Akut hjälp! Avfettning helvete...

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
Turbo Gixxer
åkte i morse på en väg där dom asfalterade precis och fick massa stänk på svingen, gick inte bort med vanlig avfettning så jag provade med fälg rengöring.... AJ inte bra nu är hela svingen tok matt! vad göra finns det nån räddning?

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
CHIPPEN_no1 skrev:
åkte i morse på en väg där dom asfalterade precis och fick massa stänk på svingen, gick inte bort med vanlig avfettning så jag provade med fälg rengöring.... AJ inte bra nu är hela svingen tok matt! vad göra finns det nån räddning?

Polermedel, t-röd, vax.... typ puts och rengörningsmedel.

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Hoj
en kul
Mac 124 Prickbort

CHIPPEN_no1 skrev:

Tills nästa gång någon får asfaltsstänk så kan jag varmt rekomendera Mac 124 Prickbort! Det fungerar otroligt bra!

Hoppas du får upp glansen igen!

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Ska man ta bort tex asfaltfläckar från hojen
måste man ha "riktig"avfettning dvs skippa
den miljövänliga avfettningen,den funkar inte :gnissla

Lyck till med putsandet :(

.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Diesel är ruggit effektivt på asfalt.
Bara en fråga om ett rymligt samvete :död

mts

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Ducati Multistada -04
Starclean funkar skitbra, ta ytterst lite på en fuktig svap och gnugga i en halv sekund. Plovade på lacken på förra bilen och mattade eller repade inte.

Jag köpte min tub på Bauhaus men kolla på nätet efter leverantör.

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
CHIPPEN_no1 skrev:

Testa lysfotogen. Skonsamt mot prylarna på hojen och effektivt i många lägen

Lycka till

/oXydex

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
CHIPPEN_no1 skrev:
Nästa gång, ta lite lacknafta på en trasa, det löser stänket utan att skada lack, gummi eller annat.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag jobbade tidigare som lastbilsmekaniker och fick in en asfaltbil, det var tre småfel på den, det ena var att det gnisslade i hyttfjädringen, det andra var att det var glappkontakt i ena baklyset och det tredje var glapp i en givare.

Vi hadde "sepåfanolja" i blomsprutor, som vi använde som rostlösare, jag dushade lite på alla tre ställena och alla tre felen försvann, då sa lastbilsåkaren:
"vad i helvete har du i flaskan?"
kaxig som fan sa jag "sepåfanolja, löser allt" "
Men det löser inte intorkad asfalt" sa han,
"jorå" sa jag och dushade lite på en kläggig fläck på dörren, och tio sekunder senare rann den sakta ner för dörren, resterna gick att torka bort med papper.

När jag gick och stämplade ur jobben körde åkaren ut bilen och när jag kom tillbaka var blomsprutan borta, men det låg en prydligt ihopvikt hundring i skåpet :hihi

Vad heter då detta mirakelmedel? WD40, säljs på var och varannan mack!!!

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
Turbo Gixxer
asfalten är borta men problemet är ju att svingen är förstörd :( själva eloxeringen? är ju matt...

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
CHIPPEN_no1 skrev:

Fälgrent suger,

Är eloxeringen borta ,polera den.

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Hoj
Desmo
Ber om ursäkt för att bumpa en gammal tråd, men vill undvika att starta en ny tråd.

Jag undrar hur det är med att använda avfettning utan vatten? Har rengjort mer eller mindre hela hojen, plastdetaljer såväl som motor, genom att antingen ha avfettning på en trasa och torka, eller att pensla avfettning på detaljerna för att sedan torka. Jag använda T-grön petroleumbaserad.

Det var min okunskap som gjorde att jag inte använde vatten. Har jag gjort något hemskt dumt? Finns det något jag kan göra såhär i efterhand?

Hemskt tacksam för alla åsikter och idéer.

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
CDC industri cleaner på sprayburk :yoparty
Tar allt och godkänt inom livsmedel :rofl

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har sett på Youtube video om oljebyte på mc (mest som instruktion hur det funkar just på min mc) då fick han lite motorolja på motorkåpan. Han använde någon spray och Vips, de var borta på 2-3 sekunder utan att han ens torkade av det, grymt imponerad, någon som vet någon liknande spray.

här e videon: vid ca 5:00 använder han den
http://www.youtube.com/watch?v=_7uXGmaWphs

Hade varit sjukt nice om man kunde hitta en sådan spray

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Bräkleen eller Quickcleen är det du letar efter. Säljs på valfri mack.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln