Har precis haft en intressant diskussion på BP (Länk ) och lägger även ut informationen här så att alla kan uppdatera sig!
Mitt först inlägg såg ut enl. nedan:
A-förarpoäng!!!!
Jaha! Det är nu man börjar undra....undrar hur fa% det fungerar med uppklassningspoäng egentligen?
Är det någon som egentligen vet någonting om hur det här kommer att gå till inför nästa säsong? När vi hade gått licenskursen förra året så snackades det om att man skulle ha ett snitt på 5p per körd tävling för att automatiskt klassas upp inför nästa säsong. När jag snackade med Nr:18 igår så sade han att det var 10 poäng som gäller!!
Dessutom har Chrille nämnt att poängräkningen för uppklassningspoäng kan se annorlunda ut än det system man använder i SM/SO...
Och hur blir man uppklassad egentligen, måste man söka det själv eller finns det någon form av automatik? Hur hårt är det med gränserna? Om man har tillräckligt med poäng men ej vill bli uppklassad eller vice versa: om man ej har tillräckliga poäng men vill upp?
Eller varför inte, om man är A-förare och inte hänger med, går det att klassa ner sig då?
Detta är en djungel, kan någon reda ut begreppen tro?? ?
Och detta svar kom från Kenneth Lodnert:
Hej
Uppklassning enligt följande.
Eftersom poängberäkningen ändrades från 15 till 25 för en seger blev det också en ändring när det gäller genomsnitt per tävling. Numera är det 8 poäng i snitt istället för det gamla med 5 poäng.
Ni behöver givetvis inte köra båda serierna SO/SM för att klassa upp er.
Hänsyn tages även till Norska och Danska tävlingar men de Svenska prioriteras.
Alltså: Har man kört 6 tävlingar och erhållit 48 poäng blir man automatiskt uppklassad.
Vill man inte det kan man få dispens att köra B en säsong extra. Detta för att inte samma förare skall vinna B-tävlingar år efter år. Skulle man nu sakna några poäng kan man skicka en ansökan till oss
(rr-sektionen) så tittar vi på vart fall.
Det finns en del andra omständigheter också som gör att A-licnes kan erhållas.
Hoppas ni förstår vad jag menar annars får vi göra om det.
Ring oss och fråga eller mail.
Mvh
kenneth
Mitt först inlägg såg ut enl. nedan:
A-förarpoäng!!!!
Jaha! Det är nu man börjar undra....undrar hur fa% det fungerar med uppklassningspoäng egentligen?
Är det någon som egentligen vet någonting om hur det här kommer att gå till inför nästa säsong? När vi hade gått licenskursen förra året så snackades det om att man skulle ha ett snitt på 5p per körd tävling för att automatiskt klassas upp inför nästa säsong. När jag snackade med Nr:18 igår så sade han att det var 10 poäng som gäller!!
Dessutom har Chrille nämnt att poängräkningen för uppklassningspoäng kan se annorlunda ut än det system man använder i SM/SO...
Och hur blir man uppklassad egentligen, måste man söka det själv eller finns det någon form av automatik? Hur hårt är det med gränserna? Om man har tillräckligt med poäng men ej vill bli uppklassad eller vice versa: om man ej har tillräckliga poäng men vill upp?
Eller varför inte, om man är A-förare och inte hänger med, går det att klassa ner sig då?
Detta är en djungel, kan någon reda ut begreppen tro?? ?
Och detta svar kom från Kenneth Lodnert:
Hej
Uppklassning enligt följande.
Eftersom poängberäkningen ändrades från 15 till 25 för en seger blev det också en ändring när det gäller genomsnitt per tävling. Numera är det 8 poäng i snitt istället för det gamla med 5 poäng.
Ni behöver givetvis inte köra båda serierna SO/SM för att klassa upp er.
Hänsyn tages även till Norska och Danska tävlingar men de Svenska prioriteras.
Alltså: Har man kört 6 tävlingar och erhållit 48 poäng blir man automatiskt uppklassad.
Vill man inte det kan man få dispens att köra B en säsong extra. Detta för att inte samma förare skall vinna B-tävlingar år efter år. Skulle man nu sakna några poäng kan man skicka en ansökan till oss
(rr-sektionen) så tittar vi på vart fall.
Det finns en del andra omständigheter också som gör att A-licnes kan erhållas.
Hoppas ni förstår vad jag menar annars får vi göra om det.
Ring oss och fråga eller mail.
Mvh
kenneth
Last edited: