Afrika idag

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Varför händer det här typ en gång per år i Afrika?

Vem är leverantör av dessa fordon som så lätt välter? Då inga afrikanska lastbilstillverkare existerar borde ansvaret gå att utkräva i västerlandet.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Rökning dödar i samband med lättantändliga vätskor/gaser!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alla som har sett något avsnitt av "Itchy boots in Africa" skulle nog skylla på vägarna snarare än lastbilen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det kan ju också vara så att det inte är state of the art som rullar där nere, utan sånt som vi sedan länge har pensionerat, för att dom är uttjänta, inte har modern säkerhet osv. Lägg till bristande underhåll på något som var risigt från början så har du en bra grundnivå.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Osv

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Iof drygt 10 år sedan, men jag har bott i ett afrikanskt land i något år.

Ingenting förvånar mig i trafiken där, och jag menar verkligen ingenting. De nyaste lastbilarna var från 50-talet och vid minsta uppförsbacke blev det tjocka svarta sotmoln efter dem, jag tror inte de klarade Euro6. De flesta personbilarna är gamla toyotabilar som exporteras när de blivit för trafikfarliga för japanska hemmamarknaden, de kör ju på vänster sida precis som japanerna. Folk kör om i skymda kurvor och på skymda krön, bara man tutar så att eventuella mötande hör att de är på väg att dö så är det ok. Taximinbussar "matatus" med dubbelt så många passagerare som sittplatser och absolut inga säkerhetsbälten körde om på trottoarer, i vägren parkeringsficka eller annan plats där det fanns plats oavsett om där råkar finnas ett möte eller ej. Fanns fotgängare fick de kasta sig undan. Duktiga förare utvecklar någon form av sjätte sinne där en taxichaffis plötsligen bromsade in kraftig varpå vi sedan mötte någon på fel sida av vägen efter skymd kurva. "Folk brukar köra om just där" var svaret på frågan hur han kunde veta att det skulle hända och därmed räddade livet på både sig själv och hela min familj. Inte en chans att jag försökte köra själv.

Med dessa förutsättningar, nej jag är inte ett dugg förvånad att det kan hända. Och det brukar hända i Västafrika, mina upplevelser är från i sammanhanget betydligt lugnare och civiliserade Östafrika.

Fattiga människor och det är en tankbil full med bensin där varje uppsamlad liter motsvarar några timmars arbetsinkomst så är det nog frestande att springa dit med vilket kärl man än kan hitta.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kan det vara så att det är en omskrivning för hur de försöker kapa lastbilar?
Har aldrig hört att det skulle bero på det. Snarare en halvtrasig lastbil eller förare som kört för många dygn på raken som lyckats välta och lycksökare som hoppas samla upp bensin som annars hade runnit ut.

Varför det sen antänds vet jag inte. Heta delar på lastbilen eller något smartskaft som röker, tyckte inte rökning var så vanligt när jag där, men det kanske är vanligare i Nigeria vad vet jag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle säga att det är en mix av allt.

Dels dåliga vägar och lastbilar, men sedan vill befolkningen komma över bränsle utan att betala också, och kanske inte drar sig för att gräva ur ena vägkanten samt lägga ett hinder på andra sidan för att få lastbilen att tippa.

Det var ju inte så länge sedan det exploderade i en pipeline, lokalbefolkning hade vallfärdat i dagar till just den punkten med hinkar, dunkar och plastflaskor (det fanns bilder och filmer på det) där trodde man att någon hade borrat hålet i pipelinen,

På bilderna kedjerökte gubbarna som stod upp till knäna i sörjan av spillt bränsle och fyllde dunkarna.

Dom får nog inte dom senaste brandskyddsföreskrifterna från arbetarskyddsstyrelsen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag skulle säga att det är en mix av allt.

Dels dåliga vägar och lastbilar, men sedan vill befolkningen komma över bränsle utan att betala också, och kanske inte drar sig för att gräva ur ena vägkanten samt lägga ett hinder på andra sidan för att få lastbilen att tippa.

Det var ju inte så länge sedan det exploderade i en pipeline, lokalbefolkning hade vallfärdat i dagar till just den punkten med hinkar, dunkar och plastflaskor (det fanns bilder och filmer på det) där trodde man att någon hade borrat hålet i pipelinen,

På bilderna kedjerökte gubbarna som stod upp till knäna i sörjan av spillt bränsle och fyllde dunkarna.

Dom får nog inte dom senaste brandskyddsföreskrifterna från arbetarskyddsstyrelsen
Är du tillbaka på forumet och har lite hyfs också rent av? Vad trevligt!

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
De flesta personbilarna är gamla toyotabilar som exporteras när de blivit för trafikfarliga för japanska hemmamarknaden, de kör ju på vänster sida precis som japanerna.
Toyota bygger sedan 1962 bilar i Sydafrika och sedan 1970 har de en egen fabrik i Durban. Bla byggs fortfarande den klassiska Landcruiser 76 o 78 där.
I övrigt kan jag bara instämma i vad du skriver (förutom att jag föredrar att köra själv - känns säkrare).
Kul att blinkers o torkarspakar bytt plats på den h-styrda Hilux jag körde - gissa om jag startade torkarna ofta på Volvon när jag kom hem efter tre månader i Sydafrika - det går snabbt att lära om....

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Jag har åkt några mil i Guinea och såg då 3 st olika trailers som hade hakats loss från dragbilen i uppförsbacke. De har inte de nyaste sakerna att använda direkt.
Vägstandarden är också ett kapitel för sig. Även de asfalterade.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ett litet infall jag nyligen fick var att flytta till Gambia. Det är fint där.

Funderar på nackdelarna, men kommer inte på några. Så länge jag har några sköna bränsledrivna fordon, och kan köpa ägg, mjölk, kött eller fisk nånstans, och har el och en bensinmack i närheten, vad kan bli fel?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Funderar på nackdelarna, men kommer inte på några. Så länge jag har några sköna bränsledrivna fordon, och kan köpa ägg, mjölk, kött eller fisk nånstans, och har el och en bensinmack i närheten, vad kan bli fel?
Ett överskott på svenska kvinnor som av olika anledningar inte hittat kärleken på hemmaplan.
Lite som att män med låg status letar fruar i Thailand.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Västafrika är betydligt värre än resten av kontinenten när det gäller malaria och även dengfeber och annat mysigt. Går inte att vaccinera mot malaria, profylax finns men inget man kan ta hur länge som helst så viktigast är att aldrig bli stucken, sov i impregnerat myggnät + fläktar + elektriskt förbrända tabletter som håller myggen borta (sköna kemikalier som säkerligen inte är lagliga här hemma). Chansa aldrig, malaria är jävligt farligt första gången man får det, blir mildare för varje gång man överlever.

96.4% muslimer enligt wikipedia gör att man får vara beredd att anpassa sig och sitt beteende, även om de verkar ha relativt stor frihet att utöva andra religioner och inte verkar ha några större uppror på gång.

Hittar inte hur det är med kriminalitet. Baserat på mina erfarenheter från annat afrikanskt land så skulle jag inte röra mig utomhus under mörka timmar om jag inte uttryckligen fick reda på att det var säkert. I många länder krävs det i praktiken bostad bakom murar och vakter om man är rikare än befolkningen i stort osv på grund av rånrisk. Men har man pengar kan man i princip alltid köpa vad man behöver av mat och säkerhet.

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Hittar inte hur det är med kriminalitet. Baserat på mina erfarenheter från annat afrikanskt land så skulle jag inte röra mig utomhus under mörka timmar om jag inte uttryckligen fick reda på att det var säkert. I många länder krävs det i praktiken bostad bakom murar och vakter om man är rikare än befolkningen i stort osv på grund av rånrisk. Men har man pengar kan man i princip alltid köpa vad man behöver av mat och säkerhet.
Hyfsat uppdaterad info kan man få från https://travel.state.gov/ - USAs regering som ger reseinformation. Gå in på resp. land och läs om Safety and security
Fanns en hel del att läsa om Gambia

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Nu är amerikanen i gemen ganska livrädd för det mesta när han lämnar USA och inte har militären med sig - så det finns en hel del om Sverige som kan uppfattas som ganska överdrivet

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år