A-kassa mellan studier?

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
TL-1000S
Läget är såhär: Jag har under det gångna året pluggat ett "Naturtekniskt Basår" Och har nu sökt in på en "riktig" utbildning till hösten.
Men nu är det visst snart sommar och jag har hittills inte lyckas hitta någon inkomstbringande sysselsättning för att betala hyran. :huvet

Frågan lyder: Har jag någon chans att få A-kassa över sommaren?
(Ja, jag hade a-kassa innan jag började studera)
Jag är ju inte ens säker på att jag kommer att bli antagen till den utbildningen jag sökt och mina nuvarande studier kommer snart vara avslutade.

Om jag skriver i ansökan att jag har sökt ny utbildningen men inte avser att fortsätta studera för att sedan "ändra sig" och börja plugga ändå. Kan det fungera? Eller blir jag bara skyldig dem pengar då?

Det är Elektrikernas A-kassa jag är ansluten till.

All hjälp samt förslag tas tacksamt emot! :Bugar

Får du inte A-kassa kan du alltid överväga alternativet "sommarkurser" och på så vis låta CSN försörja dig.

Tror inte du kan få A-kassa, dom ändrade dom reglerna efter att jag läst 1 år, så första sommaren hade jag a-kassa men andra så blev jag tydligen tvungen o jobba....

Bäst svar får du såklart om du ringer till din A-kassa och frågar. Men om du skulle bli beviljad det så kommer du att få 5 karensveckor precis som du skulle få om du sagt upp dig själv från ett arbete.
Att vara student och sedan gå ut i arbetslöshet betyder tyvärr fortfarande att man är medelslös när det gäller inkomst. Att ta sommarkurser är ett alternativ men då ska du också räkna med att du förlorar högskoleveckor som du kanske vill spendera på att ta en masterutbildning i framtiden för.
Andra alternativ för ekonomiskt bistånd är att vända dig till sociala myndiheterna i din kommun de är skyldiga att ge bistånd även om det kanske inte är speciellt roligt att gå dit så är det en rättighet du har. Och de har rätt långa väntetider där så ta kontakt med dem redan och boka en tid om du behöver.

Last edited:
Lån från CSN ska man en gång senare betala tillbaka och bidraget är det på..2000?

Sökt jobb är mitt råd, allt är bättre än att tvingas leva på bidrag.

Ja, men hellre CSN, och återbetalning än socialen och enbart skattepengar utan återbetalningskrav.

2fast4Hjo skrev:
Lån från CSN ska man en gång senare betala tillbaka och bidraget är det på..2000?

Sökt jobb är mitt råd, allt är bättre än att tvingas leva på bidrag.

Jag har sökt och söker jobb hela tiden, är inte direkt mitt förstahands val att leva på bidrag men jag ville iaf kolla upp för säkerhetsskull..

Börja leta sommarjobb? Sliter du bara kan du nog tjäna in hyran och lite makaroner på att plocka potatis:tummenupp

Börja leta sommarjobb? Sliter du bara kan du nog tjäna in hyran och lite makaroner på att plocka potatis:tummenupp

Fan vet, har letat sommarjobb som en idiot. När jag vill rensa ogräs så anser de att folk från högstadiet ska få en chans till jobben som inte kräver utbildning (de är säkert billigare via avtal från kommunen dessutom).
När jag sökt på andra företag så får jag till svar att de söker folk som är utbildade inom området eller med arbetslivserfarenhet.

Snacka om att dödläget mellan teoretisk linje (typ TE/NV) på gymnasiet och vidare studier verkligen är snustorrt när det kommer till arbete.
Enda branschen jag faktiskt har kunskaper inom är biltest och där går det säkerligen hitta något, men den finns ju bara i Sverige under vinterhalvåret :4skrika

Jakten går vidare. Jag ska fan inte vara arbetslös i sommar!

Schit, vilken trådkapning det blev :hihi

Bäst svar får du såklart om du ringer till din A-kassa och frågar. Men om du skulle bli beviljad det så kommer du att få 5 karensveckor precis som du skulle få om du sagt upp dig själv från ett arbete.
Att vara student och sedan gå ut i arbetslöshet betyder tyvärr fortfarande att man är medelslös när det gäller inkomst. Att ta sommarkurser är ett alternativ men då ska du också räkna med att du förlorar högskoleveckor som du kanske vill spendera på att ta en masterutbildning i framtiden för.
Andra alternativ för ekonomiskt bistånd är att vända dig till sociala myndiheterna i din kommun de är skyldiga att ge bistånd även om det kanske inte är speciellt roligt att gå dit så är det en rättighet du har. Och de har rätt långa väntetider där så ta kontakt med dem redan och boka en tid om du behöver.

Men om jag tidigare haft bidrag inom en 12 månaders period, borde jag inte ha möjlighet att fortsätta på a-kassan då? Räknas inte studier som "överhoppningsbar tid"? :confused:

Fan vet, har letat sommarjobb som en idiot. När jag vill rensa ogräs så anser de att folk från högstadiet ska få en chans till jobben som inte kräver utbildning (de är säkert billigare via avtal från kommunen dessutom).
När jag sökt på andra företag så får jag till svar att de söker folk som är utbildade inom området eller med arbetslivserfarenhet.

Snacka om att dödläget mellan teoretisk linje (typ TE/NV) på gymnasiet och vidare studier verkligen är snustorrt när det kommer till arbete.
Enda branschen jag faktiskt har kunskaper inom är biltest och där går det säkerligen hitta något, men den finns ju bara i Sverige under vinterhalvåret :4skrika

Jakten går vidare. Jag ska fan inte vara arbetslös i sommar!

Schit, vilken trådkapning det blev :hihi

Söker du i Kramfors eller? :rolleyes: Är därifrån och söker där som en absolut sista utväg.. Finns ju dock inte mkt att välja på i byn... :huvet

Last edited:
Söker du i Kramfors eller? :rolleyes: Är därifrån och söker där som en absolut sista utväg.. Finns ju dock inte mkt att välja på i byn... :huvet

Har sökt på boliden, LKAB, diverse företag i Stockholmsregionen, Kramfors, Lule, Pite...

Praktik etc. har aldrig varit problem. Alltid fått platserna jag sökt även om det varit konkurrens och fått goda vitsord. Men jobb är det värre med :gnissla

Det är verkligen en fråga om hårklyveri, bidrag är bidrag och subventionerade lån är också bidrag.

Fast med dagens ränteläge vetefan om de är särskilt subventionerade förutom att man lånar ut till icke kreditvärdiga. 2,5% ränta är inte direkt svårt att få hos banken....

Jag har sökt och söker jobb hela tiden, är inte direkt mitt förstahands val att leva på bidrag men jag ville iaf kolla upp för säkerhetsskull..

Jag tror dig :pannkyss

jag va i en liknande situation för tio år sedan då jag va mellan två ky-utbildningar (var tvingad att läsa tills jag var 20 pga barnpension)
jag tog ett telefonistjobb 40kr/h, halvtid. Definitivt ingen dans på rosor o socialbidrag va inte att tänka på då man i princip inte får äga ngt, lägenheten köptes för 1 kr så där var inget värde. Hade dessutom låsta fonder men de fattade inte att de var just låsta tills jag var xx år gammal.

Jag lärde mig jämföra bolag för att kunna vända varje liten utgift. Jag handlade på öb, sparade in på allt. Det va tufft men samtidigt en nyttig livserfarenhet.

Håller tummarna för dig!

Last edited:
Det är verkligen en fråga om hårklyveri...

Jo, men så är ju frågan från början ställd med utgångspunkt från att TS inte kommer klara försörjningen själv och då återstår ju bara halvdana och jättedåliga alternativ.

Jag har annars ett bra förslag till TS som motsvarar ungefär vad socialen/CSN kan ge. :mattias
Skicka ett PM till Dee_Cati så har han en liten arbetsuppgift till dig som kan ge snabba pengar! :fakta

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...