Adapter: 2 ljudkällor till 1 par hörlurar

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Rubriken säger det mesta. Dvs jag söker adapter för att kunna lyssna på musik samtidigt som jag har komradion inkopplad (ifall att någon vill prata med mig, typ passagerare eller vem det nu än är som är uppkopplad med mig).

http://www.cableworld.se/Billeder/stADA-minijackhun-2xPhonohun.jpg

Jag kunde inte länka sidan pga något skumt led länken, men bilden gick bra. Det ser ut i min värld som att en sådan funkar bra (det är 3.5mm kontakt på den).

Någon som kan bekräfta / berätta hur ni gör, om ni nu gör som jag tänker göra :yoparty

Väl mött
Jesper :tummenupp

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
En sådan adapter är till för att dela en ljudkälla till två hörlurar t.ex.
Men med lite tur har utgången på musikspelaren och komradion samma impedans, och då borde du höra bägge lika högt.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
En sådan adapter är till för att dela en ljudkälla till två hörlurar t.ex.
Men med lite tur har utgången på musikspelaren och komradion samma impedans, och då borde du höra bägge lika högt.

du tror inte det går att koppla tvärt om? ljudkällorna i de två hålen sedan hörlurarna i det andra? Tycker de borde flyta i båda riktningarna

Edit: i värsta fall får man väl i justera ljudnivån på ljudkällan? =)

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
du tror inte det går att koppla tvärt om? ljudkällorna i de två hålen sedan hörlurarna i det andra? Tycker de borde flyta i båda riktningarna

Edit: i värsta fall får man väl i justera ljudnivån på ljudkällan? =)

Det går åt bägge håll och TROLIGTVIS går det bra på alla sätt och vis. Impedansskillnaden kan i viss mån kompenseras med ljudnivån...

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
asså, stopp o belägg!! Det är ju fel kontakter i den där. De är av sk "rca" typ, här kallad för "phono", alltså:
rca.jpg
så ändan med två kontakter på bilden du länkade till är alltså till för att stoppa in en sån här kabel i.

Du skulle behöva en sån här, fast tvärtom:
bigADA-jack.jpg

Verkar återstå att köpa en liten mixer, som inte kräver någon ström men där det går att koppla in upp till fyra stycken stereo- eller monokällor:
lg_splitmix4_angle.jpg

Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
asså, stopp o belägg!! Det är ju fel kontakter i den där. De är av sk "rca" typ, här kallad för "phono", alltså:
View attachment 385238

jag förstår =) är mest intresserad av hur den skall se ut för o funka för mig, men nu har jag tänkt lite mer.
Det är ju så att ljudkällorna kommer jag ju behöva koppla in en sladd i (dvs det sticker ju inte ut någonsladd) och då behöver jag Hane-Hane kabel. men vart hittar man en sådan för 3.5mm

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Kolla min uppdaterade post, mixern är egentligen det enda riktiga sättet. Men vill du fulkoppla på egen risk så ska jag länka till alla grejer i nästa post.

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
hane till hane: http://www.cableworld.se/audiokablar/mini-jack-kabel/mini-jack-kabel-1,5-meter.asp
hona till hona: http://www.cableworld.se/adaptrar/audio-adapter/minijack-adapter-(honahona).asp
förgrening hane till två honor: http://www.cableworld.se/adaptrar/audio-adapter/jack-adapter.asp

så får du ta två hane-till-hane från dina ljudkällor och stoppa in i förgreningens bägge honor, sedan stoppar du hona-till-hona in i förgreningens hane, sen stoppar du in dina hörlurar i andra änden av hona-till-hona.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!