A2 utan handledare

hum

Ny medlem
Gick med
22 May 2024
Hoj
ingen just nu
Hej! Fyller 18 om cirka ett år och är sugen på att ta A2 kort. Har inte haft något tidigare körkort (A1/AM) utan har bara testat att köra moppe och övningskört med manuell bil. Hur många lektioner tror ni man skulle behöva för att kunna köra upp? Skulle nog kunna öva med en polare på trafikövningsplats så man lär sig köra ordentligt innan man måste köra trafik. Förstår att det är väldigt individuellt men ett ungefär hade uppskattats!
Tack på förhand!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
10
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Den stora biten är trafikvana, samspel och förståelse.
Körningen i sig är enkel både med bil och MC. För vissa faller det sig naturligt och andra lär sig fan aldrig!!
Om du uteslutande ska köra lektion gissar jag på att du behöver 20 lektioner typisch.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Rolig människor i tråden ovan...

Jag tror det kan ta betydligt mer än 10 lektioner, uppemot 15 är nog inte ovanligt alls om man måste ta in all kunskap via körskolan och uppemot 20 kan säkert vara nödvändigt för vissa om man har minimal trafikvana innan.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Rolig människor i tråden ovan...

Jag tror det kan ta betydligt mer än 10 lektioner, uppemot 15 är nog inte ovanligt alls om man måste ta in all kunskap via körskolan och uppemot 20 kan säkert vara nödvändigt för vissa om man har minimal trafikvana innan.

Det blir så pga frågan. Det kan räcka med ett par lektioner om han nu har trafikvana och praktisk erfarenhet, men det kan också ta 50 lektioner om han har svårt att ta in det som krävs för att klara en uppkörning.

Det är alltså omöjligt att svara på utan att känna killen.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag kan ge mitt exempel. Att du övningskört med bil är bra, jag började själv med A-kort och övningskörde med bil samtidigt vilket gav mig mer trafikvana. Bra om du kan nöta krypkörning på en övningsplats och bromsa korrekt. Övade själv mycket och intensivt med hojen på en stor parkering och du verkar ha en kompis med körkort som kan hjälpa dig.
Fyra lektioner tog jag på bandelen för att lära mig krypköra, väja och bromsa korrekt vilket var nödvändigt för mig. En lektion på väg och fick en hel del skit som jag även bad om för då kunde jag öva på svagheterna själv. Spred ut lektionerna till högst en gång i veckan för att repetera själv mellan dem.
Kände mig redo efter ca en månad men hade ytterligare en månad på mig vilket var bra.
Du kan faktiskt öva många moment mentalt när du sitter på hojen i garaget :) Jag skojar inte, likt en klättrare som går igenom greppen i huvudet. Jag gjorde även detta i jiu-jitsun och lärde mig fort. Allt för att det ska sitta i ryggmärgen och ju mer inlevelse med fysiska moment desto bättre.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Har man ingen att mc-övningsköra med kan det vara smart att ta bilkörkort först. Lättare att få till privat övningskörning då och bilkörkort skall man väl ändå ha. Jag behövde 10 st 45minuters lektioner för mc-kortet, övningskörde inget privat, och körde upp privat på egen mc. Skulle jag kört upp via körskolan hade de krävt fler lektioner för att släppa iväg mig till uppkörningen.
 

hum

Ny medlem
Gick med
22 May 2024
Hoj
ingen just nu
Jag kan ge mitt exempel. Att du övningskört med bil är bra, jag började själv med A-kort och övningskörde med bil samtidigt vilket gav mig mer trafikvana. Bra om du kan nöta krypkörning på en övningsplats och bromsa korrekt. Övade själv mycket och intensivt med hojen på en stor parkering och du verkar ha en kompis med körkort som kan hjälpa dig.
Fyra lektioner tog jag på bandelen för att lära mig krypköra, väja och bromsa korrekt vilket var nödvändigt för mig. En lektion på väg och fick en hel del skit som jag även bad om för då kunde jag öva på svagheterna själv. Spred ut lektionerna till högst en gång i veckan för att repetera själv mellan dem.
Kände mig redo efter ca en månad men hade ytterligare en månad på mig vilket var bra.
Du kan faktiskt öva många moment mentalt när du sitter på hojen i garaget :) Jag skojar inte, likt en klättrare som går igenom greppen i huvudet. Jag gjorde även detta i jiu-jitsun och lärde mig fort. Allt för att det ska sitta i ryggmärgen och ju mer inlevelse med fysiska moment desto bättre.
Tack så mycket! Jag tänker lite likadant, att ta trafikvana från att övningsköra med bil och sen nöta så mycket som möjligt själv så lektionerna bara behöver gå till att verkligen lära sig köra den i trafiken
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top