Airbrush hjälmar (custommålade hjälmar)

Last edited:
Rent tekniskt får hjälmar inte målas enligt försäkringsbolagen. Förmodligen en kvarleva från gamla hjälmar och gammal färg som löste upp plasten och sabbade skyddet.

Rent lagligt dock så tror jag inte det står någonstans vilken färg hjälmen ska ha, och enligt en intervju med nån på IF så bryr de sig inte om sånt.

Rent tekniskt får hjälmar inte målas enligt försäkringsbolagen. Förmodligen en kvarleva från gamla hjälmar och gammal färg som löste upp plasten och sabbade skyddet.

Rent lagligt dock så tror jag inte det står någonstans vilken färg hjälmen ska ha, och enligt en intervju med nån på IF så bryr de sig inte om sånt.

Det är faktiskt en gammal lag som säger att hjälmen inte får målas eller ha klistermärken som inte är godkända av hjälmtillverkaren.
Här är föreskriften: http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/Home/DocumentHistory/1987-10

Sedan är det väl i princip ingen som bryr sig om den längre.

Sidnotsvis, jag var inte medveten om att Sikher inte behöver ha hjälm på sig. :3freak

Last edited:
Gör det här istället, jag ska doppa min hjälm är fullt lagligt och går att ta bort, sedan kan du välja i mellan klarlack eller mattlack. Blir skitbra dom gör det på bilar, mc, hjälmar, vapen, ja you name it, är dessutom mycket billigare och du kan få vilket motiv du vill. kolla sidan... :D

http://www.rgbhydrovision.se/

Glömde säga att den gamla lagen som säger att du inte få ha ett klistermärke på hjälmen tydligen inte stämmer. SMC har haft en hel notis om detta då dom ville kunna ha sitt klistermärke på hjälmen , dom har kollat med trafikverket, polisen samt försäkringsbolagen och det var ok. Anledningen till att man inte fick förut var att de gamla hjälmarna var gjort av ett annat material som ej tålde diverse klister färger mm. det finns nu även färger till dagens hjälmar som inte förstör dagens material av hjälmar. men som sagt skit i att måla doppa hjälmen istället....

Glömde säga att den gamla lagen som säger att du inte få ha ett klistermärke på hjälmen tydligen inte stämmer. SMC har haft en hel notis om detta då dom ville kunna ha sitt klistermärke på hjälmen , dom har kollat med trafikverket, polisen samt försäkringsbolagen och det var ok. Anledningen till att man inte fick förut var att de gamla hjälmarna var gjort av ett annat material som ej tålde diverse klister färger mm. det finns nu även färger till dagens hjälmar som inte förstör dagens material av hjälmar. men som sagt skit i att måla doppa hjälmen istället....

Ja, alltså, den stämmer ju inte rent tekniskt längre, men föreskriften finns kvar. Det är som jag sa ingen som bryr sig om den längre.

Det är faktiskt en gammal lag som säger att hjälmen inte får målas eller ha klistermärken som inte är godkända av hjälmtillverkaren.
Här är föreskriften: http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/Home/DocumentHistory/1987-10

Sedan är det väl i princip ingen som bryr sig om den längre.

Sidnotsvis, jag var inte medveten om att Sikher inte behöver ha hjälm på sig. :3freak

Haha fan va sjukt!

Jag ska fan bli Sikh bara för att kunna köra runt utan hjälm tills polisen stoppar mig och jag kan casha ut en fet ersättning för kränkning.

Jo men såklart att jag ska köpa en hjälm som klarar av alla krav för att köpa en custom målad hjälm.

LillenCb
Hur menar du med att doppa hjälmen?

Det är ju shackbrädefärgen som tomtenissen använder på julkalle.
Grymt, trodde inte jag var möjligt.

Jag har sett tomten och nissarna i aktion på en Lundakarneval. Tomten på lastbilen räckte över gråa bräden till Nissen som gick efter lastbilen. Nissen tog och doppade den breda penseln i hinken som Nisse 2 bredvid bar, svepte över brädet några gånger och så var brädet målat i svarta och vita rutor.
Bara lämna över det färdiga schackbrädet till tomten och få nästa gråa bräde från tomten för målning.

Ja det var det jag pratade om, grymt va :) sen klar lackar dom eller om du vill ha matt lack, tack Ulvhamne för att du la in länken. Glöm airbrush det är nya tider nu, fort snabbt och enkelt...:banana

Ja det var det jag pratade om, grymt va :) sen klar lackar dom eller om du vill ha matt lack, tack Ulvhamne för att du la in länken. Glöm airbrush det är nya tider nu, fort snabbt och enkelt...:banana

Fast du lär få betala en bit över 1.000,- + klarlack. Och hur menar du att det går att ta bort?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick