AF1 vs RG-F

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
Har 2 alt. just nu och står i valet mellan Aprilia AF1 Futura-91 VS Suzuki RG125F-92

Sukkan har gått 1100mil, ska bes. i vår är i väldigt fint skick utan repor.........priset ligger på 20000:-

AF1an är motorrenoverad bytt cylinder, ramlager osv. några små repor men är annars väldans fin enligt säljarn 2800mil nyligen bes.
pris 19000kr

puh.....det är ett jävligt svårt val jag vet inte alls help me!!! :confused: :confused: :confused: :confused:

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
nu är det det att jag har bara 22000på fickan vilket jag inte fått en krona från mina föräldrar och jag lär ju inte få heller :fakta
se e inte rs så mycke snyggare :fakta

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Rent konkret efter vad du har skrivit så skulle jag personligen ha valt Aprilian. Är den motorrenoverad nyligen och säljaren har kvitton på det så att han kan visa vad som är gjort så kommer den säkert att gå väldigt fint och problemfritt ett tag framöver. Dessutom är ju Aprilian nyligen besiktad vilket också är ett bevis på att det inte är några större fel på den.
Med Sukkan vet du ju aldrig...och om du ändå bestämmer dig för att köpa den så skulle jag ge dig rådet att be säljaren åka och besikta hojen innan du tar den så att du vet att den går igenom.

Mitt tips är dock att du åker och kollar på båda hojarna (om det inte är alltför långt att åka) innan du bestämmer dig...det kan löna sig i längden.

Stirra dig inte blind på hur långt de har gått, kolla skicket istället. Ett nybörjarfel när man ska köpa hoj är att man koncentrerar sig mest på att kolla att utseendet på hojen är schysst. Jag skulle dock rekommendera att du provkör och känner på det maskinella istället. Lite skönhetsfel spelar definitivt ingen roll om motorn går klockrent och allt annat maskinellt funkar fint.

Lycka till med hojköpandet! :tummenupp

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
ja är lite lagd mer åt aprilian den finns i stockholm och dit ska vi ändå fara på bilmässan den 4april så då är det ju passande att ta hem den......även om sukkan har gått 1100mil så betyder ju det inte att den är så fräch i motorn för den har ju förmodligen inte fått så mycket bytt tills nu....sen så är ju delarna så in i helv. svåra att få tag på och inte minst dyra, sen är det ju det med dom där förbaskade avgasportarna som verkar vara väldigt känsliga på Rg:n, och sen ser ju AF1an gudomlig ut :bow

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
förresten nån som vet hur man ska frakta hojen på ett säkert sätt utan risk för några tråkiga missöden, tex depåställ osv.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Hammet skrev:
förresten nån som vet hur man ska frakta hojen på ett säkert sätt utan risk för några tråkiga missöden, tex depåställ osv.
Vanlig nät-kärra som man hyr på OKQ8 tex. Körde både mina RD:s 40 mil på en sån inga probs :) Och en XT600 ca 20mil också.

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
SpeedAbuser skrev:
Rent konkret efter vad du har skrivit så skulle jag personligen ha valt Aprilian. Är den motorrenoverad nyligen och säljaren har kvitton på det så att han kan visa vad som är gjort så kommer den säkert att gå väldigt fint och problemfritt ett tag framöver. Dessutom är ju Aprilian nyligen besiktad vilket också är ett bevis på att det inte är några större fel på den.
Med Sukkan vet du ju aldrig...och om du ändå bestämmer dig för att köpa den så skulle jag ge dig rådet att be säljaren åka och besikta hojen innan du tar den så att du vet att den går igenom.

Mitt tips är dock att du åker och kollar på båda hojarna (om det inte är alltför långt att åka) innan du bestämmer dig...det kan löna sig i längden.

Stirra dig inte blind på hur långt de har gått, kolla skicket istället. Ett nybörjarfel när man ska köpa hoj är att man koncentrerar sig mest på att kolla att utseendet på hojen är schysst. Jag skulle dock rekommendera att du provkör och känner på det maskinella istället. Lite skönhetsfel spelar definitivt ingen roll om motorn går klockrent och allt annat maskinellt funkar fint.

Lycka till med hojköpandet! :tummenupp

schysst skrivet speedabuser, härligt att man får bra svar :) :tummenupp

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
jag hade satsat på RG:n, inte bara för att den är snyggare. Jag vet att många har haft denna som lätt mc en gång i tiden här från forumet, även utanför forumet också. Den enda stora nackdelen med RG är väl som du sa, avgasportarna, det blir jäkligt dyrt om de kraschar. Jag hade lätt tagit RG:n. ett plus är ju att den är så förbaskat snygg oxå ;)

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Hammet skrev:
Hyr ett släp (gärna med kåpa) och ta med några spännremmar som är så pass långa att de kan gå från ena sidan av släpet till andra sidan och över en motorcykel däremellan. Sedan är det bara att spänna ner hojen ordentligt så kommer den att stå där sedan.

Såg alldeles nyss annonsen. Det är en kille i Tyresö inte så långt från här var jag bor som har den hojen. Har dock aldrig sett hojen i verkligheten men den verkar fin.

Bilmässan? Är ju ganska långt tills dess, hoppas att ingen köper hojen före dej.

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
scheisse,nu ska han inte sälja AF1an, fy fan va irriterrande, man har ju ställt in sig på att man ska köpa den åsså ringer man upp åsså säger han "nae jag skulle köpa en annan men nu sålde han inte den så nu ska jag ha kvar hojen"
:whip :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: åhhhhh skulle vilja :crash han nu :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO