A-kassa

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
<micke> skrev:
Hur gör man för att gå med i facket då? Kostar det en viss avgift i månaden eller vadå?

Jag tänker mer om man hade haft egen lägenhet och blir av med jobbet. Har man hyra och mat att betala. Sen om man inte får ut nån a-kassa eftersom man "inte vart medlem i facket i ett år".

Vad fan gör man dårå? Flyttar ut och bor på gatan?

Isåfall så får man inget nej, och anledningen till att reglerna är så är att det finns personer med samma låga moral som dig som utnyttjar andra för egen vinning.

Fråga på ditt jobb hur man går med i facket :tummenupp

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
<micke> skrev:
Hur gör man för att gå med i facket då?
Du ställer dig upp på lunch- eller fikapausen å säger högt och tydligt att facket är en förtryckarorganisation med perversa maktambitioner.
Den som slår dig hårdast är antagligen lokal fackombudsman. Anledningen till att denne slår dig så hårt är att personen ifråga känner att hans/hennes maktposition på arbetsplatsen är hotad, det är inget personligt, det är han/hon som har problem.
Nu vet du iaf vem du ska konfrontera i fackfrågor.

<micke> skrev:
Kostar det en viss avgift i månaden eller vadå?
Ja alldeles för hög. Facket går man med i av ideologiska skäl. Gå med i A-kassan istället å skaffa en försäkring med rättskydd till den dagen du behöver en stjärnadvokat i en arbetsmarknadsdomstol. Visa kurage vid löneförhandlingar å verka för en inviduel lönesättning genom att förhandla själv med din ansvarige chef.

<micke> skrev:
Jag tänker mer om man hade haft egen lägenhet och blir av med jobbet. Har man hyra och mat att betala. Sen om man inte får ut nån a-kassa eftersom man "inte vart medlem i facket i ett år".

Vad fan gör man dårå? Flyttar ut och bor på gatan?
Blir nog inget svirande på någon motorcykel iaf.

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
sportarn skrev:
Du e bara för mycket. Vem är det som betalar för plogning av vägen. Vem tror du sköter alla parker. Vem är det som betalar för allting annat som du använder en vanlig dag när du är ute. Eller du kanske bara sitter gömd uppe i skogen i oskarström och inte hoppas nån ser dig?
Tänk till lite innan du svarar nästa gång. Blir ännu mer förbannad på folk som inte vet vad dom ger sig in i innan de svarar. :kocko
Ser du ingen skillnad på detta? Om man jobbar heltid på sitt ordinarie jobb betalar man skatt på det. Sedan behöver grannen lite hjälp med snickrandet på kvällen. Då kanske man inte är så sugen på att skatta bort dom slantarna. Jag har inte sagt att det är rätt att göra så, men det är inte samma sak som att ligga på soffan och få a-kassa för att kunna leka med sin hoj hela sommaren.

Varför så pissig attityd mot mej? Jag anser inte att det är rätt att jobba svart, lika lite som jag anser att det är rätt att skaffa sej a-kassa enbart för att kunna vara ledig. Systemet är inte gjorda för såna beteenden, dom är skapade för att skydda folk vid arbetslöshet.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin