Afrika idag

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
*Ähum*

Botswana.
33:e plats på demokrati-index, före Italien och långt före Ungern. Sydafrika ligger förresten strax före Ungern och Namibia strax efter.
Att ha Ungern med som referens... :rofl:rofl:rofl
Sydafrikas demokrati droppade kraftigt efter Mandelas död.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Att ha Ungern med som referens... :rofl:rofl:rofl
Sydafrikas demokrati droppade kraftigt efter Mandelas död.

Vi kan väl säga att Ungern togs med som publikrelaterad referens, är ju inte alla här i världen som ser ungerska styret genom samma glasögon :mattias

Och det är moderna data som avses, Sydafrika kan mycket väl ha legat bättre till tidigare.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Strax kommer någon segla in i den här tråden och förklara Orbans storhet och att han bara är lite missförstådd av oss alla. Ungern är en underbar demokrati.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Democrazy index? Jag tänkte bara på säkerheten i landet men ser nu vad jag citerade.

Nu googlade jag lite, hittade flera listor över säkraste länder i Afrika men dom listorna har ingen som helst tydlig konsensus.

På någon lista var Rwanda etta, på en annan 10 i topplista var dom inte ens med.

Någon sida skrev om "säkerhet för turister" vilket inte alls behöver betyda säkerhet för den som vill leva utanför turistfällorna.

Nåväl, jag ska inte till Afrika den här vintern så frågan får nog bero ett tag för min del.

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Democrazy index? Jag tänkte bara på säkerheten i landet men ser nu vad jag citerade.

Nu googlade jag lite, hittade flera listor över säkraste länder i Afrika men dom listorna har ingen som helst tydlig konsensus.

På någon lista var Rwanda etta, på en annan 10 i topplista var dom inte ens med.

Någon sida skrev om "säkerhet för turister" vilket inte alls behöver betyda säkerhet för den som vill leva utanför turistfällorna.

Nåväl, jag ska inte till Afrika den här vintern så frågan får nog bero ett tag för min del.
Har varit i södra Afrika (Namibia/Botswana/Tanzania/Sydafrika). Inget land är säkert, stölder o personrån förekommer överallt. Värst på listan är Sydafrika - här var det noga att behålla utrymme till bilen framför i korsningar så att man bara kunde bryta sig ut ur filen o dra åt något håll. Johannesburgs flygplats är ökänd för vittjade väskor - bäst är att plastwrappa. Platser kända för "carjacking" är ofta skyltade, men det spelar mindre roll - du kan mycket väl bli förföljd o påhoppad på hemvägen. Säkrast kändes nog Botswana, åtföljt av Namibia. Men.... jag skulle inte vandra omkring i svenska städer mitt i natten heller så försiktighet gäller numera överallt, utom möjligen Japan.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Var på Cisco-konferens i Sydafrika 2003, hittar inte bilder jag tog där. "Fence first"-skyltar på obebyggda tomter. De andra hade staket med taggar uppåt, skyltar som det står "Armed respons" på.
Skulle köpa frimärken för att skicka vykort hem, när man frågade vart man skulle gå så beskrev de vägen, men avslutade med "I don't recommend you to go there by yourself"

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Fast dit åker väl ändå ingen frivilligt? En mtb-slinga däremot är ju ett ställe där kidnappare skulle kunna stå på parkeringen och invänta rätt offer.

Men med uppstyrda träningstider så att det blir mycket folk samlade kan det ju förstås bli säkert ändå. Men kanske inte utanför dessa träningstider. :va

Lite trist dock att inte kunna göra saker på egen hand.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Imponerande av Itchy Boots att våga korsa den kontinenten ensam!
Gjorde hon det? Det tror inte jag på. Även om hon är ensam på filmerna så är det en apparat runt henne som ställer vissa saker i ordning.
Ensam tjej på hoj i farliga länder är bra TV men har nog närapå 100% fail rate. Av många skäl.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gjorde hon det? Det tror inte jag på. Även om hon är ensam på filmerna så är det en apparat runt henne som ställer vissa saker i ordning.
Ensam tjej på hoj i farliga länder är bra TV men har nog närapå 100% fail rate. Av många skäl.
Det finns ju folk på forumet som råkat på henne om jag inte minns fel som kan svara på om hon har ett entourage.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år