Ace Frehley=Underskattad hjälte?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Lite funderingar...

Jag har alltid sett Kiss som ett av historiens mest överskattade hårdrockband. Från att ha släppt ett par riktigt bra skivor under mitten av 70-talet, där åtminstone den monumentala debutskivan från 1974 måste betecknas som en äkta klassiker, så började bandets stjärna dala efter "Rock and Roll Over" och i början av 1980-talet hade bandet reducerats till ett skämt(Nån som haft oturen att snubbla över den närmast generande usla "Music from the elder"?) och idag är de kvar som ett coverband av sig själva. Med en hisnande liveshow visserligen.....

Men häromdagen hörde jag för första gången Ace Frehleys soloplatta(pinsamt jag vet, det är inte många hårdrocksskivor som undslipper att höras av mig) från 1978 och den rockade riktigt jäkla hårt! När jag tänker efter är det dessutom Aces låtar som är bland mina absoluta favoriter med bandet.
"Cold gin", "Rock Bottom","Getaway","Shock me" och inte minst den elaka, närmast thrashiga "Parasite", dessutom med texter och framtoning skyhögt över den infantila frontduon som möjligen uppfattades som tuffa av 1970-talets moppefuckon. Tyvärr var han förpassad till en plats i skuggan av frontduon och skrev ungefär en låt per skiva. Paul Stanley och Gene Simmons har alltid sagt att Ace hade stor potential som han aldrig tog vara på den. Inte så lätt med två uppblåsta jätteegon i bandet. Paul Stanley var visserligen en riktigt duktig sångare medan Gene Simmons är en stor clown vars låtskriveri passerade bäst-före datum nån gång strax efter oljekrisen(Innan dess skrev han en hel del kanonmaterial "Christine sixteen" och "Deuce" någon?). Hade de släppt fram Ace så hade bandet kanske blivit ihågkomna för mer än sina töntiga kostymer och att Gene Simmons satte på fler brudar än nån annan i universum. När allt kommer omkring verkar det som om han var den enda riktiga musikern i bandet.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Hur fan kan man tycka att KISS är underskattade? iofs så hatar jag Metallica,Guns*Roses:) och kan inte fatta vad som är så bra med dom.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Chris Ash skrev:
Hade de släppt fram Ace så hade bandet kanske blivit ihågkomna för mer än sina töntiga kostymer och att Gene Simmons satte på fler brudar än nån annan i universum.

Vart blind länge eller är det bara din vanliga ignorans som lyser igenom? Sorgliga påståenden som tom du borde sett igenom. Dock har du en poäng i din post men du begraver den djupt i allt skitsnack. Ace rockar friskt.

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
nja, håller nästan med dig.
När jag var ett litet tonårigt moppefucko så jag Ace min största idol, utan att jag egentligen fattade varför.
Så jo, nog får jag hålla med om att Ace (har jag kommit till insikt om på senare år) är en stor musiker, dock får man nog säga detsamma om både Paul o Gene.

det som i min åsikt skiljer dom åt är att Paul o Gene är alldeles för businessminded, medan Ace mest framstår som den store men ack så självdestruktiva konstnärssjälen.

jag kan identifiera mig med Ace:s rockattityd, men jag inser att det måste ha varit frustrerande att jobba ihop med en sån kille. Dock blev Kiss alltför kommersiella för minst tio år sedan, allt tack vare framför allt Gene.

Det första albumet låter precis så grottigt o gammalt att man nästan är tvingad att sätta det som top tio bland rockskivor från sjuttiotalet.

Ps häromdagen på Letterman show så nämndes trummisen i husbandet, Anton Figg, var det inte han som spelade med Ace på han soloplattor efter Kisss-perioden? ds

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har träffat Ace och han är inte så snabbtänkt om man säger så . :hihi

Det finns en otroligt rolig bok om Ace, som jag såklart glömt namnet på, som är skriven av en av hans dåvarnade vänner. Den utspelar sig på 70-talet och är klart läsvärd. Tex när Ace och vännen marcherar in på Gene Simmons hotellrum i nazistuniformer och lyssnar på tal av Hitler. Mitt natten och höga som hus....

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
kiss har några goda bitar men särskilt många. Tycker dom är ganska töntiga också ungefär som alice cooper.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Domifuling skrev:
Vart blind länge eller är det bara din vanliga ignorans som lyser igenom? Sorgliga påståenden som tom du borde sett igenom. Dock har du en poäng i din post men du begraver den djupt i allt skitsnack. Ace rockar friskt.

Imponerande inlägg...

:arsele

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Det är nu det är dax för KrissKross att komma ihåg att Jalle är ganska stor och stark. Dessutom lever han i samma landsände även om han kan säga R.

I övrig så håller jag inte med om ett ord av det du säger bortsett från att Music from the Elder suger.

Personligen anser jag Kiss vara riktigt bra och de var som bäst utan smink. Stanley framstår helt klart som om han lirar för samma lag som Halford men är tydligen den drivande kraften i bandet och Gene är Gud när det gäller intervjuer. Undrar om det finns någon i metal-branchen som jag hellre ser långa intervjuer med än "God of thunder". Övriga bandmedlemmar är utfyllnad....

Ett band som har gjort en skiva som 'Revenge' är inte dåliga. Däremot anser jag att i KISS i smink inte gjort något minnesvärt på den rent musikaliska fronten.

Att komma på iden att köra nasse-skämt med Gene.... Inte konstigt att vissa inte får vara med jämt.

Dino Velvet

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Ingen
Gitarr-Ace=gitarr-as

Som strängbendare tycker jag att Ace är topp-3 bland dom sämsta som fått vara med och släppa en platta. Låtarna är väl ganska om, men riffen är väldigt "gitarrskolan del1" och hans solon vill jag inte ens kommentera. Hans ersättare var dock inte mycket vassare.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Dino Velvet skrev:
Som strängbendare tycker jag att Ace är topp-3 bland dom sämsta som fått vara med och släppa en platta. Låtarna är väl ganska om, men riffen är väldigt "gitarrskolan del1" och hans solon vill jag inte ens kommentera. Hans ersättare var dock inte mycket vassare.

Ace är ingen Yngwie Malmsteen, men han hade känsla för groove och melodier. Jag tycker han är/var en bra gitarrist och flera av hans solon är riktigt sköna. Han lirar såklart inte i samma division som Blackmore, Page mfl men att han skulle vara dålig håller jag inte med om.

Han är lite som Mick Mars.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Domifuling skrev:

Du torde vara en av forumets otrevligaste användare.

gasoline

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Honda cr 125
Chris Ash skrev:
Men häromdagen hörde jag för första gången Ace Frehleys soloplatta(pinsamt jag vet, det är inte många hårdrocksskivor som undslipper att höras av mig) från 1978 och den rockade riktigt jäkla hårt! När jag tänker efter är det dessutom Aces låtar som är bland mina absoluta favoriter med bandet.
"Cold gin", "Rock Bottom","Getaway","Shock me" och inte minst den elaka, närmast thrashiga "Parasite", dessutom med texter och framtoning skyhögt över den infantila frontduon som möjligen uppfattades som tuffa av 1970-talets moppefuckon. Tyvärr var han förpassad till en plats i skuggan av frontduon och skrev ungefär en låt per skiva. Paul Stanley och Gene Simmons har alltid sagt att Ace hade stor potential som han aldrig tog vara på den. Inte så lätt med två uppblåsta jätteegon i bandet. Paul Stanley var visserligen en riktigt duktig sångare medan Gene Simmons är en stor clown vars låtskriveri passerade bäst-före datum nån gång strax efter oljekrisen(Innan dess skrev han en hel del kanonmaterial "Christine sixteen" och "Deuce" någon?). Hade de släppt fram Ace så hade bandet kanske blivit ihågkomna för mer än sina töntiga kostymer och att Gene Simmons satte på fler brudar än nån annan i universum. När allt kommer omkring verkar det som om han var den enda riktiga musikern i bandet.

Så här är det, Gene och Paul är KISS, Ace och Peter sumpade sina chanser i slutat ev 70-talet! Ace vågade inte sjunga så hans första låt blev på "Love Gun" med låten "Shock Me".
På alive II turnen börjar de bli lite småskit, Peter knarkar, Ace super, passar inte tider osv. På tex Unmasked 1980 är det inte peter som spelar trummor, utan anton fig(trummar på dave letterman show), han kom inte till studion. Ace(min favorit) var en oseriös men mest rolig person som inte brydde sig ett smack, så jag kan förstå Gene och Paul har blivit de som äger allt. Är man seriös blir de svårt att jobba med en som inte bryr sig! Ace var kung på gitarr, men fick lämna 82.. Så man kan säga att Ace inte tog vara på sin potential. Håller med Gene och Paul där.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Har aldrig kunnat med Kiss. Tycker inte att de har något som rättfärdigar deras storhet. Fast å andra sidan så har jag aldrig förstått mig på Jimi Hendrix heller...så det kanske är mig det är fel på?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Brutus skrev:
Har aldrig kunnat med Kiss. Tycker inte att de har något som rättfärdigar deras storhet. Fast å andra sidan så har jag aldrig förstått mig på Jimi Hendrix heller...så det kanske är mig det är fel på?

Du hat otäckt bra smak Brutus! Det verkar nästan som om jag hittat min själsfrände vad gäller musik här. Jimi Hendrix är SJUKT överskattad! Ace Frehley och Mick Mars rockar honom av vägen......

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Chris Ash skrev:
Du hat otäckt bra smak Brutus! Det verkar nästan som om jag hittat min själsfrände vad gäller musik här. Jimi Hendrix är SJUKT överskattad! Ace Frehley och Mick Mars rockar honom av vägen......

Det är ju det jag menat hela tiden liksom...inte ofta man hittar en likasinnad.

Ace Frehley vet jag inte, men Mick Mars är störtskön. Mötley öht är grymt hårda...är det inte Nikki man skådar på avataren förresten??

Du förresten..har Heep lirat än i Malmö??

Edit:

Dock får man väl erkänna att Hendrix kanske har influerat en hel del väldigt bra gitarrister. Det ska han väl ha credit för, men jag gillar honom fortfarande inte...

Edit2:

Tommy Lee är det nog förresten...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Brutus skrev:
Det är ju det jag menat hela tiden liksom...inte ofta man hittar en likasinnad.

Ace Frehley vet jag inte, men Mick Mars är störtskön. Mötley öht är grymt hårda...är det inte Nikki man skådar på avataren förresten??

Du förresten..har Heep lirat än i Malmö??

Edit:

Dock får man väl erkänna att Hendrix kanske har influerat en hel del väldigt bra gitarrister. Det ska han väl ha credit för, men jag gillar honom fortfarande inte...

Edit2:

Tommy Lee är det nog förresten...

Nej det är Nikki, fö en riktig Kiss-fantast. När Mick Mars fick höra det svarade han "Well, i´m into real players"....

Uriah Heep lirar ikväll, jag gråter blod över att jag missar dem. Inga pengar helt enkelt...... :(

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Chris Ash skrev:
Nej det är Nikki, fö en riktig Kiss-fantast. När Mick Mars fick höra det svarade han "Well, i´m into real players"....

Uriah Heep lirar ikväll, jag gråter blod över att jag missar dem. Inga pengar helt enkelt...... :(

:lol

Aj fan..var riktigt sugen på att se dem. Något annat bra som hägrar framöver som du känner till??

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Chris Ash skrev:
Nej tyvärr. Europe och Judas Priest kanske.....

Känner killarna litegrann som ska lira förband för Europe under turnén..Hellfueled..väl värt en lyssning om du inte hört dem redan.

När kommer priest?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Brutus skrev:
Känner killarna litegrann som ska lira förband för Europe under turnén..Hellfueled..väl värt en lyssning om du inte hört dem redan.

När kommer priest?

Jo de har jag hört, till och med live på helsingborgsfestivalen. De är helt ok.

Priest kommer nog inte förrän efter nyår. De ska jag iaf se.....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år