A begränsat

hockeyliran

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
Daytona 675 -07
Tja

Denna frågan har säkert ställts 100 gånger, men jag tar mig friheten att ställa den igen...

Jag är 20 år och fyller 21 i januari. Och jag kan bara ta A begränsat då? som jag förstår de får jag köra en strypt R6a.. när får jag köra den ostrypt? när jag är 21 eller efter att jag haft körkortet 2 år? och om jag inte vill vänta får jag köra upp igen och göra ett nytt teori prov för tungt?

// over and out

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Köra tung hoj får du göra efter två år från den dagen du tar mellankort, spelar ingen roll hur gammal du är.
Köra upp för tung utan begränsning kan du göra så fort du fyllt 21 år, nytt teoriprov behöver inte göras.

:)

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Du får strypa ner din hojj till 25 kw. Och köra den lagligt som 20 åring. När du fyller 21 kan du göra ny teori för att få köra tung, ingen uppkörning behövs. Eller så väntar du 2 år så tror jag det blir tung automatiskt, är lite osäker.

ah va snackar jag om... glöm mitt inlägg. trött nu på kvällen. Och jag som håller på med teorin..

Last edited:

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Du får strypa ner din hojj till 25 kw. Och köra den lagligt som 20 åring. När du fyller 21 kan du göra ny teori för att få köra tung, ingen uppkörning behövs. Eller så väntar du 2 år så tror jag det blir tung automatiskt, är lite osäker.

ah va snackar jag om... glöm mitt inlägg. trött nu på kvällen. Och jag som håller på med teorin..

Fel !

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Om du tar strypt nu så får du tungt om 2år.
Om du tar det när du fyllt 21 så går det bra med "riktigt a-kort".
Eller så kan du ta mellan nu och köra upp igen när du fyllt 21...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Bara ta a-beg nu och köra upp igen nästa vår så får du tungt kort ett år tidigare!

Weezy

retard
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
r6 - 03
stryp inte en r6a.. torksar så mycket effekt på att dra ner den så mycket kw.. som att köra en f1 bil med golf 1.6 motor.. KUL

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Men roligare att köra en säsong med strypt r6a än inte alls..

Weezy

retard
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
r6 - 03
mm cervantes det är också riktigt roligt att åka på en scooter jämnsides med en strypt r6a

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hehe joo men hellre åka trisst än inte alls eller hur?

hockeyliran

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
Daytona 675 -07
Tack för alla snabba svar ! Imponerad

Så om jag förstått de rätt får jag köra en strypt R6a med A begränsat, och då blir de automatiskt A tungt efter 2 år, om jag inte kör upp när jag fyllt upp 21 då för tungt... Är de bara uppkörning eller måste jag göra teori igen?

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Tack för alla snabba svar ! Imponerad

Så om jag förstått de rätt får jag köra en strypt R6a med A begränsat, och då blir de automatiskt A tungt efter 2 år, om jag inte kör upp när jag fyllt upp 21 då för tungt... Är de bara uppkörning eller måste jag göra teori igen?

ingen mer teori bara en uppkörning:tummenupp

Mekahno

bara en tanke...
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Yamaha FZR 600r -95
Är lite osäker, men tänk på att du inte kan köra upp på r6an och få A obegränsad. Den är väl för lätt?
Du får låna en tyngre hoj, om du ska köra upp vid 21 års ålder.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
stryp inte en r6a.. torksar så mycket effekt på att dra ner den så mycket kw.. som att köra en f1 bil med golf 1.6 motor.. KUL
En bättre jämförelse är att det är roligare att köra en F1-bil med golfmotor än att köra en golf med golfmotor... som är alternativet.:rolleyes:

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Är lite osäker, men tänk på att du inte kan köra upp på r6an och få A obegränsad. Den är väl för lätt?
Du får låna en tyngre hoj, om du ska köra upp vid 21 års ålder.
Vikten har ingen betydelse, hojen ska ha minst 700 cc och mer än 35 kW motoreffekt vid uppkörning för obegränsat kort.

h@lle

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ZX12R

Kan bara hålla med det blir inte roligt o köra den. inte bra för motorn heller o strypa ner skitet!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024