A1 hoj till oförsiktig yngling

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag har blivit ombedd av ett bonusbarnbarn att assistera vid val av motorcykel. Han har tidigare sagt att han vill ha en Grom, men det var efter att enbart ha sett dem på bild. Nu tycker han de ser små ut.
Igår fick jag en länk till en annons på en MT-125 och en kommentar om att han kanske kan köpa en sån om ett år (28000 kr). Som svar fick han en Duke 125 för 19500 och den tyckte han var snygg, men han "har hört mycket dåligt om KTM". Fast en sån kan han skaffa redan i år om han säljer moppen.
Kravspecen ser ut så här:
Något man kan köra på motorväg
Inte för ful
4-takt för tvåtakt är för dyrt
Motorcykelstil

1000012416-jpg.511590

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sälj moppe först så ser han utrymmet konkret.

Kom ihåg att priserna just nu är oprutade…

Mvh

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Sälj moppe först så ser han utrymmet konkret.

Kom ihåg att priserna just nu är oprutade…
Priserna är egentligen inte relevanta ännu. Han behöver moppen fram tills han får körkort och har säkert nån snäll släkting som kan ge ett brygglån med odefinierbar löptid. Nu vet han att det är viktigt att hålla skicket på moppen så det inte påverkar alltför negativt senare.

Jag har aldrig haft nån 125:a och har inget favoritmärke så jag hoppas få goda råd om saker /modeller man bör akta sig för.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Oförsiktig som i att han kommer tappa/välta/lägga ner den upprepade gånger och behöver något tåligt med krashpuckar för att bevara skicket eller snarare som i att han behöver något gammalt och slitet som det inte gör så mycket att han är oförsiktig med?

Jag hade köpt nåt sånt här:

Fyrtakt, ser ut som en riktig mc, kvalitetsmärke, något äldre och därmed billig i inköp dvs tåls att vara lite oförsiktig med.

Vill han hellre ha något mer landsvägsaktigt som kanske är lättare att öva och köra upp på lågfarten med så kanske något sånt här är bättre (jag bara antog att du menade sporthoj när du skrev "motorcykelstil"):

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Oförsiktig som i att han kommer tappa/välta/lägga ner den upprepade gånger och behöver något tåligt med krashpuckar för att bevara skicket eller snarare som i att han behöver något gammalt och slitet som det inte gör så mycket att han är oförsiktig med?

Jag hade köpt nåt sånt här:

Fyrtakt, ser ut som en riktig mc, kvalitetsmärke, något äldre och därmed billig i inköp dvs tåls att vara lite oförsiktig med.

Vill han hellre ha något mer landsvägsaktigt som kanske är lättare att öva och köra upp på lågfarten med så kanske något sånt här är bättre (jag bara antog att du menade sporthoj när du skrev "motorcykelstil"):
Han har alltid varit bra på att göra sönder saker som datorer, telefoner, cyklar osv så "pre-scratched" eller med puckar i hörnen ger kanske samma resultat.
Motorcykelstil är nog hans sätt att skriva "inte scooter".

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Han har alltid varit bra på att göra sönder saker som datorer, telefoner, cyklar osv så "pre-scratched" eller med puckar i hörnen ger kanske samma resultat.
Har vi inte alla varit sådana??? Allt jag meckat sönder i min ungdom, ojojoj......

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då ska han garanterat ha något begagnat med ett par år på nacken. Vill han sen försöka vara lite rädd om den kan han ju alltid montera krashpuckar, men å andra sidan kanske han inte känner ett behov av det om den nu redan är "pre-scratched" :hihi

När jag var i moppeåldern hade polaren en gammal dakota utan sidostöd. Som han misshandlade det stackars aset... Fanns det en husvägg eller lyktstolpe att luta moppen mot så brukade han försöka välja det, annars bara slängde han den i en buske eller platt på marken. Han tankade sällan mer än halv tank, för då rann det inte ut så mycket om moppen låg platt på sidan... :crash :rofl

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Zundap Ks 125! (min tid) Annars en MT 125! Skitungar! Gjorde en lowsider på uppkörningen sabbade hela avgassystemet till Farsans förtret ! Lycklig ändå klarade ju A1-kortet ju...! 1744296841062.png

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Bara en tanke - men är det inte så att de flesta el-hojarna kvalar in för A1-kortet? Nu hamnar väl Stark Varg på fel prishylla, men det finns ju annat. Det rullar t ex många Super Soccos på Stockholms gator. Inga show stoppers, kanske? Men inte ohemult dyra, å andra sidan.

1744302023144.jpeg

Eller kanske är det värt att kika på någon av Sur-Rons Bee-modeller: typ, Storm-Bee eller Ultra-Bee? Motorväg? Pja... 125orna är väl inga äss dom heller där?

1744302120944.jpeg

Tänker att det nog ändå knuffar på liiite mer än en standard-125a, i vart fall...? Och är grappen en slarvig jäkel slipper han ju lite av förbränningsmotorns pyssel...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag tror att elcyklar faller bort i hans umgängeskrets. En fyrtaktsmoped kom inte på frågan för att det är lite tjejigt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Idag har jag fått länkar till annonser på CBR125R med 20 år på nacken. Jag svarade med YBR och fick veta att den var ful.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kompisen köpte en CBR125 repsol billigt i höstas och fixade till. Tanken är väl att grabben ska få den när det blir dags. Den tycker kidsen ser frän ut med repsol dekaler och kostade nästan inget så gör inte något om den ramlar i backen när han övar.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Själv så ångrar jag lite att man köpte kåphoj som både moped och 125'a.
Och pratar vi 4t som helt saknar prestanda så blir det ännu värre. 2T 125'orna som vi åkte omkring med hade ju iaf 30-35 häst på 120-130kg.
Det må se tufft ut med kåpor när man är ung, men såhär i efterhand så hade jag nästan garanterat haft roligare på något dual-sport igt.

Talar vi 4T tror jag inte att man kan göra så mycket bättre än XT125R. Mer oöm om man tappar den också.

Visst kanske en Cbr är ytterst marginellt bättre på just motorväg, men handen på hjärtat så måste ändå just motorväg på en 125'a vara något av de sämsta upplevelserna man kan ha på en mc utan att hamna på akuten eller i rätten...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 4st Honda)
Idag har jag fått länkar till annonser på CBR125R med 20 år på nacken. Jag svarade med YBR och fick veta att den var ful.
Men en lite ”modernare” modell kanske?

En elhoj kan jag förstå är problematisk, det blir liksom för de flesta andra bara ett - ”varför?”.
Så, knuffa in rätt objekt bara!

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.
YS125 är ersättaren till YBR.

Min åsikt efter två barn som kört lagliga 125’or är att med11 kilowatt är helkåpa ett måste. Det blir för stort luftmotstånd på en nakenhoj där man sitter upprätt.

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...