AC-fråga gällande bil

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Var precis ute och övningskörde med dottern i Skoda Roomstern, och noterade att ACn inte levererade någon kalluft. Satte ner temperaturen maximalt ( till "Low"). Efter ca 15 minuter blev plötsligt luften iskall, och ACn började fungera som vanligt igen. Vad kan fördröjningen av kalluft berott på?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Var precis ute och övningskörde med dottern i Skoda Roomstern, och noterade att ACn inte levererade någon kalluft. Satte ner temperaturen maximalt ( till "Low"). Efter ca 15 minuter blev plötsligt luften iskall, och ACn började fungera som vanligt igen. Vad kan fördröjningen av kalluft berott på?
Hör av dig så kollar vi.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Otillräckligt med kylarvätska, eller såndär vad-de-nu-heter som ställer luftflöde som kärvar är väl två saker som jag kommer att tänka på

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det kan ju också ha varit något spjäll som har hakat upp sig. Vi hade det problemet på vår Octavia förra året, tvåzons ACC, och den ena körde max varmluft vad man än gjorde. Jag läste ut felkoden via OBDII, böt spjällmotorn (typisk sån övning där man behöver 4-5 leder till på armen, 2m arm och pyttesmå händer) och sen var den glad igen.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Insåg just min begränsade kunskap (den är noll) om Skoda Roomster så jag vet ju inte vad det är för kompressor. Skulle ju kunna vara den typen jag länkade till, du får nog kolla under huven. Men det var väl ung. där i tiden de variabla kompressorerna började användas så det kan ju vara en sån, och då har jag inga förslag.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Påfyllt naturligtvis efter att läckan tätats! :tungan
Eftersom det är en 2008 så är ju bilen 13 år gammal. Då kan det faktiskt även ur ett system som betraktas som tätt läcka ut tillräckligt mycket för att funktionen skall försämras. Dvs det kan faktiskt hända att dom trycktestat systemet och konstaterat att det är inom spec och bara fyllt på.

Fast det finns ju såklart firmor som är mindre nogräknade och bara tankar i ny kylmedia också. Jag vet en kompis som hade köpt en Audi där AC:n visade sig vara helt tom pga läckande kondensor. När han påtalade att AC inte fungerade så tog dom snällt in bilen och fixade det. Dock genom att bara fylla på kylmedia utan att täta läckan (som gick att se med blotta ögat).
AC fungerade en månad varefter den gav upp igen och när han fick den kollad på en riktig AC firma så konstaterade dom att man inte bytt den läckande kondensorn. Så efter påpekandet att deras agerande faktiskt var olagligt så tog dom på sig att fixa det på riktigt. Antagligen försökte dom få den att funka tills dom kunde hävda att inga garantier längre gällde.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Eftersom det är en 2008 så är ju bilen 13 år gammal. Då kan det faktiskt även ur ett system som betraktas som tätt läcka ut tillräckligt mycket för att funktionen skall försämras. Dvs det kan faktiskt hända att dom trycktestat systemet och konstaterat att det är inom spec och bara fyllt på.

Fast det finns ju såklart firmor som är mindre nogräknade och bara tankar i ny kylmedia också. Jag vet en kompis som hade köpt en Audi där AC:n visade sig vara helt tom pga läckande kondensor. När han påtalade att AC inte fungerade så tog dom snällt in bilen och fixade det. Dock genom att bara fylla på kylmedia utan att täta läckan (som gick att se med blotta ögat).
AC fungerade en månad varefter den gav upp igen och när han fick den kollad på en riktig AC firma så konstaterade dom att man inte bytt den läckande kondensorn. Så efter påpekandet att deras agerande faktiskt var olagligt så tog dom på sig att fixa det på riktigt. Antagligen försökte dom få den att funka tills dom kunde hävda att inga garantier längre gällde.
Precis. Jag har läcksökt och provtryckt och fått resultat tätt system. Men ändå har systemet tappat kylmedia.

Täthet är en definitionsfråga.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Vissa tillverkare tillåter en förlust av 50g/år.
Den här kärran är ju 13 år gammal och ingen vet när den blivit fylld senast.
Jag gjorde en läckagekontroll naturligtvis, både visuell och med elekronisk läcksökare, inget funnet, kondensorn hel och fin.
Fylld inklusive spårmedel, funktion fullgod.
Alla vet att nu är det lättare att hitta ett eventuellt läckage med ultraviolett lampa och därtill medföljande brillor.
Eftersom jag är certifierad kyltekniker så fylls inget system med ett upptäckt läckage, bara så att alla kan andas lugnt :tungan

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning