AGV GP-Tech, erfarenheter?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Håller på att kika på en ny hjälm och har sneglat lite på AGV, då främst GP-Tech hjälmen. Är det nån som har erfarenheter av den som vill dela med sig? Ljudnivå, komfort, hur "tight" den är i storleken kontra andra märken, etc.

All info uppskattas. :)

mojja83

Guest
Hjälm är väl ändå väldigt individuellt?
Jag testade shoei,agv och dom flesta av Arias hjälmar och trots detta satt en Hjc bäst på skallen.

Bara att försöka hitta en butik som har den på hyllan och helst få prova hjälmen in action för att du ska kunna avgöra om det är rätt hjälm för dig:tummenupp

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Hade köpt en om den funnits i rätt färg. Satt fint på mitt huvud och kändes riktigt bra på alla sätt särskilt när man tittade på prislappen :) Har haft en gammal "nollan" n91, xr-1100 och nu en arai rx7-gp

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du ska inte vänta lite tills AGV säljer sin nya modell som heter Pista GP.
Den ska vara betydligt bättre än Gp-Tech på alla sätt.

Kommer att släppas nu i höst.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Hjälm är väl ändå väldigt individuellt?
Jag testade shoei,agv och dom flesta av Arias hjälmar och trots detta satt en Hjc bäst på skallen.

Bara att försöka hitta en butik som har den på hyllan och helst få prova hjälmen in action för att du ska kunna avgöra om det är rätt hjälm för dig:tummenupp

Visst är det så, men jag måste ju bilda mig en uppfattning på nåt sätt om hjälmen i fråga?

Vad gäller utprovning så är det lättare sagt än gjort då handlare i Svedala bara importerar AGV hjälmar (och i hjälmar i allmänhet) upp till storlek XXL. Sen vet jag inte av någon handlare i norra Sverige som har så stora hjälmar hemma. Jag behöver XXXL på hjälmen och då är alternativet att beställa utomlands. Tidigare kört med en Shoei XR1100 och den har funkat bra men storlekarna har varit sisådär. En XXXL som jag haft är för stor och en XXL är på gnällen för liten. AGV ska vara lite mindre i storlekarna och dom finns i XXXL i USA så jag tänkte köpa via eBay eller nån utländsk firma. Tanken är då att AGV:n ska sitta som en smäck.

Sen är det lättare för mig att returnera hjälmen där om den inte passar än hemma hos handlaren här i stan som måste "köpa hem" hjälmen om jag ska prova den. Känns surt om den inte skulle passa mig då och så har han hämtat hem en hjälm för över 4-5000kr åt mig.

Du ska inte vänta lite tills AGV säljer sin nya modell som heter Pista GP.
Den ska vara betydligt bättre än Gp-Tech på alla sätt.

Kommer att släppas nu i höst.

Har tittat på den också, fast jag vet inte hur storlekarna ser ut där än. Rätt dåligt med info fortfarande.

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?198151-AGV-GP-Tech&highlight=

Riktigt bra hjälm. Har ett lätt ovalt huvud och den sitter perfekt. Ljudnivån är låg och det är en riktigt skön hjälm. Otroligt lätt också.

Har endast två minus:
- Visiret som följer med är inte dubbelt(det kan alltså imma)
- Ventilationshålen på toppen har inget galler så flugor kan komma in. (visas i tråden jag länkade.)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Sen gällande Pista GP hjälmen så känns det väl saftigt att dra iväg 9000kr på en hjälm. 5-6000kr är nog smärtgränsen.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?198151-AGV-GP-Tech&highlight=

Riktigt bra hjälm. Har ett lätt ovalt huvud och den sitter perfekt. Ljudnivån är låg och det är en riktigt skön hjälm. Otroligt lätt också.

Har endast två minus:
- Visiret som följer med är inte dubbelt(det kan alltså imma)
- Ventilationshålen på toppen har inget galler så flugor kan komma in. (visas i tråden jag länkade.)

Tackar och bockar för infon!

mojja83

Guest
Ja bor man i Pite så är det väl bara snöskoterbutiker..
Hur funkar det med nätbutiker? Brukar dom inte ha gratis frakt om man vill prova en annan storlek?

Något att tänka på är att hjälmarna töjer sig något förbannat tyvärr så en som sitter riktigt tajt från början lär nog sitta näst intill perfekt efter ett par månader.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ja bor man i Pite så är det väl bara snöskoterbutiker..
Hur funkar det med nätbutiker? Brukar dom inte ha gratis frakt om man vill prova en annan storlek?

Något att tänka på är att hjälmarna töjer sig något förbannat tyvärr så en som sitter riktigt tajt från början lär nog sitta näst intill perfekt efter ett par månader.

Faktiskt så har vi en MC butik som jag vågar säga är bäst i hela Norrland på MC kläder och hjälmar. Grymt stort lager hemma och bra grejjer. Skulle något inte finnas hemma så går det fort att få hem också.

Vissa nätbutiker erbjuder gratis returfrakt men i de flesta fall får man betala själv. Inge större förlust då det i regel bara handlar om några hundralappar.

Och du har helt rätt i att hjälmarna går ut sig lite men man tjänar inte en eller två storlekar på det. Det är mest ökad komfort man vinner (kuddarna känns inte lika hårda/trycker inte lika mycket), inte att den faktiskt blir "större".

Nåja, blir nog att ta hem en XXXL AGV hjälm från Riders Discount när jag väl fått sista slantarna från bolaget.

mojja83

Guest
Lycka till och hoppas du får tag på rätt hjälm till slut och att den passar på hjässan:tummenupp

Sara75

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Hoj
Ducati Monster 1100 -11
Jag har en AGV T2. Tror de är ganska lika. Det blev mest en AGV pga storleken. Fast då åt andra hållet... Ljudmässigt? Tja, jag kör inte utan öronproppar, men jag har kört med värre hjälmar.
Däremot så måste den ha världens sämsta funktion för att byta visir. Ett stort minus tycker jag.

namnlös

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
CB900,FZR1000,CBR 929,TL1000S,F6S S2R
Jag har AGV S4 tror jag den heter. Hög ljudnivå samt som föregående talare sa kass visirfunktion, jag väntar just nu på ny skruv till visiret då denna lossnat och försvunnigt, haft hjälmen ca 400 mil.. Snygg hjälm men jag är inte nöjd

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Har oxo T2. Något som verkligen imponerar med nyare AGVs är luftgenomströmningen. Någon gnällde om att det inte va pinlock etc...etc... Jag har aldrig råkat ut för minsta lilla imma, visiren är behandlade från fabrik och luftgenomströmningen hjälper ytterligare.

Jag har en AGV T2. Tror de är ganska lika. Det blev mest en AGV pga storleken. Fast då åt andra hållet... Ljudmässigt? Tja, jag kör inte utan öronproppar, men jag har kört med värre hjälmar.
Däremot så måste den ha världens sämsta funktion för att byta visir. Ett stort minus tycker jag.

Sara75, du kan byta visirmekanismen till den som sitter på GRID modellen (en uppdatering av T2). Där har dom bland annat bytt just det för att den var lite jobbig. Även inredningen är annorlunda och går att uppgradera.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Beställde en GP-Tech från Tyskland i rätt storlek. Bara vänta och se om det blir bra nu.

Gällande visirfunktionen så byter jag sällan eller aldrig visir och på GP-Tech hjälmen tycktes funktionen vara väldigt enkel och väldigt lik den jag hade på min Shoei hjälm. Den hade jag aldrig några problem med.

Sara75

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Hoj
Ducati Monster 1100 -11
Har oxo T2. Något som verkligen imponerar med nyare AGVs är luftgenomströmningen. Någon gnällde om att det inte va pinlock etc...etc... Jag har aldrig råkat ut för minsta lilla imma, visiren är behandlade från fabrik och luftgenomströmningen hjälper ytterligare.

Sara75, du kan byta visirmekanismen till den som sitter på GRID modellen (en uppdatering av T2). Där har dom bland annat bytt just det för att den var lite jobbig. Även inredningen är annorlunda och går att uppgradera.

Sant är att jag aldrig har problem med imman. Även om jag har stängt för luftgenomströmning.

Men det där att byta visirmekanismen. Var det bökigt? Dyrt? Går de gamla visiren att använda? Ska helt klart kollas upp. Tack för tipset :tummenupp

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Beställde en GP-Tech från Tyskland i rätt storlek. Bara vänta och se om det blir bra nu.

Gällande visirfunktionen så byter jag sällan eller aldrig visir och på GP-Tech hjälmen tycktes funktionen vara väldigt enkel och väldigt lik den jag hade på min Shoei hjälm. Den hade jag aldrig några problem med.

Fått hjälmen ännu?

är du säker på att det blev rätt storlek? AGV har nämligen 2 olika passformer på hjälmarna.. En serie hjälmar som har samma storlekar som övriga tillverkare, samt en serie hjälmar med storlekar de kallar "racefit"..

Mig veterligen är GP-tech och Ti-tech i racefit serien där storlekarna är upp till 2 strl mindre än normalt..
Provade en AGV stealth hos en handlare och tyckte Medium satt bra. Hittade sedan en AGV Ti-tech i strl M på ebay jag slog till på.. Tyvärr var den mindre än en normal SMALL så....

Fast det kan hända att endast Ti-tech ofattas av race fit storlekarna.. så

släng gärna in en reply när du fått hjälmen, är nämligen också sugen på en gp-tech..

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Sant är att jag aldrig har problem med imman. Även om jag har stängt för luftgenomströmning.

Men det där att byta visirmekanismen. Var det bökigt? Dyrt? Går de gamla visiren att använda? Ska helt klart kollas upp. Tack för tipset :tummenupp

Det är bara lossa på skruvarna som håller mekanismen i hjälmen. Det är samma visir till T2 som till GRID och även GP-tech om jag inte misstar mig.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Fått hjälmen ännu?

är du säker på att det blev rätt storlek? AGV har nämligen 2 olika passformer på hjälmarna.. En serie hjälmar som har samma storlekar som övriga tillverkare, samt en serie hjälmar med storlekar de kallar "racefit"..

Mig veterligen är GP-tech och Ti-tech i racefit serien där storlekarna är upp till 2 strl mindre än normalt..
Provade en AGV stealth hos en handlare och tyckte Medium satt bra. Hittade sedan en AGV Ti-tech i strl M på ebay jag slog till på.. Tyvärr var den mindre än en normal SMALL så....

Fast det kan hända att endast Ti-tech ofattas av race fit storlekarna.. så

släng gärna in en reply när du fått hjälmen, är nämligen också sugen på en gp-tech..

Intressant. Ska definitivt höra av mig när jag väl fått hjälmen. Räknar med att den skickas idag och att jag har den i slutet av veckan.

Jag räknar med att AGV:n kommer vara lite mindre än Shoei hjälmen jag hade. Frågan är bara hur mycket. Hittade en "size chart" för i princip alla märken och då är alla storlekar från AGV väldigt små i storleken förutom M som i princip tar upp från S och L i storlek.

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...