Aaron Colton 16-årig stuntare på hoj

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Visa något nyskapande då :tungan

Dupont är den enda nyskapande jag vet och han stuntar ju inte eg.

Tittar inte på någon sport på youtube så andra stycket känns inte som jag behöver motbevisa :)

Jag tänker inte lägga ner tid på att sitta o leta upp bra stuntklipp, jag kan ett antal unika men min främsta poäng är att stunt inte är mindre nyskapande än något annat!

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Varför heter det stunt när man aldrig kör mer än 3 km/h?

Inte för att vara sån nu, men det är precis därför det heter stunt. Ju långsammare han gör sina tricks desto svårare är det att utföra dem. BALANS och JA killen är bra och har skills! Fattar inte ens hur man kan fälla vissa kommentarer! :va

Det finns absolut inget fel i att visa upp vad man kan om man brinner för en sak.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Varför hacka på att stuntfilmer är tråkiga/upprepande när så gott som alla bombrepa (fast sånt gör ju folk inte längre:rolleyes:) och tävlingsfilmerna är likadan år ut o år in?

Det gnälls rätt friskt på dom med.

Ska kolla när jag kommer hem :tummenupp

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Inte för att vara sån nu, men det är precis därför det heter stunt. Ju långsammare han gör sina tricks desto svårare är det att utföra dem. BALANS och JA killen är bra och har skills! Fattar inte ens hur man kan fälla vissa kommentarer! :va

Det finns absolut inget fel i att visa upp vad man kan om man brinner för en sak.

Nej nej, uppvisningen har jag absolut inga problem med! Det var ordvalet jag frågade om.

Självklart är det svårt och långsamt (och tråkigt för mig, kanske inte för dig), det ser jag ju med egna ögon. Han är jätteduktig på det han gör. Men jag tror dig inte, stunt är farliga. Det är därför det finns stuntmän.

Kanske vi ska döpa om det till "skilla" eller "showa"?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Nej nej, uppvisningen har jag absolut inga problem med! Det var ordvalet jag frågade om.

Självklart är det svårt och långsamt (och tråkigt för mig, kanske inte för dig), det ser jag ju med egna ögon. Han är jätteduktig på det han gör. Men jag tror dig inte, stunt är farliga. Det är därför det finns stuntmän.

Kanske vi ska döpa om det till "skilla" eller "showa"?

Eller så kanske du ska lära dig vad ordet betyder.

Saxat från Wikipedia:

"A stunt is an unusual and difficult physical feat, or any act requiring a special skill, performed for artistic purposes in TV, theatre, or cinema. Stunts are a big part of many action movies."

Det behöver alltså per definition inte vara farligt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför heter det stunt när man aldrig kör mer än 3 km/h?
Förmodligen för att precis som stuntmän/kvinnor i film så slår sig utövarna sig allt som oftast riktigt illa under träningen. Har en granne som jobbar professionellt med stuntuppvisningar. Han bytte för ett par månader sedan från en Honda CBR 600 F till en KTM 450. Den stora fördelen var att det inte gjorde lika ont få KTMn över sig.
Till sist (angående 3km/h) det är inte farten som gör ont, det är inbromsningen.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Eller så kanske du ska lära dig vad ordet betyder.

Saxat från Wikipedia:

"A stunt is an unusual and difficult physical feat, or any act requiring a special skill, performed for artistic purposes in TV, theatre, or cinema. Stunts are a big part of many action movies."

Det behöver alltså per definition inte vara farligt.

"Stunts are a big part of many action movies."

Nu vet inte jag vad ni kollar på för filmer men per definition så är det nog oftast just farliga stunts i actionfilmer. Du kan inte saxa ett stycke från wikipedia och sedan bara hänvisa till första halvan när hela stycket har betydelse.

Skit samma. Det är en jätteduktig showare i klippet. ;)

För att det kanske härstammar från gatorna...
[YOUTUBE-ID]DI24WSvCpsE[/YOUTUBE-ID]

Man kör väl ändå mer än 3 km/h på gatorna?

Last edited:

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
För att det kanske härstammar från gatorna...

Jag märkte att du tog illa upp, ser att du är stuntare själv.
Tycker ni är sjukt duktiga på det ni gör och har inte alls det som krävs själv.

Men komigen, hur kan man kalla sporten för "stunt".
Går i ganska låga hastigheter och enda anledningen till att man skulle skada sig är p.g.a. udermåliga skydd.

Titta på FMX istället, DET kallar jag stunt.
Full skyddsutrustning, extremt nyskapande, sargade kroppar och full patte!

Jämför inte heller sporten med racing, finns inga likheter.

Mvh, Jens

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Jag märkte att du tog illa upp, ser att du är stuntare själv.
Tycker ni är sjukt duktiga på det ni gör och har inte alls det som krävs själv.

Men komigen, hur kan man kalla sporten för "stunt".
Går i ganska låga hastigheter och enda anledningen till att man skulle skada sig är p.g.a. udermåliga skydd.

Titta på FMX istället, DET kallar jag stunt.
Full skyddsutrustning, extremt nyskapande, sargade kroppar och full patte!

Jämför inte heller sporten med racing, finns inga likheter.

Mvh, Jens

Nej nej för min del hade det lika gärna fått heta motorcykel-akrobatik eller nåt men nu råkar det ha utveklats till termen stunt, lite sent att ändra på antar jag då det blivit ganska etablerat :näsblod vet att många i usa försöker kalla det streetbike freestyle och lite annat som låter bättre.

Dock så skulle jag säga att det anses ganska farligt att skutta runt på hojen medan man kör bakhjul på motorvägen (eller gata i allmänhet, oavsett skyddsutrustning). Eller se på killen som satte rekord på snabbaste stoppie i usa, ca 220km/h, känns ju inte helt ofarligt :gnissla.
"Stunt" är ju ganska brett egentligen, absolut inte bara att köra runt i cirklar på en parkeringsplats. Även om man nu skulle hålla sig till långsamma tricks finns ju alltid risken att få 150kg hoj över sig eller t ex. halka/fastna o dra varvstoppet, då jävlar blir det fart på hojen :gnissla

Tänker inte argumentera emot att FMX är farligare, förstår varför det hunnit bli större, folk gillar att "se blod" antar jag :D

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nej nej för min del hade det lika gärna fått heta motorcykel-akrobatik eller nåt men nu råkar det ha utveklats till termen stunt, lite sent att ändra på antar jag då det blivit ganska etablerat :näsblod vet att många i usa försöker kalla det streetbike freestyle och lite annat som låter bättre.

Ja du har nog rätt. Från början var det ju mer "Arto Nyqvist/Magnus Carlsson/Sune Andersson"-stuk på stuntåkningen, och sedan har det utvecklats. Det är nog inte så konstigt att det fortfarande heter "stunt".

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Grabbarna i staterna verkar inte prioritera skyddskläder!

O jag tyckte att det gjorde ont att ramla med vanlig cyckel! :rolleyes:

[YOUTUBE-ID]fHTfnv-BPMo&feature[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom