A2 bygge kostnad?

Gick med
6 Apr 2022
Hoj
Honda
Hej! I sommar har tänka att ta A2 körkort men har inte så mycke pengar att lägga på en ny fin hoj så jag tänkte att man kunde köpa en äldre A reggad mc och bygga den till A2 specefikationerna (35Kw) då gamla A hojar som gör ca 50 - 60 häst är billiga.

Men jag undrar vad det skulle kosta från att bygga den till att regga den. Jag vet att dessa årtal (ca 1975 - 1990) av mc så måste man 90% av fallen anväda sig av ett regritions kit som i snitt kostar en tusenlapp men resten av kostnaderna vet jag inte.

MVH Aron
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köp isf en gammal hoj som redan har rätt effekt så du slipper dreta med att regga om och ha dig. Du reggar inte hojen för A2, så sålänge hojen har mindre än 35kw och väger mer än vad-det-nu-var så är det bara att köra.
Men ha också i åtanke att en gammal hoj kräver ansenligt mer skruvande i garaget.
Såhär års är priserna på begagnad MC helt efterblivna med...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har du väl en strypning med intyg är det endast en registreringsbesiktning som tillkommer. Priserna varierar men 2000-2500 gissar jag.

Hittar man helt rätt objekt så kan det vara värt att fundera på men det bästa är att vänta på en hoj som redan uppfyller kraven.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
A2-hojar är inte dyra. Du hittar en skasplig för 15-30.000.

Köp en sådan, ta körkort, kör några år. Åk på SMC-utbildningar och lär dig köra hoj också.

Byt sedan till en annan hoj när du kan välja mer fritt. :)
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f
Glöm inte att det finns en gräns för hur mycket effekt hojen får ha innan du stryper den (70 kw) tror jag är max.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Lite sent in i diskussionen men, men...
Har precis hjälpt grabben att fixa uppgradering från 125:a till A2. VI hittade en GSX600F från 1998 hos en handlare som de var vänliga att släppa för 15000:- efter lite prutande. Den var färdigskrapad och hade någon liten buckla som övningshojar ändå ofta får men till det priset var det ok skick.
Beställde strypningssats från Mc-Kompaniet för 1495:- inklusive frakt. Satte grabben på att skruva ner kåpor, luftfilter och förgasare medan jag assisterade med glada tillrop vid behov. Han tryckte i strypbrickorna i insugningsgummina och monterade ihop det hela igen. Ringde till Carspect besiktning och bokade en tid dagen efter för registreringsbesiktning. Tio minuter efter ankomst och 800 kronor fattigare var den tidigare A-bågen en A2. De kollade intyget från Alpha Technik, kontrollerade mätareställning och ramnummer sedan var det klart. De startade inte ens bågen.
Jag körde en provrunda innan strypningen och sedan fram och tillbaka från besiktningen. Visst, det har tagit en del på toppfarten (efteråt kan man skrämma upp den i ca 140) men det är ju lite det som är meningen, att den ska vara "mindre farlig" Grunddraget är fortfarande helt ok. Jag var lite orolig när man läst olika inlägg om bågar som gått som s..t efter strypning men den är helt acceptabel och vettig att lära sig lite tyngre maskin på.

Total summa: 17295:-

1650606899964.png
1650606936709.png
1650606970604.png
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top