han hade 0-koll och tog hem lite av varje....

Det du skriver att importören tar in FP hojar och stryper dom är inte heller rätt, i Sverige & Danmark går FP typintyg ut med alla RS125 som lämnar TMP sen är det upp till varje handlare att sälja dom som FP, eller 11Kw enligt kunds önskemål, dom flesta handlare har köpt TMP's Aprilia strypkitt som innehåller trottelstopp, avgasrör, munstycke och där man kopplar bort avgasporten, detta kit kostar nästan 4.000.- inkl papper, vi har aldrig monterat ett sånt för vi tycker det inte funkar som det ska och kostar för mycket, däremot har vi monterat av ett par sådana kit som bla. AVA MC monterat och som sagt inget höjdar kitt. Vi använder oss uteslutande av Alpha's strypkitt som efter att vi testat olika kommit fram till att det funkar bäst och kostar inte en förmögenhet, 2.900.- fram till 05'orna, priset är inte klart för 06'orna då vi inte haft chans att prova en sån ännu. Det är i princip upp till varje handlare att använda det kit dom tycker är bäst men TMP rekommenderar sitt kitt, eftersom vi monterar det gäller alla garantier på hojen dessutom måste en handlare fylla i pappren som Bilprovning ska ha för att typa om till 11kw.....

Det är därför man ska passa sig väldigt noga med importhojar, det finns en cylinder i 80kph utförande som inte ens har uttag för avgasport och springer man på en sån mina blir det dyrt, cylinder, kolv, avgasport, solenoid, CDI, komplett kabelstamm, wire och lite annat för att den ska gå bättre än 80blås, DYRT.....

DP says: Tror gör man i kyrkan, ska man ge råd ska man veta.......


Eftersom jag då har en av modell 98 som går lite halvtaskigt så kanske du vet vad de var för strypningar då?

//Mattias
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
apriliamatte in da house:
Eftersom jag då har en av modell 98 som går lite halvtaskigt så kanske du vet vad de var för strypningar då?


Blev kanske lite otydligt där (ska se om jag kan förtydliga det) men tidigare än 99 kan det vara i princip vad som helst även om det är Svensksålt, altså den gamla modellen av RS 125. Varför din går dåligt är i princip omöjligt att säga utan att ha tittat på den.....

DP says: Kolla med närmsta Aprilia handlare med lite koll....
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top