90-bromsning

Smiley

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
ZR7
Jag övningskör privat och undrar nu hur lång bromssträckan ungefär ska/får vara vid inbromsning från 90 Km/h vid vid uppkörningen.....(vid torrt väglag) :va Undrar dessutom var tidtagningen börjar resp. slutar när man kör serpentinen??

Aee

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
Letar sf-projekt eller motard
Det finns ingen bestämnd bromssträcka, men när jag gjorde det på uppkörningen så frågade han mig: -Kan inte bromssträckan bli lite kortare?
Så då fick jag göra om den.
Man har 20 sek på sig i serpentinbanan.

Smiley

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
ZR7
...jo, jag vet att det ska gå på ca 20 sek, men tidtagningen börjar väl inte direkt vid start ,eller!?... :rolleyes:

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Dom tar tiden när du kör igenom de två första av de 6 konerna som står i början. Sedan slutar dom när du börjat bromsa.

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Det provförrättaren vill se på inbromsningarna är att man har rätt sittställning, blicken på rätt ställe etc., och att man kan göra en effektiv och kontrollerad inbromsning. Bromssträckan beror på så många faktorer, och om det fanns en angiven bromssträcka skulle jag aldrig klara provet med harven jag körde upp på :)

Beträffande tidtagningen, så tror jag att den både börjar och slutar vid "gräns för tidtagning" på bilden, verkar rimligast iallafall :) Jag är dock säker på att den avslutas där. Sen tror jag inte att man ska stirra sig blint på tiden heller. Kör du på 17 sekunder och har riktigt risig teknik (hur nu det skulle gå ihop), kanske du inte klarar det iallafall. Samma sak åt andra hållet; Bra teknik och 20,9 sek.

Lycka till!

Bifogat

• IMAG0020.JPG
    IMAG0020.JPG
    80.4 KB · Visningar: 174
Last edited:

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag har fatksitk fått godkännt på både 20 sek och 24 sek på den banan.. ena tiden var i riktigt fint regn :tomten

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Forsberg skrev:
Sen tror jag inte att man ska stirra sig blint på tiden heller. Kör du på 17 sekunder och har riktigt risig teknik (hur nu det skulle gå ihop), kanske du inte klarar det iallafall.
Lycka till!

Nja kör man för fort så klassas man som en vilde. Alltså inget kort. Körde på 16-17 sek under uppköringen för jag var grymt överladdad. Då sa han typ "mc åka är ingen tävling, tänk på riskerna...." Om jag hade dålig teknik vet jag inte men man måste stå på ganska bra för att komma ner i dom tiderna. ser illa ut...

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
jag körde på 17 sek i spöregn, han sa inget åt mig ....
det dom vill se är att man kan hantera hojen och tror inte dom bryr sig så mycke om en sekund hit eller dit

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Jonte VSB R-T skrev:
Nja kör man för fort så klassas man som en vilde. Alltså inget kort. Körde på 16-17 sek under uppköringen för jag var grymt överladdad. Då sa han typ "mc åka är ingen tävling, tänk på riskerna...." Om jag hade dålig teknik vet jag inte men man måste stå på ganska bra för att komma ner i dom tiderna. ser illa ut...

Håller med och förstår vad du menar. Det jag menade var att man inte skulle stirra sig blint på tiden, och att det inte blir bättre ju snabbare man kör.

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Jag har ställt samma fråga om bromsträckan som du har, och svaret jag fick då av någon här på SH var:

50 km = 7 m
70 km = 17 m
90 km = 25 m

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ingen säger vad du SKA ha för bromssträcka, men trots det finns den en övre gräns för vad som är rimligt...

Bromssträckan t.ex bör vara max 12 meter vid 50km/h och i 90 km/h alltså 40 meter. Det är inga som helst problem att bromsa på kortare sträcka än så med en modern hoj. Har själv gjort det på under 5 meter från 50, men det är optimala förhållanden (se även tidigare svar). Men varför utmana ödet vid en uppkörning?

OBS! Detta var exempel på bromssträckor, talar man om stoppsträcka är det en annan sak, då ska man räkna med reaktiontiden åxå....

Last edited:

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Smiley skrev:
Jag övningskör privat och undrar nu hur lång bromssträckan ungefär ska/får vara vid inbromsning från 90 Km/h vid vid uppkörningen.....(vid torrt väglag) :va Undrar dessutom var tidtagningen börjar resp. slutar när man kör serpentinen??

Numera så finns inte tidtagningen kvar...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...