Iof drygt 10 år sedan, men jag har bott i ett afrikanskt land i något år.
Ingenting förvånar mig i trafiken där, och jag menar verkligen ingenting. De nyaste lastbilarna var från 50-talet och vid minsta uppförsbacke blev det tjocka svarta sotmoln efter dem, jag tror inte de klarade Euro6. De flesta personbilarna är gamla toyotabilar som exporteras när de blivit för trafikfarliga för japanska hemmamarknaden, de kör ju på vänster sida precis som japanerna. Folk kör om i skymda kurvor och på skymda krön, bara man tutar så att eventuella mötande hör att de är på väg att dö så är det ok. Taximinbussar "matatus" med dubbelt så många passagerare som sittplatser och absolut inga säkerhetsbälten körde om på trottoarer, i vägren parkeringsficka eller annan plats där det fanns plats oavsett om där råkar finnas ett möte eller ej. Fanns fotgängare fick de kasta sig undan. Duktiga förare utvecklar någon form av sjätte sinne där en taxichaffis plötsligen bromsade in kraftig varpå vi sedan mötte någon på fel sida av vägen efter skymd kurva. "Folk brukar köra om just där" var svaret på frågan hur han kunde veta att det skulle hända och därmed räddade livet på både sig själv och hela min familj. Inte en chans att jag försökte köra själv.
Med dessa förutsättningar, nej jag är inte ett dugg förvånad att det kan hända. Och det brukar hända i Västafrika, mina upplevelser är från i sammanhanget betydligt lugnare och civiliserade Östafrika.
Fattiga människor och det är en tankbil full med bensin där varje uppsamlad liter motsvarar några timmars arbetsinkomst så är det nog frestande att springa dit med vilket kärl man än kan hitta.