akut hjälp, växlarna på ns125f -88

Smokey__88

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
Honda NS125F -88, Monkeybike -05, Minimoto 14E
jag behöver akut hjälp med växlarna på min ns125f -88. när jag körde idag så gick vxl bra, men sen blev det svårare och svårare att växla och nu går det inte växla alls, den har fasnat på femman. va ska jag göra. vågar man ta bort andra kåpan utan att det fjongar iväg något. vad kan det vara som har pajat.
hjälp :4skrika

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
växelföraren är antagligen skadad.. eller så har fjädrarna hoppat av som drar tillbaks den i ursprungsläge.. tyvär måste du spräcka motorn för att kommat åt skiten.. :(

Smokey__88

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
jag skulle också tippa på växelföraren. typ samma fel var det på men gamla sachs moppe. men kan man ta låss kåpan där växelspaks axeln går in i utan att det fjongar iväg något eller att det rinner ut en massa olja

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Student?
Där växel-axeln går in är det ingen idé att ta väck kåpan.. Du ser bara drevet och generatorn.. Men om du nu vill ta bort den så ska det inte "fjonga" iväg något och/eller läcka ut olja

Edit: Vill du komma åt drev och sånt i motorn får du ta väck motorn, tömma den på olja och sen spräcka den.. Inte kul vill jag lova

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jax skrev:
Där växel-axeln går in är det ingen idé att ta väck kåpan.. Du ser bara drevet och generatorn.. Men om du nu vill ta bort den så ska det inte "fjonga" iväg något och/eller läcka ut olja

Edit: Vill du komma åt drev och sånt i motorn får du ta väck motorn, tömma den på olja och sen spräcka den.. Inte kul vill jag lova
exakt.. du kan inte komma åt något i lådan genom att ta bort vänsterkåpan då det bara är ett "lock" för drevet och svänghjulet typ..

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Smokey__88 skrev:
vad menar ni med att spräcka motorn
man tar loss motorn från ramen till att börja med.. sen delar man på de 2 motorhalvorna.. motorn består av 2 motorblock.. det är det som kallas för blocket.. :näsblod
Sen kommer du åt allt..

Smokey__88

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
då kan jag ju ta loss motorn och lämna iväg den till någon mc meck, det kan inte bli så dyrt väll när man kommer motor i handerna, det underlättar mycker för dem

Solid snake

Guest
philsson skrev:
man tar loss motorn från ramen till att börja med.. sen delar man på de 2 motorhalvorna.. motorn består av 2 motorblock.. det är det som kallas för blocket.. :näsblod

Hittar man annonser där? :va :rolleyes:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
kollat så inte dreven ligger bakom hojjen eller nåt? tänkte mer om dom har ramlat ut.

Växelpedalen sitter på vänster sida också. Så du vet.

Smokey__88

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
nej, alltså det går att köra med den men det är något med de växelväljar grejorna som jag tror att har pajat.

Solid snake

Guest
Solid snake skrev:
Hittar man annonser där? :va :rolleyes:

Eftersom ingen vill svara på mitt inlägg så gör jag det själv. :va

Nej du hittar inga annonser där ditt dumma skrälle! :kocko

Jag är klar nu. :(

Smokey__88

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
vad ska man ha för olja i motorn på ns125f. ska man ha 75W/90 eller?. hur många liter ska man ha?

Smokey__88

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
eller kan man använda vanlig 10W/30 motor olja i några dagar bara tills jag har skaffat riktig olja

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Smokey__88 skrev:
eller kan man använda vanlig 10W/30 motor olja i några dagar bara tills jag har skaffat riktig olja

du kan använda typ 10-40 motorolja för 4taktsmotorer med växellåda som ligger i samma olja.

Den funkar klockrent, castrols gps.

Smokey__88

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
jag tänkte om jag kunde använda 10-30 olja i nån da bara. jag har nämligen en dunk står. och jag tänkte test med den oljan om växellådan funkar som den ska. ganska onödigt tycker jag att lägga ner 200kr på olja som jag måste spilla ut igen.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Smokey__88 skrev:
jag tänkte om jag kunde använda 10-30 olja i nån da bara. jag har nämligen en dunk står. och jag tänkte test med den oljan om växellådan funkar som den ska. ganska onödigt tycker jag att lägga ner 200kr på olja som jag måste spilla ut igen.

är det vanlig motorolja för bilar?
isåfall NEJ!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...