Detta blir ett långt inlägg, men jag måste få skriva av mig lite.
E lite smått irriterad. Var på Lelles i Uppsala i dag eftersom jag ändå bor i Uppsala. Nu är det andra gången i rad man blir bemött som en skit.
Ville ha hjälp med att hitta reservdelar till Mikuniförgasaren. Gick till killarna som säljer reservdelar och frågade om det fanns något rör som man kunde köpa som ska sitta mellan förgasaren (Mikuni TMR40-36) och ett K&N luftfilter. Jag blev direkt hänvisad till Ragnar som ska vara duktig på detta.
Jag ställde mig utanför hans kontor och efter ett tag så kom han ut och passerade mig. Vi hälsade på varandra för att sedan försvinna bort bland hyllorna. Efter ett tag så kom han tillbaka och passerade förbi mig utan att fråga om jag ville ha hjälp. När jag hade stått och väntat ca 20 minuter så kom det in en ny kund som var intresserad av begagnade KTM. Ragnar dök genast på denna kund och hjälpte till direkt.
Efter ytterligare ca 20 minuter så kom det en annan äldre herre i personalen förbi mig och frågade om jag ville ha hjälp. Jag sa att Ragnar hade sett mig och att han antagligen kommer och hjälper mig när han har tid. Mannen ringde till Ragnar som då hade klarat av affären med kunden som var intresserad av KTM:en. Efter ytterligare ca 5 minuter så kom han fram till mig och tittade på mig utan att säga något. Jag berättade att jag var intresserad av att köpa röret mellan luftfilter och förgasare och även ett nytt insugningsrör om det behövdes för att kunna sätta på förgasaren på min cykel.
Han såg förvånad ut och sa att detta är en hel vetenskap. Om jag skulle tillverka röret själv så fick man prova sig till vilken längd som var lämplig. Han tyckte att jag skulle börja med ett rör på 10 centimeter. Sedan fick man alltså kapa upp det tills dess att cykeln gick bra. Det fanns tydligen ett originalrör som man kunde köpa som sitter in i originalluftburken. I originalluftburken kunde man sedan stoppa i ett K&N luftfilter som tydligen skulle öka luftflödet. Detta utan att ens behöva modda om burken. Jag tyckte att det lät konstigt, men så kanske det är. Jag påpekade för Ragnar att jag vid ett tidigare samtal med honom hade bett Lelles att ta hand om detta arbete, men fått till svar av Ragnar själv att man inte kunde hjälpa mig eftersom man inte hade någon bromsbänk. Lite konstigt att man inte kan montera en förgasare samt tillhörande rör på en firma som säljer och servar KTM.
Han skrev i alla fall ett mail till någon leverantör för att kolla priset på detta rör och det var den hjälp jag fick av honom.
Det värsta var att när jag stod inne hos Ragnar så kom det in en annan personal på kontoret och började svära och gorma. Det var tydligen en kund som hade köpt en reservdel på något annat ställe som ville ha tips på hur man monterar denna del (Alltså precis i samma sits som jag stod i framför Ragnar). Han tyckte att det var för jävligt att kunder kommer in och frågar om mekhjälp när dom har köpt delar någon annan stans. Ragnar frågade om killen hade fått någon hjälp och den andra personalen hånflinade och sa att killen givetvis inte hade fått någon hjälp. Hur fasen kan man som personal komma in framför en annan kund och börja gapa om att det är för djävligt med kunder som vill ha mekhjälp?? Visst kan jag förså att dom vill att man ska köpa delarna hos dom, men då ska man fasen bli bemött på ett schysst sätt också.
Jag har både servat min cykel hos Lelles och köpt kläder hos dom, men nu var det fasen sista gången jag åkte dit och ber om hjälp eller köper tillbehör av dom. Kommer framöver att åka till Sala och Karlströms motor istället där dom är supervänliga och verkligen vill hjälpa till.
E lite smått irriterad. Var på Lelles i Uppsala i dag eftersom jag ändå bor i Uppsala. Nu är det andra gången i rad man blir bemött som en skit.
Ville ha hjälp med att hitta reservdelar till Mikuniförgasaren. Gick till killarna som säljer reservdelar och frågade om det fanns något rör som man kunde köpa som ska sitta mellan förgasaren (Mikuni TMR40-36) och ett K&N luftfilter. Jag blev direkt hänvisad till Ragnar som ska vara duktig på detta.
Jag ställde mig utanför hans kontor och efter ett tag så kom han ut och passerade mig. Vi hälsade på varandra för att sedan försvinna bort bland hyllorna. Efter ett tag så kom han tillbaka och passerade förbi mig utan att fråga om jag ville ha hjälp. När jag hade stått och väntat ca 20 minuter så kom det in en ny kund som var intresserad av begagnade KTM. Ragnar dök genast på denna kund och hjälpte till direkt.
Efter ytterligare ca 20 minuter så kom det en annan äldre herre i personalen förbi mig och frågade om jag ville ha hjälp. Jag sa att Ragnar hade sett mig och att han antagligen kommer och hjälper mig när han har tid. Mannen ringde till Ragnar som då hade klarat av affären med kunden som var intresserad av KTM:en. Efter ytterligare ca 5 minuter så kom han fram till mig och tittade på mig utan att säga något. Jag berättade att jag var intresserad av att köpa röret mellan luftfilter och förgasare och även ett nytt insugningsrör om det behövdes för att kunna sätta på förgasaren på min cykel.
Han såg förvånad ut och sa att detta är en hel vetenskap. Om jag skulle tillverka röret själv så fick man prova sig till vilken längd som var lämplig. Han tyckte att jag skulle börja med ett rör på 10 centimeter. Sedan fick man alltså kapa upp det tills dess att cykeln gick bra. Det fanns tydligen ett originalrör som man kunde köpa som sitter in i originalluftburken. I originalluftburken kunde man sedan stoppa i ett K&N luftfilter som tydligen skulle öka luftflödet. Detta utan att ens behöva modda om burken. Jag tyckte att det lät konstigt, men så kanske det är. Jag påpekade för Ragnar att jag vid ett tidigare samtal med honom hade bett Lelles att ta hand om detta arbete, men fått till svar av Ragnar själv att man inte kunde hjälpa mig eftersom man inte hade någon bromsbänk. Lite konstigt att man inte kan montera en förgasare samt tillhörande rör på en firma som säljer och servar KTM.
Han skrev i alla fall ett mail till någon leverantör för att kolla priset på detta rör och det var den hjälp jag fick av honom.
Det värsta var att när jag stod inne hos Ragnar så kom det in en annan personal på kontoret och började svära och gorma. Det var tydligen en kund som hade köpt en reservdel på något annat ställe som ville ha tips på hur man monterar denna del (Alltså precis i samma sits som jag stod i framför Ragnar). Han tyckte att det var för jävligt att kunder kommer in och frågar om mekhjälp när dom har köpt delar någon annan stans. Ragnar frågade om killen hade fått någon hjälp och den andra personalen hånflinade och sa att killen givetvis inte hade fått någon hjälp. Hur fasen kan man som personal komma in framför en annan kund och börja gapa om att det är för djävligt med kunder som vill ha mekhjälp?? Visst kan jag förså att dom vill att man ska köpa delarna hos dom, men då ska man fasen bli bemött på ett schysst sätt också.
Jag har både servat min cykel hos Lelles och köpt kläder hos dom, men nu var det fasen sista gången jag åkte dit och ber om hjälp eller köper tillbehör av dom. Kommer framöver att åka till Sala och Karlströms motor istället där dom är supervänliga och verkligen vill hjälpa till.