akut hjälp

MEkman

-=||=-
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Kawa ZZR1100 turbo
hej jag har en minimoito en 14e tror jag.
men nu vill den inte ens starta :(
vi har kollat förgasarn men inget fel där, det kommer gnista från tändstiftet så det är det i nte heller fel på :va

vad kan det va ?
behöver hjälp snabbt :confused: :confused: :confused: :Bugar
 

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Öland
Hoj
Såld
MEkman skrev:
2231449 hej jag har en minimoito en 14e tror jag.
men nu vill den inte ens starta :(
vi har kollat förgasarn men inget fel där, det kommer gnista från tändstiftet så det är det i nte heller fel på :va

vad kan det va ?
behöver hjälp snabbt :confused: :confused: :confused: :Bugar

Har den här "guiden" på min hemsida:

-Tips & Trix-

Dessa tips gäller i första hand 49cc motorn som sitter på de flesta av våra fordon. Tex. minimoton.

Motorn startar inte:

En 2-taktsmotor vill ofta ha full choke och ingen gas för att starta. Choken ska dras uppåt för att aktiveras. När motorn startar brukar den stanna igen om man inte slår ner choken, ett tips är att slå ner choken halvvägs och först efter ett par sekunder slå av den helt. Man kan testa att gasa ytterst lite om motorn inte startat på 10 drag.



Vägrar motorn starta kan man kontrollera följande:

1. Skruva loss tändstiftet. Kontrollera om stiftet är torrt eller blött. (är det torrt kommer det förmodligen ingen bensin). Sätt på tändhatten igen och håll stiftet mot cylindern. (man ska alltså inte skruva i stiftet utan hålla det mot cylindergodset). Dra i snörstarten. Det ska nu komma en blå/gul gnista från stiftet. Gör det inte det kan ni testa att lossa sladden till dödaren (sitter under tanken). Kontakta oss om det inte finns gnista. Finns det gnista kan ni skruva fast stiftet igen.

2. Kontrollera att det finns bensin i tanken. (Bensinen ska vara blandad med 2-4% 2-takts olja). Fyll gärna på full tank om ni är osäkra.

3. Skruva av bensinslangen från förgasaren, låt bensinen rinna ut i en burk. Kommer det ingen bensin kan det vara smuts i tanken eller i bränslefiltret. Rengör i så fall. Byt bensinfilter. Kommer det bensin vet vi att problemet förmodligen sitter i förgasaren. Sätt tillbaka bensinslagen.

Om motorn fortfarande inte startar trots att det är gnista på stiftet och bensin i tanken kan man undersöka förgasaren.

1. Stäng av bensinkranen (horisontellt). Skruva loss skruven som sitter i mitten av förgasaren undertill. Ställ en burk under för det kommer förmodligen rinna bensin. Se till att inte slarva bort packningen till skruven. När man skruvar på bensinkranen till vertikalt läge ska det rinna bensin och när man stänger kranen ska det sluta rinna. Om detta är ok sitter felet förmodligen inte i bensinkranen. Skruva fast skruven i botten igen. Rinner det inte bensin eller om det bara droppar lite är det förmodligen smuts i bensinkranen, alternativt sitter en packning fel. Skruva i sär bensinkranen och blås rent. Håll reda på i vilken följd delarna sitter monterade.



2. Stäng av bensinkranen igen. Lossa de två skruvarna som sitter under förgasaren. (Den 3:e skruven i mitten på undersidan av förgasaren får sitta kvar den här gången). Även nu kommer det förmodligen rinna bensin. När skruvarna är av kan man ta loss själva underkoppen på förgasaren. I den ligger en vit plastring (flottör). Håll reda på hur allt sitter monterat. Tittar man in under den öppna förgasaren ser man en guldfärgad skruv i mitten (huvudmunstycke) och en silver eller guld färgad gaffel med två klaffar som går runt om. Skruva loss huvudmunstycket med en flat mejsel. När man tittar in i munstycket ska det vara ett väldigt litet runt hål. Blås ur detta med tryckluft om det är smutsigt (vanligaste felet när en motor inte startar). Den silver eller guld färgade gaffeln ska kunna fjädra upp och ner. Om man har bensinkranen på ska det rinna bensin om man inte rör något, trycker man på gaffeln ska det sluta. Se till att sprinten som håller fast gaffeln sitter i ordentligt. Montera i hop allt igen och gör ett nytt startförsök. Kontakta oss om detta inte hjälper.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top