Alkokalkylering

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Jag drack 8 st 33 cl 6 % öl jämt fördelat mellan kl 16 och 21 idag. Får jag köra hoj kl 10.30 imorgon? Väger 57 kg...

Chansar aldrig, men jag tänkte ifall nån har kalkylator och kan kolla upp.

Verkar inte va många vakna... visst finns det dataprogram man kan klicka in sånt här på och få besked med marginal?

RG500-Johannes skrev:
Jo... hade tänkt göra det. Fast ifall halten är långt under 0,2 promille så ser jag ingen anledning att inte ta cykeln. Tänkte ifall nån hade koll på hur man räknar.

mb skrev:
Verkar inte va många vakna... visst finns det dataprogram man kan klicka in sånt här på och få besked med marginal?

Kalkulerade lite...

8 st 6% 33cl motsvarar (enligt mig) ca 40 cl 40 % sprit. I exemplet från min gamla körkortsbok sades det att normalbyggde normalsvensson förbränner ca 2 cl 40% sprit/h. Om du intog allt på en gång skulle ju detta betyda 20 h väntan.

Detta stämmer inte på mig och antagligen inte på dig heller. Den enda säkra referensmätningen jag gjort på mig är:

50 cl 40 % kronvodka samt 3st 50 cl millenium öl (5,3 %) mellan 20 - 24. Dagen efteråkte jag fast i poliskontrol 09.40 och var grön. Om vi då säger ca 60 cl 40 % sprit på knappt 14 h så förbrännde jag över 4 cl/h.

Slutsats: Förbränning är helt individuell och antagligen olika från gång till gång.

Man skall aldrig chansa. Om det inte gäller något så skall man inte riskera sitt liv, andras liv eller sitt körkort.

Mvh FÖRGÖRAREN

Tror inte det är några problem. Men för att vara säker och inte riskera någons liv eller dit eget så vänta

Tar promenix till stan imorn. All alkohol borde va nedbruten, men det är som sagt onödigt att ta chanser.

Följ mitt exempel ni andra som känner på er att ni klunkat en slurk under kvällen så kanske vi slipper någon olycka imorgon.

mb skrev:
Tar promenix till stan imorn. All alkohol borde va nedbruten, men det är som sagt onödigt att ta chanser.

Följ mitt exempel ni andra som känner på er att ni klunkat en slurk under kvällen så kanske vi slipper någon olycka imorgon.

Finns alkotester man kan köpa - kanske bra att ha ett par liggandes hemma till dessa tillfällen - så kan du vara säker! :tummenupp

Det är lugna puckar, om du slutade dricka kl 21 så har du förbrännt all alkohol c:a 8 timmar senare, dvs 5 på morgonen förutsatt att det är som jag kommer ihåg o att man förbränner 2 cl ren alkohol per timme o inte 2 cl 40% som Förgöraren skrev. Han verkar ha räknat toksnett ivf. :7peta

8 x 33 x 0,06 = 15,84 (cl ren sprit) => c:a 8 timmar för att förbränna. Eftersom du började dricka redan vid fyra så är du nykter innan dess men å andra sidan kanske din kropp förbränner alkohol långsammare iom att du inte väger så mkt.

Du kan köra hoj vid tiotiden utan problem ivf.

Coola Ola skrev:
Det är lugna puckar, om du slutade dricka kl 21 så har du förbrännt all alkohol c:a 8 timmar senare, dvs 5 på morgonen förutsatt att det är som jag kommer ihåg o att man förbränner 2 cl ren alkohol per timme o inte 2 cl 40% som Förgöraren skrev. Han verkar ha räknat toksnett ivf. :7peta

8 x 33 x 0,06 = 15,84 (cl ren sprit) => c:a 8 timmar för att förbränna. Eftersom du började dricka redan vid fyra så är du nykter innan dess men å andra sidan kanske din kropp förbränner alkohol långsammare iom att du inte väger så mkt.

Du kan köra hoj vid tiotiden utan problem ivf.

Exemplet var från körkortsboken (94) där det angavs 2cl 40% sprit per timme för en man på 70 kg!!! Räkningen var nog rätt :7peta men om det som står i boken gäller eller inte är ju en annan sak. Som jag sa gällde det ju inte på mig men jag väger mer.

Ta det försiktigt hur som helst med riskkalkyleringarna! Jag tror det beror ohyggligt mycket på kroppens funktionsduglighet i övrigt!

FÖRGÖRAREN

Optimalt skrev:
aargh, du va skitfull igår enligt aftonbladet. :ajjabajja
Nja... vi bestämde oss för att se på film istället för att gå ut. Fast det var inte så lyckat för första halvan av filmen såg jag dubbelt och andra halvan sov jag bort. Tears of the sun var det. Nån som vet ifall den är bra eller vad den handlar om? :fyllisar :1pajas

mb skrev:
Jag drack 8 st 33 cl 6 % öl jämt fördelat mellan kl 16 och 21 idag. Får jag köra hoj kl 10.30 imorgon? Väger 57 kg...

Chansar aldrig, men jag tänkte ifall nån har kalkylator och kan kolla upp.

VARNING DETTA INLÄGG INEHÅLLER MORAL SNACK!!!

Grundregeln för körning dagen efter brukar vara: Tvivlar du det minsta på att du är nykter... Ge FAAAN i att köra....

Baby-ninja@Watson

watson skrev:
VARNING DETTA INLÄGG INEHÅLLER MORAL SNACK!!!

Grundregeln för körning dagen efter brukar vara: Tvivlar du det minsta på att du är nykter... Ge FAAAN i att köra....

Baby-ninja@Watson

Fast å andra sidan tvivlar jag alltid, 3 bärs och jag tvekar även om det inte är logiskt. Sen kan man ju vara helt nykter också men inte vara lämplig.. hm måste skaffa mig alkomätare snart för jag orkar aldrig räkna på det.

mb skrev:
Nja... vi bestämde oss för att se på film istället för att gå ut. Fast det var inte så lyckat för första halvan av filmen såg jag dubbelt och andra halvan sov jag bort. Tears of the sun var det. Nån som vet ifall den är bra eller vad den handlar om? :fyllisar :1pajas

Jorå den är rätt ok, vill du låna den så du slipper hyra den så skicka ett pm.

Enligt http://www.kalkyleramera.se/kropp/alkohol-forbranning.php kan du inte köra 10:30 utan bör vänta ca 3 timmar till.:ajjabajja "Tur" du somna till filmen och inte på hojen :confused:

/Ja jag vet tråden är as gammal, kunde blivit årets trådlyft:yoparty

/G
Empiriska bevis skickar den där kalkylen åt helvete. Drack hyffsat mkt på sweden rock kl 12 dagen efter blåste jag rent två gånger, först gratis test trafiksäkerhetsverket hade och sen the real thing.

Hade nog inte sat mig i bilen o inte första vart negativt.

Empiriska bevis skickar den där kalkylen åt helvete. Drack hyffsat mkt på sweden rock kl 12 dagen efter blåste jag rent två gånger, först gratis test trafiksäkerhetsverket hade och sen the real thing.

Hade nog inte sat mig i bilen o inte första vart negativt.

Du har så rätt, man kan safta på rätt bra och efter 12 timmar blåser man rent. Sen om man ska köra hoj är en annan fråga.
Och enligt Aftonbladet test hade man vart promille = död :D

Dagen efter några öl kör jag endast hoj, dvs cykel utan motor.
Känns bättre än att vara nervös i en bil samt att jag mår bättre av att få sträcka ut mina muskelkrafter lite =).

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick