Acceleration R6

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Jag bara undrar om någon har den exakta tiden för R6 att accelerera 0-100, har sett alla möjliga tiden i tester, allt från 3,0 till 3,6! vad är den riktiga tiden??

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Showtime skrev:
Jag bara undrar om någon har den exakta tiden för R6 att accelerera 0-100, har sett alla möjliga tiden i tester, allt från 3,0 till 3,6! vad är den riktiga tiden??

anledningen att alla tester ger olika svar är att det är helt olika från förare till förare... du kanske ligger på 4sec och rossi på 2.8!

När man kommer upp i de här effekterna är det nästan bara föraren :p

WP

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kanske en BMW
Säger som legenden Joey Dunlop: It's not what you drive, it's how you drive it.. :crash Eller var det någon annan, jag kanske??? Ha det gott

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
jo men ja undrar inte vad ja kan köra den i, utan vad hojen är kapabel att klara för tid! Även om de e den bästa föraren som kör den!

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
När vi ändå är inne på tider med R6 an kan ni väl skriva vad den ska toppa eller vad ni har åkt.
Har sett att den ska göra ca 250Km/h ???(har åkt fortare) Kommentarer

0-100 vet jag ej heller men jag vet att den är snabb.

Bästa merit: GSXR 1100 Streetfighter på 201m med en hojlängd
på streetrace i falun hösten -02 :D

Edit: Förmodligen en sjuhelsikes massa tur bara

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Skiljer från test till test men de ligger runt 3 sek. Korrekt uppmätt toppfart brukar ligga i intervallet 245-250 (GSXR600 brukar fö ligga i intervallet 250-255 riktig fart, lite snabbare alltså). Yamahas mätare visar rejält fel i de farterna - de visar ofta över 270.

Jake the mass

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Buell XB12S-08, HD FAT BOY-98
R6:an har blivit skjuten med laser till 252km/h "riktig fart" (naturligtvis med reservation för att den lasermätsren kanske inte var 100% korrekt och att det kan finnas mindre skillnader från hoj till hoj och så vidare...) Mycket närmre nån exakt siffra än så kommer man nog inte... Gällande mätarfarten visar den väl ca 270 eller snäppet över när man maxar den...
Hur mycket fel den visar ökar exponentiellt med hur fort man kör på nåt konstigt sätt vilket får till följd att den i de höga farterna som ni ser har en gigantisk felmarginal på ca 20km/h...
//Jake

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Ok så då kan man alltså räkna med att den visar ca 20 km fel typ efter 200 strecket. Men det är väl som med bilar att dom är kalibrerade till att visa mest exakt vid "normal" hastighet så det är inget konstigt, snarare väldigt vanligt.
Men det är alltså meningen att den ska toppa ca 250 i verklig fart (ex laser) och inte 250 enligt yamahas mätare?
Inte viktigt att veta bara kul om den går fortare :D

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Det ja menade va att jag sett i bike att den ligger på 3,0 men i en engelsk tidning 3,6. Så jag undrade vad som kan tänkas vara den riktiga tiden!

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Är det inte lite konstigt egentligen att alla (mig veterligen) biltillverkare listar accelerationstider för sina bilar, på sina hemsidor. Men för motorcykeltillverkare verkar det vara precis tvärtom, inte en enda jag tittat på presenterar några siffror som rör acceleration. Vissa visar inte ens effekten, bara kubikantalet. :confused:

J.S

Ös på ba
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1000 K6
Har haft min uppe i 274 km/h,mätarfart då alltså!!
Bilen bakom (porshe av nåt slag) vid tillfället sade att han hade en fart på cirkus 245-50!!så tidigare teorier stämmer nog ganska bra!!

chox

Jazztobak
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01
Showtime skrev:
Det ja menade va att jag sett i bike att den ligger på 3,0 men i en engelsk tidning 3,6. Så jag undrade vad som kan tänkas vara den riktiga tiden!
Bikes förare klarade att köra på 3,0 och engelsmännen på 3,6.

Ska vi säga att svaret på din fråga är 3,0 sekunder?

(För övrigt kör väl engelsmännen 0-96 kmh = 0-60 mph)

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 1000 k7
Showtime skrev:

körde min r6a 0-131km/h på 5,03sek

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
SSB skrev:
Är det inte lite konstigt egentligen att alla (mig veterligen) biltillverkare listar accelerationstider för sina bilar, på sina hemsidor. Men för motorcykeltillverkare verkar det vara precis tvärtom, inte en enda jag tittat på presenterar några siffror som rör acceleration. Vissa visar inte ens effekten, bara kubikantalet. :confused:

Anledningen är väl att det knappast är intressant, iallafall inte 0-100 acceleration, möjligtvis 0-200 acceleration kan vara intressant. 0-100 ligger väl alla hyfsade hojar runt 3 sek beroende på vem som kör...

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillf. hojlös
Håller med Wasp. Skillnaden mellan olika hojar när det gäller 0-100 (iaf någorlunda sporthojar) är så liten så den är ointressant. Möjligtvis kan 0-100-siffran va bra att kunna om man ska stå på krogen o va ball inför polarna som inte kör hoj. Men i det fallet kan man dra till med 3.0 oavsett vilken hoj man har. De blir ju imponerade ändå (såvida de nu inte känner killen med R1an som gör +380 km/h)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
mattsson skrev:
Håller med Wasp. Skillnaden mellan olika hojar när det gäller 0-100 (iaf någorlunda sporthojar) är så liten så den är ointressant. Möjligtvis kan 0-100-siffran va bra att kunna om man ska stå på krogen o va ball inför polarna som inte kör hoj. Men i det fallet kan man dra till med 3.0 oavsett vilken hoj man har. De blir ju imponerade ändå (såvida de nu inte känner killen med R1an som gör +380 km/h)

R2 gör 380 verkliga :fakta

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...