Absolut sista Norgeturen

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Kommer en update, lite kort nämnt är väl att Oddas kvällsliv faktiskt är jävligt bra, trevliga Norske jenter å go musik med inhemsk Hansa från kranen gör ju varje biker glad.:tummenupp

lite bilder och film på turen kommer snart.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar

Haha, om det inte vore för fotona i början hade man kunnat tro att du vänt i Rörbäcksnäs, eller kört kortsvängen Lutnes-Höljes-Bograngen ett par varv. :D

Länsväg 1047 är en höjdare. Trots att jag bara åkte den i andra riktningen (ett par gånger) så kände jag igen den på 10 sek. :)

Fint väder hade du tur att få!

Höljes övre har förresten fått ny beläggning i sommar. Någon som tittat på hur det blev? Det var ju tidigare märkbart guppigare lagom när vägen blev kul och kurvig norr om Höljes mot gränsen.

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Tog rörb vägen på väg tillbaka, riktigt rolig väg platt å fin man behöver ju inte fundera på den polisiära budgeten heller, går att trycka på rejält.

som sagt gillar längre etapper.

Blev kallt som fan över hvidda fy satan i gatan istappar på hojen och stället.

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Haha, Hardangervidda är svinkallt året om. Det är ju knappt så sjöarna tinar. När solen står lågt är det en pina att åka där.

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Alldeles lagom dagsettapper!:D

Ja har man bråttom och inte vill se något så är det väl bara att gasa.Frågan är ju om man presterar lika bra på bana:rolleyes:

Haha, om det inte vore för fotona i början hade man kunnat tro att du vänt i Rörbäcksnäs, eller kört kortsvängen Lutnes-Höljes-Bograngen ett par varv. :D

Länsväg 1047 är en höjdare. Trots att jag bara åkte den i andra riktningen (ett par gånger) så kände jag igen den på 10 sek. :)

Är fin väg det där,är rätt go att döna fram med en tradare med 40ton bensin och 2dm snö på vägen med:D

Last edited:

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Ja har man bråttom och inte vill se något så är det väl bara att gasa.Frågan är ju om man presterar lika bra på bana:rolleyes:

Är fin väg det där,är rätt go att döna fram med en tradare med 40ton bensin och 2dm snö på vägen med:D

Kan tänka mig att det gäller att ha hygglig framförhålling då..

Tankar du macken i Rörbäcksnäs med tradarn då? Den macken lär väl sälja hyggligt med soppa till norskarna..

Last edited:

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Kan tänka mig att det gäller att ha hygglig framförhålling då..

Tankar du macken i Rörbäcksnäs med tradarn då? Den macken lär väl sälja hyggligt med soppa till norskarna..

jodå,en hel del:)

Inte vill se något? Nog ser jag mer på 100 mil än du på 50? :D

Ser mer gör man väl,men kan ju stanna och njuta mer på 50mil.sedan är det ju kul att ta någon avstickare på någon kul kostig,grusväg och upptäcka ännu mer:)Sedan har jag en så bekväm hoj så jag kan säkert åka 200 mil på en dag om jag vill,men finns ingen andledning.Och i Norge så brukar jag hålla hastigheten,dels är det dyrt med böter sedan så retar man ju folk,gäller ju även sverige,och det lär ju knappast gynna oss mc åkare att åka fort.Visst är det kul att gasa,men man lessnar på det med efter 30år i sadeln:)

Last edited:

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Det är så glest med trafik på de vägar jag åker i Norge att hastigheten enbart är en komfort- (kom-fort-?) fråga. Det bor även väldigt få människor där som skulle kunna bli störda. I händelse av annan trafik eller hus vid vägen är det klart man visar lite ödmjuk hänsyn. Anpassad hastighet efter omständigheterna - ögontjänare kallar andra det.. ;)

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Det är så glest med trafik på de vägar jag åker i Norge att hastigheten enbart är en komfort- (kom-fort-?) fråga. Det bor även väldigt få människor där som skulle kunna bli störda. I händelse av annan trafik eller hus vid vägen är det klart man visar lite ödmjuk hänsyn. Anpassad hastighet efter omständigheterna - ögontjänare kallar andra det.. ;)

Ja ja men du vet väl att snutarna gärna parkerar bilarna avsides och lägger sig i dikena och lurar där man minst annar att dom kan finnas,vet dom som torskat där dom minst anar det.Men var och en får väl köra som dom vill,det har med huvet att göra bara:)

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Smaken som baken var det ju, konstaterade att det finns 2 lägen för
åkning antingen Norgefart som max med möjlig fara för sig själv och andra medtrafikanter när man ska hinna se allting, men trots allt man får ju se väldigt mycket.

alt 2

Offensiv körning med högre hastighet koncetrationen på vägen och inget annat, troligtvis mindre risk för medtrafikanter eller annat dito allt beroende på hastighet och var man kör och med insidan av skallen.

som synes jagföredrar att vi alla åker som vi själva anser vettigt för vad vi vill få ut av åkningen.

Är målet resan eller är åkningen målet med resan.

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Jomen visst,kan man kan ju köra hur som helst,gärna fort med.Fara för sig och andra behöver man ju inte vara,oavsett.Koncentration på vägen har man ju oavsett,(sitter i huvet).Finns ju många som är en fara så fort dom sätter sig bakom styret,ratten.Det är ju många som inte tänker så,beror väl mest på erfarenhet i trafiken.Jag föredrar att hålla max 10 över,vanligtvis,jag VET att jag ser mera än om man ligger och jagar.I Norge tex,finns det ju så mycket att se så det är ju resan i sig som jag gillar,men på hoj.Åka fort är ju kul,men ännu roligare på bana med en riktig maskin.Men måste ju erkänna att här hemma ligger jag på ofta bara för att komma fram,fortare,men det är ju en helt annan sak:)

Last edited:

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Nu lägger vi ner debatten.

tack till alla som svarat på ett föredömligt sätt. bra inlägg från allihopa.

:tummenupp

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ser sjukt nice ut!

Vad hade ni för boende?

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Hotel, Jacuzzi, kall öl vid poolen är väl en självklarhet, om det kommer lite pampas med i bilden så är det ju fullt okej.

skämt å sido enligt ovan gäller det enbart europatouring.

Norge är det stugor som gäller(vanligtvis):D

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping