Airoh SR-600 - passform ?

kalajs

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
jomenvisst !
Vet att man egentligen inte ska köpa hjälmar över nätet utan att åtminstone ha provat de IRL först, men detta tyckte jag helt enkelt verkade vara en bra deal:

http://shop.strato.de/epages/Store6...cts/34311-2879025/SubProducts/34311-2879025-1

Airoh SR-600 för ca 1500:- (har ju kostat det dubbla i butik förut åtminstone, vet dock inte hur gammal modellen som sådan är ?). Är ute efter en billig, (läs: prisvärd - men inte värdelös), hjälm i liknande prisklasser, och denna verkar ju onekligen värd pengarna. Är bara en liten grej som hindrar mig från beställning:

Hur är passformen i grund och botten ? - Har ett ganska ovalt huvud, och vore ju tråkigt ifall det visade sig att hjälmen är gjord för rund-huvuden-deluxe.. Någon som provat ? - Har dock fått för mig av det jag läst om märket att de flesta Airoh är gjorda för folk med lite mera ovala huvuden, som jag. Sant ? :)

Mitt huvud mäter förövrigt cirka 58,5 cm i omkrets, så en M som är gjord för 57/58 torde töja ut sig perfekt till mitt huvud chansar jag inte alltför vilt på. Så nu väntar jag bara på, förhoppnigsvis, en bekräftning härifrån ang. grundformen på hjälmen, så slängs sedan beställning iväg så fort som möjligt.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
hade en Airoh hjälm som moppe hjälm och den var bra i formen men alldeles för kort. Skulle aldrig köpa en Airoh hjälm igen. Satsa på en Hjc eller Kbc. Har en kbc och en hjc, båda sitter som smäck. Och mitt huvud är ganska litet och ovalt.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Att inte prova om en hjälm passar innan köp är rent ut sagt korkat.
Att försöka resonera sig fram till om den passar är ännu mera korkat.

Mina 0,02€

kalajs

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
jomenvisst !
wINBLAD: Aj då, inte riktigt det svaret jag ville höra, naturligtvis..

NoPinky: Jo, i grund och botten håller jag med, faktiskt. (Ingen ironi). Det är det som gör saken intressant :hej

kalajs

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
jomenvisst !
Finns ingen Airohhjälm som kostar/har kostat 3.000,-

http://www.akmotor.se/airoh/system/ - Här fanns den, för ca 3 200 riksdaler. Hurvida detta pris kan användas som riktpris eller inte går däremot inte in på.

Vidare så kan man ju börja undra om man trots allt ska behöva bege sig ner till en "riktig butik" och köpa, det vore ju nästan för förnuftigt för att vara mig..

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!