Akrylatbensin

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hej vänner!
Anta att jag har ett obegränsat konto för drivmedel till hojjen :-)
Vad är för resp nackdelarna med att köra med akrylatbensin?
Jag är novis på området men nyfiken och tänker testa en tank eller två om det inte är någon risk för neg effekter.

Edit.
Så det kan gå :-) Låter min felsägning stå kvar, alltid kan det roa någon ju :-)

Last edited:
Fördelen är att de flesta alkylatdrivmedel är jämna i kvalitén. Effektvinsten är att man kan bestycka närmare toleranserna.

Edit: autocorrect

Last edited:
Min gräsklippare går inte på akrylatbensin. Den startar kall men är omöjlig varm. Briggs o Stratton rekommenderar vanlig bensin. Jag kör nog på samma i hojen. :fakta

A L K Y L A T. Inte akrylat. Häller man akrylat i en tank så går den motorn nog aldrig igen. Alkylatbensinen har mycket längre hållbarhet än vanlig bensin men funkar i övrigt likadant. Om din gräsklippare inte går på alkylatbensin så är det nåt fel på den, förmodligen tändrelaterat. Det går givetvis att köra på den i en bil eller mc med men varför betala 39:- litern när 15:- är dyrt nog?

A L K Y L A T. Inte akrylat. Häller man akrylat i en tank så går den motorn nog aldrig igen. Alkylatbensinen har mycket längre hållbarhet än vanlig bensin men funkar i övrigt likadant. Om din gräsklippare inte går på alkylatbensin så är det nåt fel på den, förmodligen tändrelaterat. Det går givetvis att köra på den i en bil eller mc med men varför betala 39:- litern när 15:- är dyrt nog?
39 kronor litern för Alkylatbensin låter som överpris. Jag brukar köpa ASPEN alkylatsoppa åt pappa för 24.50 litern i "tanka själv" eller för 27.80 litern hos Biltema.

Den är helt ny och jag har haft den tillbaka till verkstaden och dom hittar inget fel. Ringt till Briggs o Stratton och dom rekommenderar vanlig bensin. Tydligen kan alkylatbensinen ställa till problem, i alla fall på gräsklippare. Hojen kör jag på 98.

I classic räsrarna kör jag på Aspen + (98) av flera skäl.
Lagringsbeständigheten, behöver inte tänka på att tömma tank o förgasare.
Etanolinblandningen i vanlig soppa är elak mot packningar mm. i kranar & fuggar. Dessutom mördar spriten glasfibertankar.
Prisskillnaden spelar ingen roll, allt annat i racing är mycket dyrare.:rodnar

Alkylatbensin är den finaste och renaste bensin man kan köpa, helt fri från tillsatser. ingen motor kan ta skada av det, miljövänlig och har stabilt oktantal varav man kan justera en tävlingsmotor till gränsen och vara säker på att man får samma nästa gång.

Min briggs och statton gräsklippare går utan något problem med sån bensin och min lokala gräsklipparförsäljare rekomenderar bara sån bensin till gräsklippare. Röjsågar. Snöslungor motorsågar mm, för att vanlig bensin förstör förgasarna och gör att motorerna krånglar

Innan jag köpte min Gixxer 1000K3 frågade jag på MC-shoppen vad man skulle se upp med på dom.
Han varnade för hojar som var körda på Aspen, var tydligen vanligt att ventilerna sade upp sig på dom.

Audi håller tydligen på att ta fram en helt syntetiskt framställd bensin. Ska bli intressant att se vad det blir.

Innan jag köpte min Gixxer 1000K3 frågade jag på MC-shoppen vad man skulle se upp med på dom.
Han varnade för hojar som var körda på Aspen, var tydligen vanligt att ventilerna sade upp sig på dom.

Det stämmer att många i pro-sbk klassen inte fattade att man behövde mappa om hojarna för enhetsbränslet man hade med Aspen +. Var någon som brände ventiler pga för snål blandning. För dom som gjorde rätt och mappade hade dom både bra effekt och livslängd. Enda nackdelen kanske att hojen drog lite mera bränsle med den alkylat-enhetsbränslet.

Last edited:
Audi vill väl höja sin miljöprofil ....
Men även i Sverige så pågår det forskning med "bensin och diesel" framställt av skogsråvara och restprodukter från massa industrin mm.

Snart sitter araberna i sin beduintält igen ....

Svartlut till dieselmotorer har sålts av Preem i flera år.
Men jag har bekanta som håller på att utveckla produktionen.
Så visst forskas det.

Det roliga är dock att när nästa generation av produktionsmetoder fungerar fullt ut, så är tekniken klar för att odla bränslealger med mycket låga framställningskostnader.
Det ger noll "carbon footprint" utan att använda odlingsbar åkermark.
Generationen efter detta förväntas fungera som rening av övergött vatten från fiskodlingar och jordbruksbygder.
Samtidigt experimenteras med bränsle framställt av biogas (för enklare distribution och hantering) från rötningsprocesser.
Förbränningsmotorn är här för att stanna (no pun intended).
Möjligen med elektrisk kraftöverföring.
Men elbilar skulle inte jag investera i.

Förbränningsmotorn är här för att stanna (no pun intended).
Möjligen med elektrisk kraftöverföring.
Men elbilar skulle inte jag investera i.
Och vem ville höra skådespelare prata, egentligen, när ljudfilmen kom? Och visst borde man ha stängt Patentverket 1903, allt var ju redan uppfunnet ;)

Elbilar skulle jag tro är här för att stanna, men dom kommer att nischas för vissa användningsområden, precis som fordon med förbränningsmotorer. Det lär dröja innan vi ser timmertradare med eldrift, men fordon i städer kommer troligen bli mer och mer elektrifierade, tex bussar. Framförallt är ju laddningen av batteriet, och räckvidden dom stora problemen med elfordon, idag. Det tar ju bara någon minut att hälla i soppa för 50-60 mil i en bil, samma sak med en elbil tar ju åtskilliga timmar.

Min briggs och statton gräsklippare går utan något problem med sån bensin och min lokala gräsklipparförsäljare rekomenderar bara sån bensin till gräsklippare. Röjsågar. Snöslungor motorsågar mm, för att vanlig bensin förstör förgasarna och gör att motorerna krånglar
Aldrig haft nån gräsklippare som krånglat pga vanlig bensin.Men kanske är sämre material i nyare förgasare

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick