A2 Nya regler, behöver hjälp!

crillefisk

Ny medlem
Gick med
17 May 2013
Hoj
Yamaha R6
Hej, ska nu börja ta A2 kortet, men med dom nya reglerna så blir utvalet av mc så mycket mindre ..
Hade tänkt köpa en Z750 eller en GSR 750 och sen strypa den till 35kw, men om vi tar tex Z750n så har den 77kw i orginal utförande, och med de nya reglerna får man väl max ha 70kw i orginal utförande och sen efter de strypa till 35kw? Vad händer om jag skulle strypa en Z750 från 77kw till 35kw och blir stannad av polisen? :)

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
SV650S -04
Samma sak som om du blir stannad utan körkort. Kör det du får göra istället, och lär dig köra det först. Hellre snabb på en långsam cykel, än långsam på en snabb cykel.

crillefisk

Ny medlem
Gick med
17 May 2013
Hoj
Yamaha R6
då jag tycker utseendet på hojjen är en faktor är de inte så kul att köra någon man inte alls tycker ser bra ut, men så om jag hade blivit stannad så hade jag tappat kortet då?

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
SV650S -04
då jag tycker utseendet på hojjen är en faktor är de inte så kul att köra någon man inte alls tycker ser bra ut, men så om jag hade blivit stannad så hade jag tappat kortet då?

Inte för att verka otrevlig på något sätt. Men
1. Sök i forumet på exvis A2, så hittar du massor av trådar och diskussioner.
2. Finns snygga hojar, som du klarar A2 kortet med. Tycker själv min egen SV650S är snygg (speciellt med helkåpor), eller Kawasaki 250R/300.

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Är du villig att strypa så finns ju väldigt många i mellanklassen tillgängliga... Nog lär du kunna hitta någon som faller dig i smaken.

crillefisk

Ny medlem
Gick med
17 May 2013
Hoj
Yamaha R6
självklart är jag villig att strypa :) men genom att mc:n får endast ha 70kw från ursprungseffekt gör att de knappt finns någon som faller mig i ögonen.. :(
Dom som faller mig i smaken är något i stilen som en z750,gsr750,r6 årsmod 07 osv .. och dom går väl bort då jag inte har någon lust att riskera kortet
Men en XJ6N går bra på A2 kort som jag förstår?

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Motorcyklar du kan strypa eller funkar original till a2 körkortet:
XJ6, SV650, 650 bandit, Suzuki gs500f, suzuki gladius, XT660X/R, Ktm 625/640/660/690, duke 390, rc390, Honda cb500, er-6, er-5, BMW 650gs, suzuki gsx600f, gsx 750f, gs500, Yamaha mt-03, ninja 300/250, Aprilia Dorsoduro 750, Kawa klr 650, drz400, gsx400e, och en jävla massa gamla motorcycklar t.ex. 400 kubikare. Ett tips är att använda denna sidan: www.google.se (brukar gå att hitta nåt där)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
självklart är jag villig att strypa :) men genom att mc:n får endast ha 70kw från ursprungseffekt gör att de knappt finns någon som faller mig i ögonen.. :(
Dom som faller mig i smaken är något i stilen som en z750,gsr750,r6 årsmod 07 osv .. och dom går väl bort då jag inte har någon lust att riskera kortet
Men en XJ6N går bra på A2 kort som jag förstår?

Var och en gör såklart som den vill, men för att undvika självbedrägeri - utgå från att lagen kommer följas om du blir påkommen. Vilket straff det kan leda till kommer du inte heller få något svar på, så ... tja, ta ett beslut.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Risken finns att du blir av med kortet du har, böter, spärrtid och du måste ta om hela kortet, vid krasch gäller inte din försäkring etc.

Vad gäller utseendet ska du väl inte stå och glo på hojen eller? Man ska ju KÖÖÖRA! :banana

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
hade jag bara haft A2 idag så hade jag nog tittat på en ER6n! de ser faktiskt bra ut och skall man ändå köra lagligt så ja, varför inte? Den kommer duga att lära sig köra hoj på i alla fall! =)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
hade jag bara haft A2 idag så hade jag nog tittat på en ER6n! de ser faktiskt bra ut och skall man ändå köra lagligt så ja, varför inte? Den kommer duga att lära sig köra hoj på i alla fall! =)

Word.
Det är sjukt mycket hoj för pengarna, ska man köra stypt så är det enda vettiga att sikta på en twin eller stånka, och ER6 ger mer än något annat för pengarna.
Dessutom jäkligt schysst försäkring via Bilsport MC om man inte har planerat på att klota, 10k självrisk :crash
Svedea tar lite mer men självrisken där ligger på 1500kr, så kör man som ett ägg är det ett självklart val... ;)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ska du tvunget ha Kawa har dom ju tagit fram en ny Z som är A2-kompatibel, Z800e (utan e är den inte det).

http://www.kawasaki.se/Z800e

Dock är något på mer än 2 cyl sällan att rekommendera då man tappar allt vad vrid heter, det går knappt att varva så man kommer inte åt någon vidare effekt.
1 eller 2 cyl är det som gäller med A2, annars kan man lika bra köra runt på sin hundratjufemma i 2 år till :p

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Ducati Hypermotard 1100 ligger precis under 70kW. :tummenupp

Den har en lillebror som heter 796 hypermotard också.

Som många redan har sagt så funkar twinnar utmärkt som strypta.

Ducati s hojar har verkligen attetyd och fina vägegenskaper.

Z 750 är en rätt tung hoj som behöver sin original effekt för att bli rolig.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati