Jag var ute på den här olycksplatsen dagen efter:
Björketorp 27/9 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6265252 Två personer skadades vid en singelolycka med motorcykel utanför Björketorp vid 13-tiden på söndagen. Båda är förda till sjukhus med ambulans. Vägen var tidigare stängd men är nu öppen igen. Båda...
www.sporthoj.com
(Lindome, texten i länken är knas, men leder rätt.)
Jag brukar faktiskt göra sådant, när det är MC-händelser jag inte får grepp om genom rapporteringen.
Se själv, ta in platsen, se om man lära sig något - kanske visa lite respekt och ta avsked av någon man aldrig fick träffa.
Det fanns lite blommor och minnessaker på platsen, spåren var kvar och det var tydligt - allt för tydligt vad som hänt.
När jag är klar med mitt så kommer det ett par gående. Jag nickar som man gör när man vill visa samhörighet utan att tränga sig på - men mannen öppnar en konversation.
Den leder fram till: "Hur kände du °namnet°?"
Jag tvingades erkänna att jag inte kände honom alls, men att omständigheterna kring det inträffade beskrivits så underligt att jag ville bilda mig en egen uppfattning.
Den självklara frågan från mig var: "Hur kände du honom?"
"Jag var hans utbildare. Han tog sitt MC-kort hos mig."
Känn tystnaden. Känn tiden stanna.
Vad säger man?
Jag har hjälpt flera till MC-körkort. Jag var tillfrågad under boomen på tidigt 80-tal att utbilda mig till MC-lärare och åkte med i bil bakom som man gjorde på den tiden.
Inget för mig. Jag knäppte av mig bältet ett par gånger och var halvvägs ut ur bilen för att banka vett omväxlande i eleven och även andra trafikanter.
Den vettiga utbildningsledaren höll mig kvar i bilen.
Så vad vill jag ha sagt?
Jo, att man med viss regelbundenhet träffar på stöddiga resonemang att körskolor bara vill pressa pengar och hålla kvar eleven i onödan.
Självklart finns det bra körskolor och mindre bra - men en bra utbildare är guld värd, och det kan faktiskt vara så att han eller hon ser saker i elevens körning som är viktiga att slipa bort.
... och, ju bättre man tycker att man är, desto mer finns att lära. En motorcykel skall man närma sig med ödmjukhet.