ABS Pro, kurv-ABS

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
ABS Pro, enkelt förklarat en kurv-ABS. ABS-enheten tar in information från dels hjulsensorer likt en vanlig ABS men också från traction controlens gyron. Fördelen med detta är att man nu kan bromsa med full kraft även när man svänger. Under kurvtagning går en del av däckets grepp åt till sidoacceleration, ABS Pro ser till att minska trycket i bromsarna beroende på nedläggningsvinkeln, en vanlig ABS fungerar bara rakt fram.


Låter spännande och intressant. Nån som testat? åsikter?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag är villig att prova om någon har en hoj att låna ut.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Var ju någon MC-tidning som gjorde test hos KTM när de installerade det i någon hoj. Kändes såklart extremt obehagligt men verkade fungera bra.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
När det står att det inte funkar i kurva med "vanlig abs", vad händer? Man låser framhjulet ändå?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När det står att det inte funkar i kurva med "vanlig abs", vad händer? Man låser framhjulet ändå?

Innan datorn har listat ut att framhjulet är låst så sitter du på röven och kasar. Med accelerometrar så vet den att du lutar och att gränsen till krasch är kortare och tillåter därmed mindre broms. Jag är dock klart skeptisk...
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Bosch lanserade väl sitt MSC, Motorcycle Stability Control för ett par år sedan. Sitter väl i KTM-hojar tror jag än så länge. Har inte vågat nita med nedlägg själv men på filmer jag sett ser det väldigt odramatiskt ut.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Risken med sådana här system är fokus på fel saker.

Elektroniken är ett skyddsnät när man hade otur man tänkte, eller bara reagerade fel.
Inte ett hjälpmedel...

Det är inte bara en deltagare som synat asfalten och varit lite överraskade, "men jag har ju tc"... :huvet

Utvecklingen är bra, jag har både ABS och TC på ninjan, men har knappt triggat dem än, min åsikt är att har de gått in, har jag gjort fel...
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Technically speaking, ABS Pro adapts ABS control to the motorcycle's banking angle depending on the current situation on the road. In order to determine the bike's banking angle, the system draws on the signals for roll rate, yaw rate and transverse acceleration as provided by the sensor cluster - which are already used for Dynamic Traction Control DTC and for the electronic suspension DDC Dynamic Damping Control.

As the banking angle increases, the brake pressure gradient is limited more and more at the start of the brake manoeuvre. This means that the pressure build-up is slower. In addition to this, pressure modulation within the ABS control range is more even. The benefits of ABS Pro to the rider are a sensitive response and a high level of brake and ride stability together with the best possible deceleration on bends.

https://www.press.bmwgroup.com/glob...lId=6&id=T0188062EN&left_menu_item=node__6629

 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är bara att vänta på nästa vandring i reglerteknikens träskmarker från vilken en eller flera återkommer något lätt "gegiga" med ett: Men hojen hade ju....

Jag är nog inne på samma linje som SGM och Boris ovan...

Visserligen har jag inte haft "nöjet" att prova det allra senaste...men jag är inte så där väldigt entusiastisk...lägg därtill...

Att efter en mindre övning där TC:n (förmodligen pga egen förskyllan) hamnat i "hjälpsammaste" läget varit på god väg att gå omkull:
På bana, tidigt på dagen och + 5-6 C, ut ur böj med halvhyfsat nedlägg...på med gas! Ingenting händer...ingenting alls...förutom då att hela displayen/instrumenteringen ser ut som en julgran när idiolamporna blinkar. TC:n tycker att det är dåligt fäste, rentutav halt och det händer liksom ingenting när jag vrider på gasen. Förutom ljusfesten då...och den ofrivilliga motorbromsen...

Efter en stund...det är märkligt vad sakta tiden verkar gå när det är på väg mot elände...så dyker tanken upp att om det inte händer något rätt snart, helst väldigt snart, så om inte motorn tar sig rätt kvickt så kommer jag att välta...
Som tur är så strax därefter börjar det så smått hända grejor och TC:n tillåter åter det nu mycket efterlängtade effekttillskottet. Hur nära jag verkligen var att välta och gå omkull vet jag förstås inte men jag har fått en hälsosam skepsis mot allt vad heter TC och elektroniska "hjälpmedel" sedan dess...

Skeptisk och ifrågasättande...:fakta
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Nästa dumma fråga kring ABS. Kan man slå över framåt om man har abs och pallnitar allt man har? Som sagt dumma frågor.. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nästa dumma fråga kring ABS. Kan man slå över framåt om man har abs och pallnitar allt man har? Som sagt dumma frågor.. :)
Japp, hugger man hårt i bromsen med vikt på styret går det att göra framåtvolt med ABS.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nästa dumma fråga kring ABS. Kan man slå över framåt om man har abs och pallnitar allt man har? Som sagt dumma frågor.. :)

Det är inte lätt eftersom ABSen gärna löser ut vid rätt lite slip men med bra fäste/"rätt" teknik går det absolut. Moderna elektroniksystem har dock ofta ett skydd mot att slå över så väl framåt som bakåt också men det har ju inte direkt med ABSen att göra.
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
skillnaden är att "köra" respektive "åka" mc- föredrar att "köra" mc'n själv och inte ha en massa gizmos och flärpar och flashiga lampor som "hjälper" (stjälper), risken för ett fel i systemet finns (avläsning/ bearbetning av indata etc)
så spontant väntar jag 10 år till kanske innan jag behöver assisterad körhjälp (då behöver jag kanske assistans ändå, rullator och käpp och stomipåse och pacemaker och och och- ja, då är jag så jävla gammal så jag skiter i vilket...)

//jj
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top