Airbag för racebruk

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har funderingar på om det inte är dags att byta ut racestället. Börjar bli ganska invurpat och skabbigt men har länge tänkt att ett nytt ställ skyddar ju inte ett dugg bättre så kan lika gärna behålla det gamla tills det går sönder.

Nu börjar ju dock airbagställ komma, både som fabrikslevererade typ Dainese D-air och några eftermonterade typ motoairbag.co.uk som bygger in sin airbag i nackpuckeln. Så funderar på om det är dags att uppgradera sig. Vem har provat och vilken lösning använder ni?

Dainese D-Air
* Dyrt i inköp
* Service hos Dainese då det utlöses
* Batteribyte var annan månad
* Ingen sladd utan gyro som räknar ut om man kraschar

Sidi DPS
* Dyrt i inköp
* Oklart om man kan återladda det själv
* Skydd huvudsakligen av nacken

Motoairbag.co.uk
* Eftermonteras i puckeln
* Kan återladdas i depån
* Väldigt lite tillgänglig info
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alpinestars airbag verkar smidigare än Dainese, då det går att plocka ur västen och använda skinnstället utan när man behöver få airbagfunktionaliteten servad, och sist jag kollade såg det ut att ha större täckning av kroppen med.
Jag har dock inte skaffat mig något än.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Dainese behöver inget batteribyte. Det skall helst underhållsladdas varannan månad. Det tar ungefär 2h med en sladd i väggen :) Men av egen erfarenhet så fungerar den finfint även med 6 månaders mellanrum mellan laddningarna :fakta
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Köpte Alpinestars. Kommer kunna laddas om i Sverige efter krash. Löstagbar väst i skinnstället (sitter fast med karborre och dragkedjor).

Har 2 patroner så man kan krascha 2 ggr innan den måste in på omladdning. Inget batteribyte, men laddas efter 3-4 dagars körning. Underhållsladdas 1 ggr/vinter i ca 2 timmar om man följer skolboken.

Jag valde Alpinestars för att den verkar ha ett mer täckande skydd än Dainese och omladdning kan ske i Sverige. Men det är varmt och tungt även om den sitter bra (västen täcker även bröstkorgen fram så det blir inte mycket ventilation)

http://www.alpinestars.com/tech-air-suit
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Kör med spidis väst, funkar precis som stället. Kan ladda om själv, massakrerar tankens lack. vid för snälla lowsiders så löser den inte ut utan man dras med cykeln, rekommenderas väl "sådär".
 

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Marbella
Hoj
YZF-R1 -18
Har ett Dainese som nu är skickad till Italien för påfyllning och lite läderbyte.
Är nöjd (även om jag bröt nyckelbenet...)
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Bumbar denna tråd lite. Ska troligen handla ett ställ med airbag snart, kanske redan om en dag eller två. Denna tråd är lite gammal nu så jag gissar att något nytt kan ha hänt. Vad är bra eller dåligt med Alpinestars eller Dainese, finns det andra tillverkare. Service, laddning, priser osv.
Vill gärna testa och handla i Sverige så var grejorna finns är också intressant.
Vill inte ha en väst som är på utsidan eller sitter med snöre i cykeln.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Är det ingen som har några erfarenheter av dessa airbagsystem, jag tänkte handla denna vecka och vill veta och skulle uppskatta enormt att få del av kunskapen.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Om Dainese D-air skinnställ passar din kroppsform så kan jag rekommendera deras modell. Det är ett helt fantastiskt skinnställ men en riktigt bra airbag. Att fylla på airbagen tar cirka en månad från att du lämnar in den tills dess att du har stället i handen igen. Under Juli verkar samtliga italienare gå på industrisemester så då får man typ ingen hjälp alls. Detr gäller både Dainese och Alpinestars. Alpinestars skall tydligen vara betyyydligt långsammare på den här punkten, men eftersom man tydligen (?) kan fylla på i Sverige nu så kanske man inte behöver vänta så länge.

Alpinestars fördel är att du köper en separat väst som du sedan kan ha under vilket skinnställ som helst, samt att du har två laddningar innan du behöver lämna in den för påfyllning. Även den här airbagen är riktigt grym.
Alpinestars tillhörande skinnställ är väl som vilket annat premium-ställ som helst. Skitbra med andra ord. Däremot så lossnar kabeln/lamporna i armen väldigt lätt. Det är inte en fråga om OM, utan om NÄR den lossnar. Men det är inget måste att använda deras ställ såklart. De flesta i SM som kör A-stars väst verkar använda ett eget skräddarsytt skinnställ där de har tagit med västen i beräkning.

Med D-air så får man skinnstället reparerat för ca 1000kr / läderbit samt en tvätt för ytterligare 1000kr. Vid återlämnande så ser det ut som att man har fått ett helt nytt oanvänt skinnställ tillbaka. Det enda som avslöjar att det är det gamla är eventuella skrapmärken på knäpuckarna.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Tack för svaret, finns det någonstans i Sverige som det går att provmontera töjen på kroppen och handla på plats.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tack för svaret, finns det någonstans i Sverige som det går att provmontera töjen på kroppen och handla på plats.


Från Gisslarbo till Uppsala är det bara 1,5h så ta dig till LellesMC och prata med Mohammad. Ring och kolla så de har din storlek hemma bara. Mohammad är bäst på kundservice i hela Sverige :fakta Hälsa från Rickard Winblad :hej
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hej boys,

Kikar på en uppgradering och har ett par frågor:

1. Håller sig Dainese i storlekarna mellan olika modeller? Har ett stlk 50 i annan model (Red Line) som sitter som en smäck - kan man då beställa ett Misano i samma storlek i tron att det sitter lika bra?
http://blog.revzilla.com/2010/06/dainese-red-line-racing-suit-video.html

2. Kör ni med ryggskydd i kombo med airbag? Eller täcker airbagen ryggen också?
Mitt befintliga ställ har påfyllningskorken till camelbaken riktad rakt in i ryggraden - utan ryggskydd vore man körd...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hej boys,

Kikar på en uppgradering och har ett par frågor:

1. Håller sig Dainese i storlekarna mellan olika modeller? Har ett stlk 50 i annan model (Red Line) som sitter som en smäck - kan man då beställa ett Misano i samma storlek i tron att det sitter lika bra?
http://blog.revzilla.com/2010/06/dainese-red-line-racing-suit-video.html

2. Kör ni med ryggskydd i kombo med airbag? Eller täcker airbagen ryggen också?
Mitt befintliga ställ har påfyllningskorken till camelbaken riktad rakt in i ryggraden - utan ryggskydd vore man körd...

Skinnställ från en och samma tillverkare följer nog samma mönster men det är även troligt med en viss skillnad mellan olika modeller så man bör ju testa själv. Ska man beställa från nätet så uppmanar jag gärna att beställa från onebike.se. Onebike gör väldigt mycket för att våra svenska racerförare ska få så snabb och bra hjälp som möjligt med en sån prisvärd utrustning som möjligt. Det är i lina ögon helt klart värt att stötta.

Med Dainese så behöver du ett ryggskydd (medföljer vid köp). Med Alpinestars så har västen ett ryggskydd.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Skinnställ från en och samma tillverkare följer nog samma mönster men det är även troligt med en viss skillnad mellan olika modeller så man bör ju testa själv. Ska man beställa från nätet så uppmanar jag gärna att beställa från onebike.se. Onebike gör väldigt mycket för att våra svenska racerförare ska få så snabb och bra hjälp som möjligt med en sån prisvärd utrustning som möjligt. Det är i lina ögon helt klart värt att stötta.

Med Dainese så behöver du ett ryggskydd (medföljer vid köp). Med Alpinestars så har västen ett ryggskydd.

Tack för bra svar! Har kikat på onebike så det blir köp där isf.

Hittade även den tidigare modellen av Misano på nätet för halva priset... är det stor / väsentlig skillnad mellan första och andra generationen?
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Skinnställen med elektronik i, hur klarar dessa av att köras med i regn?

Lika bra som hojar med elektronik klarar regn.
De är ju självklart anpassade för sitt användningsområde så elektronik och kontaktdon mm är ju kapslat till lämplig IP-klassning.
Så det är nog en icke-fråga skulle jag säga.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Enligt Dainese så skall man köra med deras regnställ i ösregn, men av egen erfarenhet så går det alldeles utmärkt att panga på och låta skinnstället bli helt genomdränkt av vatten i riktigt kraftigt regnoväder. Det är nog som Marcus säger för något annat hade varit galet. Däremot vill de nog friskriva sig. Allt kan ju hända liksom, precis på samma sätt som ett elfel på hojen kan dyka upp från ingenstans, hur orimligt man än tycker att det år.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top