95-98 oktan bensin

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
vad tankar ni 95 eller 98 ?
spelar det nån roll för motorn om man kör på 95 istället för 98?
håller på att köra in hojen tankar 98 under inkörningen
 
Tankar 98, känns bäst då hojen saknar knacksensor, dessutom är den inte byggd att gå på etanolblandat.

Antagligen går den på 95 med men better safe ;)
nu är det ju dock tillåtet att blanda alkohol även i 98oktan men hoppas de inte gör det på mackarna än :gnissla
 
det är det jag undrar, tänkte högre oktantal bättre för motorn
På vilket sätt?

Möjligtvis är 98 något renare än 95, som någon ovan skrev så är det större etanolinlbandning i 95. Det har inget med oktantalet att göra utan är bara hur vi valt att göra i det här landet. Men inte så det motiverar priset.

Är din hoj byggd för 95 och saknar knacksensor så går den inte bättre på 98. Dom få hojar som har knacksensor kan ställa tändningen och därför få ut några kusar till med 98 och kanske få ner förbrukningen något. Vad jag vet har inte er6 knacksensor.

En vanlig hoj byggd för 95 kommer INTE att knacka med 95, inte ens vara i närheten, och kommer inte ge mer effekt med 98 så frågan är vad man får för mellanskillnaden.

Edit: Själfallet gäller inte detta turbomotorer men dessa brukar å andra sidan antingen ha knacksensorer och/eller vara mappade för högre oktan. Och standardhoj med turbo har väl inte sålts på en 20 år...
 
Last edited:
95 oktan fungerar alldeles utmärkt, men nu när E10 kommer att introduceras får man nog vara lite mer vaksam. E10 kommer ju att ersätta 95 oktan.

Själv har jag tankat v-power även i hojen eftersom den inte innehåller etanol där det funnits tillgängligt. Speciellt inför vinteravställning.

På vårt sommerställe uppe i Norrland har vi en Honda Civic som har stått en hel del senaste två- tre åren. I princip bara uppstartad och varmkörd en till två gånger per år. Den står med 95 oktan i tanken. Förefaller inte tagit någon skada alls av etanolen i bränslet.

Man kan nog tanka 95 oktan med gott samvete. Allt annat är nog att elda för kråkorna egentligen :tummenupp
 
För att driva det här vidare: Spelar det någon roll om man tankar E10, istället för 98, när det gäller prestandan? Vissa hävdar att E10 är skadligt, men det tvivlar jag på...
 
För att driva det här vidare: Spelar det någon roll om man tankar E10, istället för 98, när det gäller prestandan? Vissa hävdar att E10 är skadligt, men det tvivlar jag på...

För lite äldre hojar med förgasare kan det vara lite tveksamt med E10. T.ex. är en fråga om gummit i förgasarna tål etanolen på sikt. En annan är att dessa hojar inte är bestyckade för E10 så de kommer att gå lite tunt. Det kan vara skadligt för motorn på sikt.

Nu går det säkert att byta alla o-ringar o liknande i förgasarna samt betycka upp dem, men de flesta kommer antagligen köra med något annat bränsle istället. Kanske 98 med enbart 5% etanol (som det kommer bli längre fram).
 
På vilket sätt?

Möjligtvis är 98 något renare än 95, som någon ovan skrev så är det större etanolinlbandning i 95. Det har inget med oktantalet att göra utan är bara hur vi valt att göra i det här landet. Men inte så det motiverar priset.

Är din hoj byggd för 95 och saknar knacksensor så går den inte bättre på 98. Dom få hojar som har knacksensor kan ställa tändningen och därför få ut några kusar till med 98 och kanske få ner förbrukningen något. Vad jag vet har inte er6 knacksensor.

En vanlig hoj byggd för 95 kommer INTE att knacka med 95, inte ens vara i närheten, och kommer inte ge mer effekt med 98 så frågan är vad man får för mellanskillnaden.

Edit: Själfallet gäller inte detta turbomotorer men dessa brukar å andra sidan antingen ha knacksensorer och/eller vara mappade för högre oktan. Och standardhoj med turbo har väl inte sålts på en 20 år...

läste i instruktionsboken stog att man ska högre än RON 91, vet inte om det är oktantalet ?
 
V-power eller 98 är det för min del. Dock så blir det väl 95 ibland när det inte finns bättre, som t.ex. vid rosenhill..
 
läste i instruktionsboken stog att man ska högre än RON 91, vet inte om det är oktantalet ?

RON är det system som vi har i Sverige och resten av Europa.

wikipedia skrev:
Research Octane Number (RON)

The most common type of octane rating worldwide is the Research Octane Number (RON). RON is determined by running the fuel in a test engine with a variable compression ratio under controlled conditions, and comparing the results with those for mixtures of iso-octane and n-heptane.

Motor Octane Number (MON)

There is another type of octane rating, called Motor Octane Number (MON), or the aviation lean octane rating, which is a better measure of how the fuel behaves when under load, as it is determined at 900 rpm engine speed, instead of the 600 rpm for RON.[2][3] MON testing uses a similar test engine to that used in RON testing, but with a preheated fuel mixture, higher engine speed, and variable ignition timing to further stress the fuel's knock resistance. Depending on the composition of the fuel, the MON of a modern gasoline will be about 8 to 10 points lower than the RON, however there is no direct link between RON and MON. Normally, fuel specifications require both a minimum RON and a minimum MON.[citation needed]

Anti-Knock Index (AKI)

In most countries, including Australia and all of those in Europe, the "headline" octane rating shown on the pump is the RON, but in Canada, the United States and some other countries, like Brazil, the headline number is the average of the RON and the MON, called the Anti-Knock Index (AKI, and often written on pumps as (R+M)/2). It may also sometimes be called the Pump Octane Number (PON).

Difference between RON and AKI

Because of the 8 to 10 point difference noted above, the octane rating shown in the United States is 4 to 5 points lower than the rating shown elsewhere in the world for the same fuel. See the table in the following section for a comparison.

Observed Road Octane Number (RdON)

The final type of octane rating, called Observed Road Octane Number (RdON), is derived from testing gasolines in real world multi-cylinder engines, normally at wide open throttle. It was developed in the 1920s and is still reliable today. The original testing was done in cars on the road but

Edit: formaterade rubriker ovan
 
Last edited:
oktantalet har att göra med hur mycket man kan komprimera bränsleblandningen innan det självantänder. Står det i din manual att du ska ha minst 91 oktan så kan du köra på 95okt, och vinner inget på att köra på 98, som det har sagts så många gånger förr.
Det här verkar gå hand i hand med de övriga rädslorna medelsvensson brottas med, som rädsla för solen som är skadlig, rå kykling, otvättade grönsaker, svininfluensa, etc. Lite som med skinnställ. Måste ha knäpuckar och raceställ även om man bara ska ner till stan - så är man på den säkra sidan.
 
oktantalet har att göra med hur mycket man kan komprimera bränsleblandningen innan det självantänder. Står det i din manual att du ska ha minst 91 oktan så kan du köra på 95okt, och vinner inget på att köra på 98, som det har sagts så många gånger förr.
Det här verkar gå hand i hand med de övriga rädslorna medelsvensson brottas med, som rädsla för solen som är skadlig, rå kykling, otvättade grönsaker, svininfluensa, etc. Lite som med skinnställ. Måste ha knäpuckar och raceställ även om man bara ska ner till stan - så är man på den säkra sidan.

He he så rätt så rätt :)

RON är det system som vi har i Sverige och resten av Europa.

där ser man tackar så mycket då blir det 95 hädanefter bättre för plånboken med :D
 
Last edited:
Nja såhär .... Oktan är en skala på hur mycket comp som den tål innan själv tändning !! Så de har inte nånting extra ur 98 om du inte har för hög comp för 95 !! Inget med renhet häller!!

Det är som ja mins men om nån vet att inte tror att de är anorlunda snälla rätta mig




var köpa w-pover !!
Vilken mack?
 
Nja såhär .... Oktan är en skala på hur mycket comp som den tål innan själv tändning !! Så de har inte nånting extra ur 98 om du inte har för hög comp för 95 !! Inget med renhet häller!!

Det är som ja mins men om nån vet att inte tror att de är anorlunda snälla rätta mig




var köpa w-pover !!
Vilken mack?

Läste du vad javaguru skrev? Hans beskriver det du försökte korrektare. V-power tankas på Shell. Mest tröjor och dekaler om du frågar mig.
 
I Motorrad nr 5 2010 redovisas ett maxeffekt/maxhastighetstest av 9 sporthojar på Nardobanan (12km omkrets doserad cirkelbana) våren 2010 Resultat: Aprilia, vevlager vevstakshaveri. BMW S1000RR inga problem, (har knackningssensor). Ducati 1198S inga problem. Honda Fireblade Inga problem. Kawasaki ZX-10R Inga problem. KTM 1190RC8R förstörda ventiler. MV Augusta, diverse som, katalysator lossnar, växel hoppar ur. Suzuki GSX-R 1000 vevstaksbrott. Yamaha YZF-R1 Överhettning. Dvs av 9 hojar är det 4 som klarar sig helt utan problem.
Vad det gäller KTM står i handboken att RC8R ska köras med 98 Oktan eller bättre vid hård körning. Man använde vanlig italiensk 95 Oktan.
I år kördes samma test med Shell 100-Oktan.
Inte ett enda motorproblem. Kommentar från Shell är att fabrikernas rekommendationer för Oktantal grundar sig på rena motorer. Och att Superbikes aldrig körs med maxeffekt kontinuerligt i minuter. Av kunderna.

Sotiga motorer får högre kompression.
Och ett varv på Nardo tar ca 2 1/2 minut med en Superbike
 
Last edited:
I Motorrad nr 5 2010 redovisas ett maxeffekt/maxhastighetstest av 9 sporthojar på Nardobanan (12km omkrets doserad cirkelbana) våren 2010 Resultat: Aprilia, vevlager vevstakshaveri. BMW S1000RR inga problem, (har knackningssensor). Ducati 1198S inga problem. Honda Fireblade Inga problem. KTM 1190RC8R förstörda ventiler. MV Augusta, diverse motorproblem, katalysator lossnar, växlar hoppar ur. Suzuki GSX-R 1000 vevstaksbrott. Yamaha YZF-R1 Överhettning. Dvs av 9 hojar är det 3 som klarar sig helt utan problem.
Vad det gäller KTM står i handboken att RC8R ska köras med 98 Oktan eller bättre vid hård körning. Man använde vanlig italiensk 95 Oktan.
I år kördes samma test med Shell 100-Oktan.
Inte ett enda motorproblem. Kommentar från Shell är att fabrikernas rekommendationer för Oktantal grundar sig på rena motorer.
Sotiga motorer får högre kompression.
Och att Superbikes aldrig körs med maxeffekt kontinuerligt i minuter.
Av kunderna.
Och ett varv på Nardo tar ca 2 1/2 minut med en Superbike

Intressant.

Fast av nämnda haverier är det nog möjligtvis KTM'ens ventilproblem som skulle kunna ha med soppan att göra, lossnad katalysator, växlar som hoppar ut, vevstaksbrott och överhettning är lite svårare att härleda till bränslet, speciellt om det är under så kort period som en provkörning på banan är.

Men att en igensotad motor ger högre komp låter logiskt varför gamla hojar motorer kanske borde gå upp i oktan. Men då snackar vi nog > 5000-10000 mil. Och då väldigt många är designade för att klara 91 oktanig soppa (t.ex om dom säljs på amerikanska marknaden) så har man ganska bra marginaler om man kör svensk 95-soppa. Men i Danmrk där 95 normalt är högsta oktan och 92 är den vanliga så kankse man ska gå upp till 95 om man går över 5000 mil, tål att tänkas på om man åker dit någon gång...
 
Last edited:
Intressant.

Och då väldigt många är designade för att klara 91 oktanig soppa (t.ex om dom säljs på amerikanska marknaden) så har man ganska bra marginaler om man kör svensk 95-soppa. Men i Danmrk där 95 normalt är högsta oktan och 92 är den vanliga så kankse man ska gå upp till 95 om man går över 5000 mil, tål att tänkas på om man åker dit någon gång...


Men i USA står väl oktantalet angivet i MON, inte RON som i Sverige. Vilket i sin tur borde innebära att 91 oktan där är i närheten av vårat 95/98? Isåfall skall en hoj som har lägsta krav 91 MON (usa) definitivt gå på minst 95 oktan i europa..
 
Men i USA står väl oktantalet angivet i MON, inte RON som i Sverige. Vilket i sin tur borde innebära att 91 oktan där är i närheten av vårat 95/98? Isåfall skall en hoj som har lägsta krav 91 MON (usa) definitivt gå på minst 95 oktan i europa..

AKI kör dom väl där, dvs snittet mellan RON och MON. Men amerikansk soppa brukar ha värde under 90 (87 tror jag vi brukade köpa), så lägger man på 4-5 enligt länk innan så hamnar man ändå kring 91-92...

Edit: Wikipedias exempelbild på amerikansk bränslepump från http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating , den erbjuder 87 - 91 AKI / (R+M)/2 vilket motsvarar 91.5-95.5 i RON:

Gas_Station_Pump_Five_Octane_Ratings.jpg


dvs om man ska tror tidigare inlägg att 1000 kubikare utan knacksensor havererar vid hårdkörning på 95 oktan så ligger nog många amerikanare illa till om dom inte använder oktanbooster :D

Edit2: Enligt vad jag hittar så ska det tydligen vara vanligare att mackarna erbjuder högre oktan (ända upp till 93-94 AKI) på amerikanska östkusten medan man i kalifonien ofta har 91 AKI som max. Allt enligt Internet så det måste vara sant!
 
Last edited:
I manualen till min amerikanska bil står det att den ska gå på minst 91 AKI, vilket vad jag fått fram är samma som 98 oktan i sverige, så att de har dålig bensin i USA är ju en korkad skröna då de mäter annorlunda, ungefär som att tro att de har sketavarmt för de mäter i farenheit.

Den GÅR dock att köra på 95 då den har kancksensor, men pluggar man in obd2'n ser man att den backar tändningen till tusen lever rövare, vilket resulterar i att den drar mer än vad man tjänar på att köra 95 istället för 98 dessutom känns det ju sådär om knacksensorn skulle missa eller paja nån gång.

I manualen till min gamla TL står det "undvik att använda bränslen som innerhåller alkoholer"

står det undvik så undviker jag, står ju inte att den tokhavererar om man gör det men varför chansa för att eventuellt spara en femtilapp om året? sen är det en ganska högkompad maskin och även om den klarar sig på 95 är det ju mer marginal med 98.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top