A-kassa

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Nr:18 skrev:
Nej det är det inte. Om man jobbar svart låter man inte nån annan betala för ens eget uppehälle. Man låter bara bli att betala skatt.
Du e bara för mycket. Vem är det som betalar för plogning av vägen. Vem tror du sköter alla parker. Vem är det som betalar för allting annat som du använder en vanlig dag när du är ute. Eller du kanske bara sitter gömd uppe i skogen i oskarström och inte hoppas nån ser dig?
Tänk till lite innan du svarar nästa gång. Blir ännu mer förbannad på folk som inte vet vad dom ger sig in i innan de svarar. :kocko

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sportarn skrev:
Du e bara för mycket. Vem är det som betalar för plogning av vägen. Vem tror du sköter alla parker. Vem är det som betalar för allting annat som du använder en vanlig dag när du är ute. Eller du kanske bara sitter gömd uppe i skogen i oskarström och inte hoppas nån ser dig?
Tänk till lite innan du svarar nästa gång. Blir ännu mer förbannad på folk som inte vet vad dom ger sig in i innan de svarar. :kocko

Han invände nog bara mot att det inte är exakt samma sak eftersom det inte är det. Plogning och parkskötsel i all ära, men det är inte samma sak som att någon annan betalar ditt uppehälle.

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
Chris Ash skrev:
Han invände nog bara mot att det inte är exakt samma sak eftersom det inte är det. Plogning och parkskötsel i all ära, men det är inte samma sak som att någon annan betalar ditt uppehälle.

Helt rätt Ash!
Det är absolut inte samma sak! Men inte bättre att man jobbar svart!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Lion skrev:
Helt rätt Ash!
Det är absolut inte samma sak! Men inte bättre att man jobbar svart!

Det beror lite på, om någon jobbar sina 40 timmar i veckan och betalar skatt och sedan knäcker lite extra nån kväll eller helg då och då så har jag inga problem med det. Eller om man betalar grannens påg några hundringar för att måla ett staket på sommaren eller något, "svart barnarbete" som Markus skulle kalla det.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
jaja, eftersom alla tar vid sig personligen, så vänder jag på frågan.

Om jag en vacker dag skulle bli av med jobbet, hur länge måste jag ha varit anställd, vad för slags anställning måste det ha varit?

Jag är färsk på arbetsmarknaden och vill gärna veta vad jag har rätt till och inte har rätt till.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
anja skrev:
varför pluggar du inte då? verkar urpantat att göra ingenting i fyra år för att man inte råkar få jobb. :va
Been there, done that and will do it again. Typ.

Last edited:

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
<micke> skrev:
jaja, eftersom alla tar vid sig personligen, så vänder jag på frågan.

Om jag en vacker dag skulle bli av med jobbet, hur länge måste jag ha varit anställd, vad för slags anställning måste det ha varit?

Jag är färsk på arbetsmarknaden och vill gärna veta vad jag har rätt till och inte har rätt till.

Du måste ha jobbat i ett år och varit medlem i facket/a-kassa under tiden för att få a-kassa. Så denna sommaren kan du inte lura oss andra på pengar :D

Däremot nästa isåfall :gnissla

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Finns ingen anledning till att lägga ut pengar på att vara med i någon a-kassa eftersom det inte lär finnas en normal person som kan leva på den där skitersättningen ändå.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Tysken skrev:
Finns ingen anledning till att lägga ut pengar på att vara med i någon a-kassa eftersom det inte lär finnas en normal person som kan leva på den där skitersättningen ändå.
Det är bättre än att leva på socialbidrag i vart fall om man nu skulle drabbas av arbetslöshet, man ska ju betänka att det är en "worst-case"-ersättning. Flera fackförbund har dessutom inkomstförsäkringar som täcker upp där a-kassetaket slår in, SIF har t.ex försäkringar som ger 80% av nettolönen upp till 60 000 kr/mån brutto.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
sgtpepper skrev:
Det är bättre än att leva på socialbidrag i vart fall om man nu skulle drabbas av arbetslöshet, man ska ju betänka att det är en "worst-case"-ersättning. Flera fackförbund har dessutom inkomstförsäkringar som täcker upp där a-kassetaket slår in, SIF har t.ex försäkringar som ger 80% av nettolönen upp till 60 000 kr/mån brutto.

Jag var med i ett fack en gång i tiden. Facket tog ut mig i strejk, jag ville jobba ändå eftersom jag inte delade deras åsikt angående konflikten men det stod en tomte på min arbetsplats och skrek "svartfot" så jag åkte hem. Jag fick 260 kronor om dagen. När jag undrade varför jag fick så lite i ersättning svarade mannen i andra änden förvånat -"Vaddå så du klarar dig inte på 260 kronor om dagen??? Ja men då har du ju förköpt dig och då får du ju skylla dig själv". Då gick jag ur.

Jobb finns det gott om, man behöver inte gå arbetslös om man inte vill.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
<micke> skrev:
(Ändrar om lite här eftersom allihopa här tydligen tog vid sig personligen, vilket inte var menat. Jag är ute efter ren fakta.)

Du kan väl inte ändra och ta bort det faktumet att du sa att du skulle fiffla och ha dig så att du kunde åka hoj hela sommaren?
Inte efter att 20 pers har svarat på just det påståendet.

Om jag skriver i en tråd att <sune> är ett fifflande parasitsvin som har en gul motorcykel, kan jag väl inte gå tillbaka och ändra så att i efterhand bara står att <sune> har en gul motorcykel?

(obs, eventuella likeheter med existerande sporhojnick är tillfälligheter, jag känner ingen <sune> )

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Tysken skrev:
Fråga Markus, man blir stenrik av att gå på A-Kassa

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tysken skrev:
Jag var med i ett fack en gång i tiden. Facket tog ut mig i strejk, jag ville jobba ändå eftersom jag inte delade deras åsikt angående konflikten men det stod en tomte på min arbetsplats och skrek "svartfot" så jag åkte hem. Jag fick 260 kronor om dagen. När jag undrade varför jag fick så lite i ersättning svarade mannen i andra änden förvånat -"Vaddå så du klarar dig inte på 260 kronor om dagen??? Ja men då har du ju förköpt dig och då får du ju skylla dig själv". Då gick jag ur.

Jobb finns det gott om, man behöver inte gå arbetslös om man inte vill.
Jag förstår inte riktigt vad det där har med a-kassa att göra?

Får man sparken kan det ta en månad eller två att fixa nytt jobb, under den tiden kan det vara bra att ha en a-kasseersättning som backup, men det är ju som sagt frivilligt att vara med, jag är försäkrad så jag får som sagt 80% av min nettolön och det tycker jag känns bra vid en eventuell arbetskris.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tysken skrev:
Nej ingenting men du började svamla om facket.
Ja och? Flera fackförbund har inkomstförsäkringar som utökar a-kasseersättningen om man tjänar mer än taket på 18000 kr. Det är väl i högsta grad relevant information i en diskussion om a-kassa, sen att du är en manisk fackhatare, det kan ju inte jag veta/bry mig om.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tysken skrev:
Nej ingenting men du började svamla om facket.

Appropå det, hur var nu förklaringen till att en strejkbrytare kallas för "svartfot"?
Nån som vet på rak arm?
Det låter mera rasistiskt än nergerboll. Någon borde utreda!

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hur gör man för att gå med i facket då? Kostar det en viss avgift i månaden eller vadå?

Jag tänker mer om man hade haft egen lägenhet och blir av med jobbet. Har man hyra och mat att betala. Sen om man inte får ut nån a-kassa eftersom man "inte vart medlem i facket i ett år".

Vad fan gör man dårå? Flyttar ut och bor på gatan?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin