Akuthjälp! Digitalkamera

FolkE

TyresoMoto.tk
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
On G
Jag vet att det finns några trådar med digitalkamera råd redan men jag hittade inte riktigt den information som jag söker i dessa..

Till problemet.
På fredag fyller jag 18 år och då har jag önskat mig en digitalkamera av hela släkten, problemet är det att jag inte vet vilken jag vill ha och att jag har ikväll på mig att bestämma.
Mina krav:

• Max 5000kr

• Ska vara snabb i uppstarten och snabbt redo för att ta ett nytt kort

• Hög upplösning och bra bildkvalité

• Skarp skärpa, speciellt vid snabba rörliga objekt, tillex motorcykel som svischar förbi

• Kunna ta sdkort

• Batterisnål, gärna r6- eller r03 batterier

• Gärna ha bra skärpa vid snabba rörliga objekt även om inte ljusförhållandena är de bästa
Kom med tips och egna erfarenheter av olika märken och kameror i den här prisklassen och under.
Tack på förhand!

Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Konica har en grym kamera för dina krav... tar 0.8sec sen kan du ta ett kort!
finns med 4 eller 5 megapixlar

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
n/a
FolkE skrev:
Jag vet att det finns några trådar med digitalkamera råd redan men jag hittade inte riktigt den information som jag söker i dessa..

Till problemet.
På fredag fyller jag 18 år och då har jag önskat mig en digitalkamera av hela släkten, problemet är det att jag inte vet vilken jag vill ha och att jag har ikväll på mig att bestämma.
Mina krav:

• Max 5000kr
    Ska vara snabb i uppstarten imellan korten
    Hög upplösning
    Skarp skärpa, speciellt vid snabba rörliga objekt, tillex motorcykel som svischar förbi
    Ta sdkort
    Batterisnål, gärna r6- eller r03 batterier
    Gärna ha bra skärpa vid snabba rörliga objekt även om inte ljusförhållandena är de bästa
Kom med tips och egna erfarenheter av olika märken och kameror i den här prisklassen och under.
Tack på förhand!

Jag har en Canon Digital IXUS 400, den har vunnit en hel del tester och tar kanonbra foton. Den är liten och smidig att ha med sig!

Nu kan man hitta den för under 5000:- om man letar runt lite!

Man kan även spela in filmsnuttar med ljud, ingen superkvalitet men bättre än inget!

Så rekommendationer från min sida!

FolkE

TyresoMoto.tk
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
On G
kajlyl skrev:
Konica har en grym kamera för dina krav... tar 0.8sec sen kan du ta ett kort!
finns med 4 eller 5 megapixlar
ok.. Jag har en Konica kd-200z nu som jag har haft i 2 år. Den funkar bra i bra ljusförhållanden men skärpan blir inte så bra.
Här är ett exempel på hur det blev med den kameran. Det är vid liknande bilder jag vill ha bättre skärpa.

Solsken:
http://w1.871.telia.com/~u87124514/blue/images/PICT9218.JPG

Såhär kan det bli när inte solen skiner för fullt:
http://w1.871.telia.com/~u87124514/blue/images/PICT0240.JPG

Last edited:

FolkE

TyresoMoto.tk
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
On G
Dr Gixxer skrev:
Jag har en Canon Digital IXUS 400, den har vunnit en hel del tester och tar kanonbra foton. Den är liten och smidig att ha med sig!

Nu kan man hitta den för under 5000:- om man letar runt lite!

Man kan även spela in filmsnuttar med ljud, ingen superkvalitet men bättre än inget!

Så rekommendationer från min sida!

Jo jag har hört massa bra om den. Är den snabb på att ta kort då? Har prövat ett par lite äldre ixus varianter som det har tagit säkert 2-3 sekunder från det att man trycker på knappen tills kortet är taget. Har du prövat att ta bilder på tillex motorcyklar som åker förbi snabbt?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Släng in din fråga till cyberphoto.se eller scandinavianphoto.se.

Den här Sony:n har funnits ett tag och kostar nu ganska prick 5 lappar. Kör dock Memorystick. "DSC-V1 har blivit vald till "Best Digital Prosumer Camera" enligt TIPA och årets "best digital compact camera" enligt EISA 2003-2004"

Merlin

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Honda CBR 929 -00
PENTAX OPTIO S4 är grymmt bra.
Kolla på dustin.se de har ett kanonpris på kamera med väska och 128mb sd minne.

Tänk bara på att alla digitalkameror slukar batterier, så se till att införskaffa
laddningsbara med minst 1800mAh.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Ett av kraven: "Skarp skärpa, speciellt vid snabba rörliga objekt, tillex motorcykel som svischar förbi"

Jag köpte en Optio S4 för en månad sen och blir förvånad om den är bättre än min gamla Minolta Dimage X som var rent dålig på sånt. Har du testat och kan säga att den uppfyller det kravet blir jag glad såklart men jag tvivlar (har alltså inte testat själv än).

Merlin skrev:
PENTAX OPTIO S4 är grymmt bra.
Kolla på dustin.se de har ett kanonpris på kamera med väska och 128mb sd minne.

Tänk bara på att alla digitalkameror slukar batterier, så se till att införskaffa
laddningsbara med minst 1800mAh.

FolkE

TyresoMoto.tk
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
On G
Nicke skrev:
Släng in din fråga till cyberphoto.se eller scandinavianphoto.se.

Den här Sony:n har funnits ett tag och kostar nu ganska prick 5 lappar. Kör dock Memorystick. "DSC-V1 har blivit vald till "Best Digital Prosumer Camera" enligt TIPA och årets "best digital compact camera" enligt EISA 2003-2004"

Jag har mailat dem nu men jag lär nog inte få svar innan imorgon..

FolkE

TyresoMoto.tk
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
On G
landen skrev:
ALLT du behöver veta finns på www.cyberphoto.se enjoy!

Jo jag har spanat där en hel del men får inte direkt någon klarhet i det ändå..
Är lite inne på en Konica kd-500/510z men den verkar vara ganska ljuskänslig och kanske inte är så mkt bättre på att ta sportbilder än lillebror kd-200z som jag har nu, vore ju tråkigt om de duger lika bra..

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Jag valde en Minolta Dimage G400 av dessa skäl:
-snabb uppstart
-mycket liten fördröjning från knappklick till att bilden tas (gäller dock ej med blixt)

och den ÄR bra på det i alla fall.

Tyvärr kan jag inte uttala mig speciellt om kvaliteten på bilder på rörliga objekt då jag inte har använt den till det ännu.

Den här kameran finns även i en liknande modell under Konicas namn men med annan beteckning, tror jag. De har ju gått ihop, Minolta och Konica.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
FolkE skrev:
Till problemet.

Skippa SD-korten o köp memorystick, Sony DSC-P10, finns inget bättre köp i klassen!! :Bugar

Om du nu måste ha SD-kort :confused: köp en Casio QV-R40. Bara 3.2 Mpxl men den startar p 0.9 sekunder :tummenupp

Vad du än önskar dig, önska inte en Canon ixus 400 (röda ögon) :3freak

// Säljare

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
ZoulFly skrev:
Jag valde en Minolta Dimage G400 av dessa skäl:
-snabb uppstart
-mycket liten fördröjning från knappklick till att bilden tas (gäller dock ej med blixt)

och den ÄR bra på det i alla fall.

Tyvärr kan jag inte uttala mig speciellt om kvaliteten på bilder på rörliga objekt då jag inte har använt den till det ännu.

Den här kameran finns även i en liknande modell under Konicas namn men med annan beteckning, tror jag. De har ju gått ihop, Minolta och Konica.
Minolta och Konica har gått ihop. G400 och Konica KD-420 är exakt samma kamera, skillnaden är att Konican verkar ha ett högre pris. Man vill väl ha ett A och ett B-lag inom koncernen antar jag. Men det är en trevlig kamera, jag har fotat ett par hundra bilder och den verkar vara mycket bra.

FolkE

TyresoMoto.tk
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
On G
Valet står nu mellan Minolta G500 (samma som konica kd-510z) och Pentax Optio 555. Säljaren på en affär påstod att option var snäppet värre än minoltan, men det är inte den uppfattningen jag har fått. Någon som har erfarenhet av dessa kameror som kan bekräfta?

Last edited:

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
Jag lägger min röst på Ixux400 (4300:- nu)!
Jag har själv en Konica KD400Z men den har inte en suck mot ixus400 !!!

Handen på hjärtat, ingan kompakterna ger nå't vidare resultat när det rör sig.
Risig ljusstyrka, (för) korta brännvidder o allmänt sega!! Kort sagt, de är inte
byggda för att fota särskilt snabba förlopp. Detta måste man komma ihåg annars blir man besviken :(

/Martan

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Köpte en pentax optio 555 innan jul mkt nöjd me den Länk till Optio 555

Jämförelse Pentax och Minolta

Pentaxen är nog lite vassare, på bla. zoomen som är 5ggr mot 3ggr på minoltan

Macro funktionen är även bättre på Pentaxen 20mm -650mm mot 50mm-600mm

Bild ex. Visserligen inte vad du vill ha, men visar lite vad 555 kan

Bifogat

• litet.jpg
    litet.jpg
    99.5 KB · Visningar: 66
  • ägg.jpg
    ägg.jpg
    100.9 KB · Visningar: 68
  • busapåbusa.jpg
    busapåbusa.jpg
    103.2 KB · Visningar: 82
Last edited:

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
R1150R
FolkE skrev:
Valet står nu mellan Minolta G500 (samma som konica kd-510z) och Pentax Optio 555. Säljaren på en affär påstod att option var snäppet värre än minoltan, men det är inte den uppfattningen jag har fått. Någon som har erfarenhet av dessa kameror som kan bekräfta?

Polarn har en Optio, mycket bra.
Har själv en Casio, samma optik som i Pentaxen och är mycket nöjd.

Köp inte ixus, alldeles för långsam, du missar motorcyklarna. Blir bara tomma kurvor på bilderna. Blev det i alla fall när vi körde minimoto.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...