Aktiehandel

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tänkte börja deala lite med aktier, typ daytrading..

Någon som vet nån bra sida/företag som man kan göra det via?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
kajlyl skrev:
Tänkte börja deala lite med aktier, typ daytrading..

Någon som vet nån bra sida/företag som man kan göra det via?

Du måste väl ha väldigt mycket pengar om det skall löna sig... För du åker väl på courtageavgiften varje gång du köper eller säljer?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Joo... detta rör sig iof bara om en 10.000-20.000 för att testa lite :)

Men på Avanza stog det att det var 0.12% coutage, det låter ju pissbilligt, brukar väl ligga på ~1%?
sen stog det sammtidigt ett minimumcoutage på 59:-
Betyder detta att alla köp(och försäljningar?) kostar 59:- tills dess att det rör sig om så mycket att det blir mer med 0.12%?

Ingen som har nått alternativ till Avanza? ...jag har kört med nått som hett typ Tradea för några år sen, minns inte riktigt..

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
kajlyl skrev:

Men på Avanza stog det att det var 0.12% coutage, det låter ju pissbilligt, brukar väl ligga på ~1%?
sen stog det sammtidigt ett minimumcoutage på 59:-
Betyder detta att alla köp(och försäljningar?) kostar 59:- tills dess att det rör sig om så mycket att det blir mer med 0.12%?

Ingen som har nått alternativ till Avanza? ...jag har kört med nått som hett typ Tradea för några år sen, minns inte riktigt..

Alla köp och försäljningar kostar 59:-. det är därför som du måste ha mycket kapital att röra dig med om det skall vara någon idé att satsa på daytrading. Jag tror att 10 000 - 20 000 är för små summor. Men jag är ju ingen börsmäklare...

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
hmm... det var ju inte så kul siffror... måste ju finnas ett sätt för oss små sparare också! :va

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
kajlyl skrev:
hmm... det var ju inte så kul siffror... måste ju finnas ett sätt för oss små sparare också! :va

Måste ha mycket kapital för att kunna göra stora pengar snabbt.

Ett räkneexempel:

Du har 10 000 kr, för att kunna göra större vinster måste du köpa billiga aktier.
Du köper 10 000 aktier i Exempel AB, på en dag rör sig kursen tex +-2 öre och slutar på +2 öre.

10 000 x 0.02 = 200 kr i vinst.
200 x 0.7 (vinstskatt borträknad) = 140 kr
140 - 59 (köp) -59 (sälj) = 22 kr i ren vinst.

Nu återstår bara att hitta på något kul att göra för pengarna. :Bugar

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Thundercat skrev:
Måste ha mycket kapital för att kunna göra stora pengar snabbt.

Ett räkneexempel:

Du har 10 000 kr, för att kunna göra större vinster måste du köpa billiga aktier.
Du köper 10 000 aktier i Exempel AB, på en dag rör sig kursen tex +-2 öre och slutar på +2 öre.

10 000 x 0.02 = 200 kr i vinst.
200 x 0.7 (vinstskatt borträknad) = 140 kr
140 - 59 (köp) -59 (sälj) = 22 kr i ren vinst.

Nu återstår bara att hitta på något kul att göra för pengarna. :Bugar
Hehe... har lekt med lossas pengar ett tag, och när man lyckas förvandla 250 000 till 370 000 på 2-3månader så blir man ju sugen på att köra på allvar... får väl gräva lite djupare i börsen då :va

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
kajlyl skrev:
Hehe... har lekt med lossas pengar ett tag, och när man lyckas förvandla 250 000 till 370 000 på 2-3månader så blir man ju sugen på att köra på allvar... får väl gräva lite djupare i börsen då :va

Du kan lika gärna gå från 250 000 till 130 000...

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Thundercat skrev:
Du kan lika gärna gå från 250 000 till 130 000...
njaaa... körde ganska säkert trots allt! inga frimärksaktier!
...så under 200 000 hade jag nog aldrig hamnat.... man får ju sprida sina poster, både i olika aktier och brancher, och länder :)

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Jag har kört lite på Avanza. (men har slutat helt med det nu :D De 59 spennen är minimicourtage. Om du håller dig till en *vara* och tokköper/toksäljer en massa gånger per dag t ex 20 köp o 20 sälj så blir det INTE 59kr gånger dessa köp/sälj. I stället räknas summorna på kapitalet ihop och kostnaden blir 0,0012 (0.12%) gånger aktiekapitalet. Alltså, enormt mycket billigare. Jag körde oftast ett par köp o sälj per dag i samma aktie. Courtaget var bara ett litet irritationsmoment i det stora sammanhanget.

LLLLLLLLLLLLLLycka till :D

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
håkanolsson skrev:
Jag har kört lite på Avanza. (men har slutat helt med det nu :D De 59 spennen är minimicourtage. Om du håller dig till en *vara* och tokköper/toksäljer en massa gånger per dag t ex 20 köp o 20 sälj så blir det INTE 59kr gånger dessa köp/sälj. I stället räknas summorna på kapitalet ihop och kostnaden blir 0,0012 (0.12%) gånger aktiekapitlat. Alltså, enormt mycket billigare. Jag körde oftast ett par köp o sälj per dag i samma aktie. Courtaget var bara ett litet irritationsmoment i det stora sammanhanget.

LLLLLLLLLLLLLLycka till :D
TAAACK!!!! fan, nu börjar dewt ju bli intressant igen!!
grävde lite djupare och lyckades hitta de tiodubbla, så nu blir det välä att börja leka snar :)

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
håkanolsson skrev:
Du ska väl köra teknisk analys? Eller? (o inte gissa marknader, läsa dn o sånt)
Kommer både läsa andras och göra egna analyser... läser rätt mycket på aktiekunskap på min skola(privat ekonomi skola)... så det blir väl att sätta kunskaperna på prov :D

kom gärna med tips och taktiker :tummenupp

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kajlyl skrev:

Sprojlans A3 och "bara" 10-20kkr leksumma och är 17 bast. Antar att du jobbar i närmaste hamn och tar emot räktrålare med sprängkåta ryssar...

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Hagster skrev:
Sprojlans A3 och "bara" 10-20kkr leksumma och är 17 bast. Antar att du jobbar i närmaste hamn och tar emot räktrålare med sprängkåta ryssar...
vill inte vara sånn men jag hitta 80-90k till så jag har en 100laxar till detta ändamål.. men jag ser det om en investering :p

Var jag får mina pengar ifrån är min ensak :rolleyes:

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kajlyl skrev:
vill inte vara sånn men jag hitta 80-90k till så jag har en 100laxar till detta ändamål.. men jag ser det om en investering :p

Var jag får mina pengar ifrån är min ensak :rolleyes:

När du är så ung så behöver du en hallick! Sätt in 97% av det du får in på mitt konto, så hämtar jag bilen på lördag. Du får fortfarande skapa egna kontakter och ta dig till och från "arbetsplatsen". Du behöver inte tacka, jag hjälper dig endast för att jag vill hjälpa dagens ungdom mot en tryggare framtid. :rolleyes:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Hagster skrev:
När du är så ung så behöver du en hallick! Sätt in 97% av det du får in på mitt konto, så hämtar jag bilen på lördag. Du får fortfarande skapa egna kontakter och ta dig till och från "arbetsplatsen". Du behöver inte tacka, jag hjälper dig endast för att jag vill hjälpa dagens ungdom mot en tryggare framtid. :rolleyes:
Hahaha... skön deal! :rofl
Ne nu håller vi oss till ämnet! ...pengar e bara jobbigt att prata om, nu snackar vi Aktier!

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Om man vill göra vinst per dag så funkar teknisk analys bäst och mycket bättre än "spekulation". Det är lättare eftersom den enda RIKTIGA och SANNA analysen på vart det är på väg är den som visar akuell kurs och visas "live" och "nu" via grafer. Det gäller bara att kunna tolka den. Dessutom, all eller delar av info via media, tips etc är ju redan inprisat och den betyder oftast nada. TA är inte så svårt faktiskt. Ibland är det tydligt och man vet exakt vad man ska göra. Man kan göra fyra saker. 1-Köpa 2-Ge fan i att köpa 3-Sälja 4-Ge fan i att sälja. Gör man dessa vid rätt tillfällen så går det bra (Bra att tänka på ibland)

Om man kör på lång sikt så är det kanske andra grejer som styr. Hamna inte i fällan "tja, den har rasat 7000% senaste veckan men du ska se att i vår är den uppe igen" Är det "säljvarning" så är det o då skall man ha hoppat av. Eller "man har inte förlorat fören man säljer" Det är precis det man har. För de pengar du kunde ha haft skulle förmodligen vara inne o "jobba" i någon annan aktie och till ett mycket större värde. TA funkar på lång o kort sikt(daytrading).

För TA, tanka hem graferna på någon rörlig aktie med hög omsättning under en vecka. Kolla hur de rör sig. surfa på någon TA nerd site, typ sporhoj fast TA. Läs o lär grunderna.

(Mina tips är precis som de flesta andras rätt värdelösa iofs. Annars hadde jag varit rik och jag är fattig som ett troll)

/h

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...