A2 MC för att öva

Nybörjare-123

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2024
Hoj
Har inte köpt än ännu
Hej!

Tänker köpa denna motorcykeln, är helt nybörjare och vet därför inte om det är ett bra köp eller inte. Vet inte heller vad jag ska fråga säljaren om. Avsikten är att övningsköra med den och sälja den direkt efter att jag skaffat A2 kortet. Säljs dessa fort eller kommer jag vara fast i den? Är det nån som kan?

Länken till MCn på blocket: https://www.blocket.se/annons/1400407108

BTW, har ni förslag på bättre MCar som kostar max 15K (helst runt 10K) och som säljs fort när jag är klar så är jag såklart öppen för förslag.

Tack på förhand!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om just den hojen är ett bra köp eller bra modell får nån annan som vet mer svara på, lätt och snabbsåld är den säkert till rätt pris? Jag är dock nyfiken på varför du ska sälja den då du övningskört klart vilket borde innebära att du tagit kortet?

Är det inte lika bra att köpa en hoj som du vill behålla efter du tagit kortet?

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Jag är långt från någon expert, men saker jag hade frågat om är:
  • Servicehistorik (framförallt de senaste åren)
  • Är hojen besiktigad?
  • Skick på däcken? (Glöm inte att fråga om ålder, är de över 5 år kalkylera för två nya)
  • Hur länge har säljaren haft den? Varför säljer hen? (För att få en känsla för vem säljaren är)
  • Skador/olyckor?
  • Regnummer om det inte framgår av annonsen. Då kan man använda någon tjänst på nätet t.ex car.info eller Transportstyrelsens tjänst för att dubbelkolla säljarens uppgifter
GPZ500 verkar inte vara jättepoppis på Blocket, men allting handlar ju om prissättning. Om du gör förlust på den när du säljer så får du bara räkna in den i kostnaden för kortet.

Mina två ören, någon annan kommer säkert ge fler bra tips!

Nybörjare-123

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2024
Hoj
Har inte köpt än ännu
Om just den hojen är ett bra köp eller bra modell får nån annan som vet mer svara på, lätt och snabbsåld är den säkert till rätt pris? Jag är dock nyfiken på varför du ska sälja den då du övningskört klart vilket borde innebära att du tagit kortet?

Är det inte lika bra att köpa en hoj som du vill behålla efter du tagit kortet?
Jag ville från början köpa en beg mt-07 som har gått cirka 500 mil +- men kom framtill att jag kanske tappar den medans jag övningskör och förlusten blir betydligt större än om jag råkar tappa en som kostar 10 tusen.

Nybörjare-123

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2024
Hoj
Har inte köpt än ännu
Jag är långt från någon expert, men saker jag hade frågat om är:
  • Servicehistorik (framförallt de senaste åren)
  • Är hojen besiktigad?
  • Skick på däcken? (Glöm inte att fråga om ålder, är de över 5 år kalkylera för två nya)
  • Hur länge har säljaren haft den? Varför säljer hen? (För att få en känsla för vem säljaren är)
  • Skador/olyckor?
  • Regnummer om det inte framgår av annonsen. Då kan man använda någon tjänst på nätet t.ex car.info eller Transportstyrelsens tjänst för att dubbelkolla säljarens uppgifter
GPZ500 verkar inte vara jättepoppis på Blocket, men allting handlar ju om prissättning. Om du gör förlust på den när du säljer så får du bara räkna in den i kostnaden för kortet.

Mina två ören, någon annan kommer säkert ge fler bra tips!
Isee! Tack för tipsen. Hur stor förlust ska jag räkna med tror du?

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Den hojen tycker jag ser bra och trevlig ut, jag ser ingen ekonomisk risk med den. Så länge som den är körbar i vettigt skick så kommer den att ligga i samma prisklass. Att den inte är så vanlig på blocket är kanske inte så konstigt, den börjar bli till åren och A2-hojar har väl inte sålts i några jättevolymer överhuvudtaget.

Det du missar med en sådan här lite äldre hoj är ju moderniteter, främst ABS då, men jag vet inte om det är ett problem egentligen. Den är troligen lite tyngre att hantera än en nyare hoj.

Har du tänkt att köra upp på den också, eller kör du även med en körskolehoj?

Nybörjare-123

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2024
Hoj
Har inte köpt än ännu
Har inte tänkt på den biten faktiskt. Tycker du att det dumt och köra upp med denna?

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Har inte tänkt på den biten faktiskt. Tycker du att det dumt och köra upp med denna?
Nej. Men öva mycket med hojen som du ska köra upp på.

Jag tog mitt kort för 4 år sen, vanlig A. Körde blandat med en privat Kawa från -99 och en modern BMW körskolehoj, med tanke att köra upp med deras hoj. Och det gjorde jag, och kuggade första uppkörningen. Fick sen tag i en ny uppkörningstid bara några dagar senare, men då hade inte körskolan någon möjlighet, så då körde jag upp med min egen privata hoj, och det gick bra.

Hade kört mycket med båda, mängdträningen var förstås med min egen, men manöverbanor osv var mest med körskolans, men det funkar med vilket som. Öva mycket så det sitter i ryggraden, då är det inget problem oavsett vilken hoj du kör.

Nybörjare-123

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2024
Hoj
Har inte köpt än ännu
Förstår! Tusen tack för tipsen ska göra så! Hur många privata timmar körde du? Och hur många med skolan?

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.
Den är 23 år gammal, har gått 6.000 mil och kostar 15.000kr.

Skicket är det enda jag skulle bry mig om. Det som jag ser som negativt är att den saknar ABS och ska besiktas i april.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Den där hojen blir alldeles utmärkt som övningshoj. Du lär få igen de 11500 som är begärt för den i annonsen. Pruta till 10kkr nu och så lägger du ut den för 12kkr när kortet är bärgat.

Tycker du tänker rätt, bättre att lägga den där moppen än en ny och fin. Dessutom brukar det ta något år för många att hitta vilken hojtyp man faktiskt vill ha, så det kan vara dumt att köpa ffa ny men även nyare hoj som första hoj, risken är stor att du vill byta efter en säsong. Äldre hojar = mindre värdeminskning.

Det ser ut att kunna vara rätt gamla däck på den där - det behöver inte spela så stor roll det går att köra tillräckligt snabbt och säkert med gamla däck, men kan vara bra att ha koll på vid bromsövningar och kallt/blött väglag. Jag är inte lika nojig för fem år gamla däck, men det ska ju tas i beaktande, och är de torrspruckna, byt. Värt att kolla iaf innan du brassar iväg!

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Jag skulle aldrig köpa ett fordon där säljaren inte skriver i annonsen hur långt det gått.

Köp rätt mc från början och behåll den tills du tar A kort. Sälja saker suger. Köper du en GPZ500 kan du lika gärna behålla den. A2 mc får ju ändå inte ha mer än 35 kW. Kör upp på den som privatist så sparar du massa pengar.

Felix83

Gick med
18 Jan 2022
Hoj

Felix83

Gick med
18 Jan 2022
Hoj
Den är 23 år gammal, har gått 6.000 mil och kostar 15.000kr.

Skicket är det enda jag skulle bry mig om. Det som jag ser som negativt är att den saknar ABS och ska besiktas i april.
Ehm... 33 år faktiskt. Jävlar vad gammal jag känner mig!

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Förstår! Tusen tack för tipsen ska göra så! Hur många privata timmar körde du? Och hur många med skolan?
Jag körde inte så väldigt många lektioner på körskolan, 4 eller 5 kanske, fast de flesta var dubbellektioner där vi hann med väldigt mycket, och då räknar jag in riskutbildningen som är obligatorisk i detta. Väl värda pengarna, man får väldigt mycket tips på vad man ska göra, och även på vad man bör göra vid uppkörning tex, och ännu viktigare vad man INTE ska göra. Körskolorna vet dessutom var de flesta får köra vid uppkörning, så man får öva lite även där.

Privat körde jag ca 200 mil, vilket gjorde att jag fick lite vana och kände mig ganska trygg på hoj.

Ta några lektioner i början så du får lite grundläggande tips är mitt tips, träna sen privat så du får mil på hojen.

Dessutom är det roligt, jag hade gärna tagit några lektioner igen bara för att träna, förutom att jag inte vill betala... Men det är där som SMC kommer in med sina grundkurser... (Du får köra deras grundkurser även när du övningskör om du har handledaren med dig, det är ett annat tips om du hittar någon kurs som passar i tid.)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin