AEE SD20 / SD21 erfarenheter? (actionkamera)

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Hej!

Jag tänkte äntligen göra slag i saken och införskaffa någon form av actionkamera till hojen. Problemet är att det börjar bli för mycket att välja på tycker jag. På Clas Ohlson kan man nu köpa en AEE SD20 för blygsamma 1499:-

På andra ställen kan man även köpa AEE SD21 som jag antar är snäppet bättre men då kostar den ungefär som en GoPro Hero 3 Black. GoPro som dessutom finns i silver och white med olika specifikationer och priser. Hur vet jag vad jag ska köpa egentligen?

Det jag egentligen vill veta är väl om en AEE SD20 duger för en amatör som vill leka lite, eller om det är dumsnålt att gå på de billigare alternativen?

Upplys mig!

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Om du letar efter något bra för billig penning köp en Sony HDR AS15.

Den slår på GoPro Hero 3 Black på till exempel filmning med dålig ljussättning (mörkt). Den har även bättre saturation på bilden. Däremot så filmer den inte i 4K (upplösning) eller i 240 fps (fart).

Men det behöver du inte, köp en Sony HDR AS15, uppdatera firmware, sen filmar du med 1920x1080 60 FPS. Då kan du inte misslyckas.

1817 SEK billigast; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1403745

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Kollade på AEE SD20; köp inte den. För det första är den från Clas Ohlson :D, för det andra så filmar den inte i 1920x1080 60 fps, utan du måste ner till 1280x720 för att få det.

När du kör vill du definitivt ha 60 fps!

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Det låter som ett mycket bra alternativ! Tror nog jag får slå till på en sådan. Det verkar inte ingå så värst mycket fästen men det kan man alltid tillverka själv tänker jag. Behöver man en superfeting till dator för att kunna redigera filmen sedan? Jag har en laptop som är typ sju år gammal så det är väl dags att uppgradera sig lite men jag är inte så sugen på att lägga alla mina resterande besparingar på en dator.

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det låter som ett mycket bra alternativ! Tror nog jag får slå till på en sådan. Det verkar inte ingå så värst mycket fästen men det kan man alltid tillverka själv tänker jag. Behöver man en superfeting till dator för att kunna redigera filmen sedan? Jag har en laptop som är typ sju år gammal så det är väl dags att uppgradera sig lite men jag är inte så sugen på att lägga alla mina resterande besparingar på en dator.

Det viktiga är att du har en någorlunda snabb processor och internminne. Det du kan göra är att ställa in så att när du previewar i exempelvis Sony Vegas så sänker du kvaliteten. Då fungerar det med en äldre dator, sen när du renderar så renderar du i full upplösning.

Ska du redigera kör för tusan inte movie maker, Adobe preimer eller Sony Vegas är bra med pc. Själv kör jag Sony Vegas.

Köpte min Sony HDR AS15 i USA och där hade de en uppsjö av fästen, vet ej om alla dessa finns här i Sverige, men det går ju att beställa i så fall. Fördelen är att du kan fästa Sonyn på vilket vanligt kamerafäste som helst, det är den vanliga standaren som man använder för alla foto och filmkameror.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Det viktiga är att du har en någorlunda snabb processor och internminne. Det du kan göra är att ställa in så att när du previewar i exempelvis Sony Vegas så sänker du kvaliteten. Då fungerar det med en äldre dator, sen när du renderar så renderar du i full upplösning.

Ska du redigera kör för tusan inte movie maker, Adobe preimer eller Sony Vegas är bra med pc. Själv kör jag Sony Vegas.

Köpte min Sony HDR AS15 i USA och där hade de en uppsjö av fästen, vet ej om alla dessa finns här i Sverige, men det går ju att beställa i så fall. Fördelen är att du kan fästa Sonyn på vilket vanligt kamerafäste som helst, det är den vanliga standaren som man använder för alla foto och filmkameror.

Jag brukade använda adobe premiere en gång i tiden men det var ju inte HD-film då. Tycker nog att det var onödigt avancerat för min del. Movie Maker å andra sidan duger ju inte till någonting överhuvud taget. Jag får nog prova Sony Vegas och se om det är något att ha.

Ang. fästen så verkar det finnas en del att köpa till men ca 300:- per fäste är lite väl mycket tycker jag. Men jag har laser- och bockmaskiner på jobbet så jag kan nog snida till de fästen jag behöver.

Det här ska bli kul! :)

Edit: Använder du förresten extern mikrofon till din kamera? Vore fint att lägga mikrofonen i cutsen för att slippa allt tråkigt vindljud.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...