Akut hjälp! Finns det någon elkunnig som vill tjäna en slant?

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Va precis och besiktade hojen men den gick inte igenom pga blinkerserna för att dom blinkade för fort (ledblinkers). Har försökt själv med motstånd men eftersom jag har tummen exakt mitt i handen när det gäller el så har jag inte fått det att funka. Sen att jag inte har ett enda verktyg heller här i sthlm så behöver jag nu nån som kan de där med el och har lite tid över för att kika på min! Ersättning? Självklart!

Så finns det någon snäll människa i Sthlm med omnejd som kan fixa det skulle jag vara evigt tacksam!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
lägg upp bilder på ditt försök med motstånd

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Eller ännu enklare, häng tillbaka original, besikta och åk hem och byt igen..

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Har tyvärr inga bilder på mitt försök. Det va 2 år sen inför förra besiktningen jag provade de. Fick bara ett bra att veta då på besiktningen.
Tyvärr så var jag tvungen att förstöra originalblinkerserna när jag tog av dom!

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Det var väl ändå onödigt? :va

Kan tyckas, men dom satt med ett gummifäste runt gaffelbenen så de kändes lättare att skära bort dom än att ta ur gaffelbenen. Dom är så fantastiskt stora och fula så jag tänkte att jag aldrig vill använda dom igen!

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
675 Track, cbr250
vad är det för fel på biltemas effektmotstånd? Dem använde jasg på min gixxer funkar jättebra.

Stofferider

Gick med
24 Apr 2010
Hoj
675 Track, cbr250
Eftersom en LED-lampa bara drar 80 mA så kommer blinkfrekvensen att bli för hög om du inte ökar belastningen på strömkretsen med ett motstånd vid användning av diodblinkers. Motståndet (resistorn) parallellkopplas med LED-lampan. OBS: För varje blinkerslampa man byter till diodlampa skall ett motstånd kopplas in.

Altså med hjälp utav motståndet så lurar du hojen att tro att du har orginal kan man säga. Har inget med relät att göra.

Simpel elektronik =)

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t...ch-Belysning/Motstand-for-diodblinkers-42202/

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Lyssna på stoffe :)
Blev det någon skillnad öht när du satte dit motståndet????
Vad är det för blinkers?

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana
Eftersom en LED-lampa bara drar 80 mA så kommer blinkfrekvensen att bli för hög om du inte ökar belastningen på strömkretsen med ett motstånd vid användning av diodblinkers. Motståndet (resistorn) parallellkopplas med LED-lampan. OBS: För varje blinkerslampa man byter till diodlampa skall ett motstånd kopplas in.

Altså med hjälp utav motståndet så lurar du hojen att tro att du har orginal kan man säga. Har inget med relät att göra.

Simpel elektronik =)

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t...ch-Belysning/Motstand-for-diodblinkers-42202/

Jo visst har det en aning med reläet att göra. Original är anpassat efter wattantalet på original blinkers. (+- x antal watt antar jag...)
Det finns ju även s.k. lastoberoende relä man kan sätta på om man inte vill hålla på med motstånd.
O inte nog med det, det beror även på vilket wattantal dina gamla och nya blinkers har för att du ska kunna räkna ut hur stort motstånd du ska använda / ny blinkers för att få rätt blinkfrekvens. :)

Last edited:

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
klart det funkar med annat relä men brukar i regel vara lite dyrare än resistorer framförallt om du ska ha ett som inte är standard. Ett set resistorer kostar knappt en hunka. Gäller bara att veta vilka man ska ha och hur de ska installeras.

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Men om ni kikar på relät i länken till ebay som jag postade lite längre upp, de borde ju funkar hur bra som helst med ett sådant?
Har som sagt inte tillgång till mycke verktyg här så att skruva bort 3 skruvar för kåpan och byta ett relä verkar enklare än att sätta motstånd på alla kablar. Sen ca 220:- är inte så farligt heller!
Har kört med diskoblinkers i 5 år så de är väl kanske på tiden att fixa! :tungan

Stofferider

Gick med
24 Apr 2010
Hoj
675 Track, cbr250
Jag syftade på att TS verkade tro att effektmotstånd var samma som ett relä =)

Du har självklart rätt i allt du säger.

med det motstånd jag länka till får du ner blinkfrekvensen tillräkligt för att det ska bli godkänt. Men vill du ha exakt så går det ju att räkna på och ordna också :krama

Jo visst har det en aning med reläet att göra. Original är anpassat efter wattantalet på original blinkers. (+- x antal watt antar jag...)
Det finns ju även s.k. lastoberoende relä man kan sätta på om man inte vill hålla på med motstånd.
O inte nog med det, det beror även på vilket wattantal dina gamla och nya blinkers har för att du ska kunna räkna ut hur stort motstånd du ska använda / ny blinkers för att få rätt blinkfrekvens. :)

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Jag syftade på att TS verkade tro att effektmotstånd var samma som ett relä =)

Du har självklart rätt i allt du säger.

med det motstånd jag länka till får du ner blinkfrekvensen tillräkligt för att det ska bli godkänt. Men vill du ha exakt så går det ju att räkna på och ordna också :krama

Nädå så långt hade jag koll! :)
Har ju som sagt provat med motstånd men utan framgång så nu får de bli ett relä istället!
Beställde de på ebay som jag länkat till!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...