Kan nån sammanfatta allt detta? "Om man har en standardbetonad hoj kan man alltså köra på vad som helst, men varför inte helsyntet eftersom skillnaden i pris är så liten"?
Sammanfattningen är enkelt uttryckt att du kan köra på vilken olja som helst så länge som den bara uppfyller de specar som krävs enligt manualen.
Vill man göra det enkelt för sig så är det så att kvaliteten på oljorna rent generellt är så hög att så länge som du inte har en motor med mycket speciella oljekrav så kan du hälla i vad som helst. Det går nästan inte att få tag på olja som är sämre än vad motorn skall ha så länge som du bara ser till att hälla i rätt viskositet. (vanligen typ 10W-40).
Om det sedan är mineral eller syntet är av underordnad betydelse men eftersom prisskillnaden är så liten så finns det ingen som helst anledning att köra på mineralolja.
Worst case scenario är att du råkar hitta en olja som gör att kopplingen kan börja "klibba" eller att den slirar något men då är det bara att byta olja igen och det är mer eller mindre omöjligt att förutstpå. Jag fick till exempel mycket smidigare växlingar i min förra TDM med OKQ8 olja än med den castrol som Yamaha rekommenderade.