Airbrush???

Jhonte

Dalmas Forever.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
08, Kawasaki Z750
Yoh yoh yoh.
Jag tänkte börja spruta lite Airbrush under småtimmarna.
Eller iaf är jag jävligt sugen på att testa/börja.

Är det ngn som håller på och kan ge lite starttips?
Vad man måste köpa, om man måste vara i ngn källare eller om det funkar i vardagsrummet (tvivlar)...
Men jag har aldrig sett ngn hålla på eller vet inget om det än, förutom att det blir jävligt läckert slutresultat!! :yoparty

enjoy

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
Vad har du tänkt måla för något?
"Konstverk" har jag inte provat på men jag använder airbrush för att sprutmåla mina mc-modeller.
Jag har beställt mina sprutor över nätet men de finns på hobbyshoppar och välsorterade konstmaterialsbutiker också. Jag har en Aztek och en Badger
Sikta definitivt på en doubble-action-spruta dvs en som regulerar både luft och färg med samma avtryckare.
Ska se om jag kan leta upp lite bra länkar till startssidor.
/Joel

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Clas Ohlson hade (har?) en som duger till det mesta. Det är en double action med okej kvalitet. Billig var den i alla fall.

Edit: Den fanns kvar! 379 spänn.

HD3_30_3224-00._hi_S.jpg

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Var en artikel i Wheels för ett par månader sen om air brush.. Kanske inte så många som läser wheels här men.. Finns ju på bibloteket..

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
Mattias skrev:
Clas Ohlson hade (har?) en som duger till det mesta. Det är en double action med okej kvalitet. Billig var den i alla fall.

Skulle rekommendera en gravity-feed-spruta dvs med färgkoppen uppe på sprutan istället för under som på CO-modellen. I mina ögon bättre färgmatning.
Val av spruta beror egentligen mycket på hur tunnt/brett du vill spruta, hur fina ytor du vill få och vad du använder för färger. Vissa sprutor är rent fördjävliga att få rena om man använder lackbaserade färgen.

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
Ett måste för ett någorlunda lyckat resultat är som sagt att använda en spruta av typen doubleaction. Under eller överliggande kopp har ju sina för/nackdelar, själv föredrar jag överliggande kopp. Använd heller inte tryckluft på burk, det är helt värdelöst, använd dig av en riktig kompressor. Min första spruta köpte jag på Clas olsson (den som e på bilden ovan), just för att testa om detta var något för mig, inhandlade dock snart en betydligt dyrare spruta. :banana

Testa dig fram, det är kul !

Last edited:

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Japp, du ska ha en doubleaction-spruta, och jag tycker mer om överliggande färgkopp...
Jag har en Evoulotion-spruta som enligt mig fungerar skitbra!! :tummenupp Jag har inte hållt på så länge men såhär blev det första seriösa jag gjorde...
Kan bara säga att det är jävligt skoj med Airbrush!! :tummenupp

Bifogat

• P8240002.jpg
    P8240002.jpg
    134.6 KB · Visningar: 189

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Ludde skrev:
Japp, du ska ha en doubleaction-spruta, och jag tycker mer om överliggande färgkopp...
Jag har en Evoulotion-spruta som enligt mig fungerar skitbra!! :tummenupp Jag har inte hållt på så länge men såhär blev det första seriösa jag gjorde...
Kan bara säga att det är jävligt skoj med Airbrush!! :tummenupp

:Bugar :Bugar Snyggt:)

Kan du inte förklara lite hur man går till väga? Måste man maskera mellan varje färg osv??

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Edholm skrev:
:Bugar :Bugar Snyggt:)

Kan du inte förklara lite hur man går till väga? Måste man maskera mellan varje färg osv??

Tackar, tackar!!! :Bugar

För det första så underlättar det nåt jävligt om du har såndär halvhäftande maskeringsfilm... Så man kan maskera det man vill och sedan skära bort det där man ska spruta.. jag gjorde så på brädan att jag sparade det jag skar bort och använde det sedan när man lackade nästa färg...
Men annars går det ju att köra rätt fint utan maskering, bara man har hyfsade grejer... Tex alla skuggor m.m. på brädan är lackade i efterhand utan maskering nånstans...

Lite svårt att förklara detta såhär, men jag kan nog tänka igenom en bättre beskrivning om en stund... :)

Lite mer bilder...

HA DE GÔTT

Bifogat

• P8240008.jpg
    P8240008.jpg
    130.6 KB · Visningar: 108
  • P8240003.jpg
    P8240003.jpg
    127.7 KB · Visningar: 69
  • P8240001.jpg
    P8240001.jpg
    131.4 KB · Visningar: 91
  • P8230071.jpg
    P8230071.jpg
    139.3 KB · Visningar: 66

Jhonte

Dalmas Forever.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
08, Kawasaki Z750
Matthew skrev:
Ett måste för ett någorlunda lyckat resultat är som sagt att använda en spruta av typen doubleaction. Under eller överliggande kopp har ju sina för/nackdelar, själv föredrar jag överliggande kopp. Använd heller inte tryckluft på burk, det är helt värdelöst, använd dig av en riktig kompressor. Min första spruta köpte jag på Clas olsson (den som e på bilden ovan), just för att testa om detta var något för mig, inhandlade dock snart en betydligt dyrare spruta. :banana

Testa dig fram, det är kul !

Jaaa, det låter fan kul!!! :D, men jag har hört en som målade, och färgdammet? hade inte gått bort ifrån väggarna än. :/, är det verkligen så eller var det bara han som var lite oflink i fingrarna. :)

Kompressor ja, kostar ju att köpa in, men kan ju säljas sen också.
det fanns ju ngr på blocket.se , men jag har inte en aning om det är ngt att ha, ta dig/er en kik om ni orkar och meddela mig ? :D :tummenupp

Jhonte

Dalmas Forever.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
08, Kawasaki Z750
Ludde skrev:
Tackar, tackar!!! :Bugar

För det första så underlättar det nåt jävligt om du har såndär halvhäftande maskeringsfilm... Så man kan maskera det man vill och sedan skära bort det där man ska spruta.. jag gjorde så på brädan att jag sparade det jag skar bort och använde det sedan när man lackade nästa färg...
Men annars går det ju att köra rätt fint utan maskering, bara man har hyfsade grejer... Tex alla skuggor m.m. på brädan är lackade i efterhand utan maskering nånstans...

Lite svårt att förklara detta såhär, men jag kan nog tänka igenom en bättre beskrivning om en stund... :)

Lite mer bilder...

HA DE GÔTT

Jaaa.. det var fan snyggt :), jag vill ju också. :p
Hur lång tid tar det att mekka fram det där?
Och kan man måla på vad som helst eller? :D

Jhonte

Dalmas Forever.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
08, Kawasaki Z750
joelwideqvist skrev:
Skulle rekommendera en gravity-feed-spruta dvs med färgkoppen uppe på sprutan istället för under som på CO-modellen. I mina ögon bättre färgmatning.
Val av spruta beror egentligen mycket på hur tunnt/brett du vill spruta, hur fina ytor du vill få och vad du använder för färger. Vissa sprutor är rent fördjävliga att få rena om man använder lackbaserade färgen.

Vad är det annars för färger om inte lackbaserat?
Tack för tips :)

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Jhonte skrev:
Vad är det annars för färger om inte lackbaserat?
Tack för tips :)

Jag kör än så länge med Createx akrylfärg... Funkar till det mesta faktiskt... dammar knappt nånting heller, så om man inte är sådär skitseriös så funkar den finfint! :tummenupp

Jhonte skrev:
Jaaa.. det var fan snyggt , jag vill ju också. :p
Hur lång tid tar det att mekka fram det där?
Och kan man måla på vad som helst eller?

Du kan... Det är bara att träna å ha tålamod! :tummenupp
Brädan tog väl nån vecka att göra färdig har jag för mig.. Fast då gjorde jag ju endel annat också... Man kan ju inte sitta inne å lacka hela sommaren... :banana
Jodå, jag har målat lite annat också... en HD-tank, lite meningslösa grejer på masonit, men brädan är det första seriösa jag har målat... La väl iofs ner lite tid på en bild av en Ducce också...

HA DE GÔTT

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Fyfan... Tänkte ju gå ut å måla lite i helgen, men som vanligt blev de andra planer... måste få ihop nåt nu i veckan istället...

HA DE GÔTT

Jhonte

Dalmas Forever.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
08, Kawasaki Z750
Ludde skrev:
Fyfan... Tänkte ju gå ut å måla lite i helgen, men som vanligt blev de andra planer... måste få ihop nåt nu i veckan istället...

HA DE GÔTT

Haha, ja det är fan inte lätt jämt.
Målar man vanligtvis helt på fri hand... Eller kan man dra lite hjälpstreck eller ngt som inte syns sen?
Var och kollade på spruta på classe igår. Är sugen som fan nu.
Blir nog av bara jag hittar ngnstans att vara.

Enjoy

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Jhonte skrev:
Haha, ja det är fan inte lätt jämt.
Målar man vanligtvis helt på fri hand... Eller kan man dra lite hjälpstreck eller ngt som inte syns sen?
Var och kollade på spruta på classe igår. Är sugen som fan nu.
Blir nog av bara jag hittar ngnstans att vara.

Enjoy

Blir lätt så... Man hinner inte gå ut å dra igång allt...
Hjälpstreck kan man dra... Brukar göra det när jag målar helt på fri hand...
De e bara å köpa!! Skoj som fan... Men om du gillar det, så tror jag inte det tar så lång tid innan du dumpar Classesprutan och köper en lite bättre....
Men köp en å kolla om du tycker det är sköj! :tummenupp Och ge inte upp om det känns hopplöst i början!! Det gör det för alla!! :tummenupp

HA DE GÔTT

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...