Alkoläsk?!

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Ni som gör alkoläsk, vilka satser rekomenderar ni?

Jag gjorde en hel del under sista halvan av 90-talet men fick nog aldrig riktigt till det. Antingen överdoserade man med jäst och socker för att trimma upp alkoholhalten eller så var man och ryckte i flaskan långt innan processen gått i mål... Förkröket var inte sällan på hälften läsk och hälften bottensats liksom... :oops:

Tänker att man lugnat sig lite nu och kanske kan låta en jäsning få jobba klart i lugn och ro.

Så vilka smaker och fabrikat väljer ni finsmakare?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Gör som min kompis, Sodasreama en pava kosso (60poff) med några droppar citronsaft.
:tummenupp

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Åh, alkoläsk.

Nu blir jag nostalgisk. Kommer ihåg Medborgarplatsen på en uteservering och en ishink full med flaskor Hooch. Måste varit 1996.

Har för mig att EU-inträdet öppnade för alkoläsk såväl som öl med 7,2 volymprocent.

Nuförtiden är man gammal nå djävulskt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tillverkar du den alltså som man gör öl så att det blir kolsyrat?

Jag brukar göra vin på blåbär och vinbär under hösten och jag har väl ofta varit lite för optimistisk med sockermängden så det har ofta blivit ganska sött så vinkännare skulle nog kanske definiera det som alkoläsk. :rofl

I Filippinerna har jag gjort vin på deras frukter, mango, ananas, papaya, pomelo. Pomelo blir väldigt bittert och är väl inte riktigt att rekomendera, övriga frukter blir ok om man gillar söta drycker.
Även testat göra vin på kokos, och kokosvätska(tuba/lambanog) som infödingarna dricker i princip helt oförädlat. Tuba smakar och luktar mest jäst, jag trodde att man kunde få till ett riktigt vin av den vätskan men det verkar som att den innehåller för mycket fett så även om man följer alla konstens regler börjar det väldigt fort smaka vinäger.

Jag tror att jag skulle kunna försörja mig som vinbryggare i Filippinerna, dom gillar att bli fulla, dom gillar allt som smakar sött och det är ganska lätt att producera högre kvalitet än vad dom vanligtvis dricker där.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kuriosa... Tills nyligen kunde man på Amazon.DE beställa hembränningsapparater med leverans till Sverige. De verkar dock plockats bort sista tiden.
E-bay däremot säljer fortfarande från Tjeckien.
Tyvärr så är innehavet här hemma fortfarande lika olagligt som innan.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Kuriosa... Tills nyligen kunde man på Amazon.DE beställa hembränningsapparater med leverans till Sverige. De verkar dock plockats bort sista tiden.
Det är väll kolonen som e olaglig om den är komplett.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är väll kolonen som e olaglig om den är komplett.
Enligt alkohollagen 2 kap. 1 § så är det förbjudet med:
"En apparat som uppenbarligen är ägnad för tillverkning av sprit (destillationsapparat) och del till en sådan apparat får endast tillverkas för, överlåtas till eller innehas av den som har rätt att tillverka sprit."

Kollade upp det tidigare när jag tycke det hade varit coolt med att ha en i koppar ståendes hemma. Var dock inte värt det när man såg straffen på det ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Just så, det är olagligt att ha en apparat. Men tillverkar man apparaten demonterbar på ett smart sätt så är det ju bara rostfria rör.

Hos pundarbenke som inte äger några andra rör så är det väl svårt att dölja men i min verkstad skulle aldrig någon hitta rörbitarna för att pussla ihop en sån apparat.

Nu anser jag inte det vara värt besväret och kosta på rör för att koka sprit för eget bruk. Och börjar man sälja hembränt på en liten ort så har man nog ganska snart problem vare sig Kling och Klang hittar en apparat eller ej.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inte ens när jag drack som mest sprit och hade som sämst betalt tyckte jag det var värt besväret, om man inte säljer då och tjänar kosing på det.

Nuförtiden konsumerar jag kanske 20cl på ett år, om jag bjuds på snaps till middagar.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
"En apparat som uppenbarligen är ägnad för tillverkning av sprit (destillationsapparat) och del till en sådan apparat får endast tillverkas för, överlåtas till eller innehas av den som har rätt att tillverka sprit."

Kollade upp det tidigare när jag tycke det hade varit coolt med att ha en i koppar ståendes hemma. Var dock inte värt det när man såg straffen på det ?
Ja precis det är kolonen som är förbjuden.

På den gamla goda tiden vet jag att Tillomed polisen ivåran lilla by köpte hb av leverantören ibyn. Leverantören fick alltid reda på tillslaget i förväg av någon konstig anledning.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vodka+läsk=grogg (aka alkoläsk)
Är vodkan slut, tar man gin eller whisky eller vad sjutton som helst.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Alkomäsk är och kommer alltid att vara just mäsk.
Men jag har gjort en hel del torr cider som blivit riktigt god så jag rekommenderar det.

Vad gäller HB så är det ju en spännande process vilket kan göra det hela värt mödan. Jag har aldrig varit så intresserad av att dricka spriten att det blivit billigare att bränna än att köpa men det var kul att testa på den tiden man var singel och hade tid att döda.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Åh, alkoläsk.

Nu blir jag nostalgisk. Kommer ihåg Medborgarplatsen på en uteservering och en ishink full med flaskor Hooch. Måste varit 1996.

Har för mig att EU-inträdet öppnade för alkoläsk såväl som öl med 7,2 volymprocent.

Hooch... jössesjävlar. Undrar om det var dagen innan högskoleprovet -95 jag var på en avslutning och den var skapligt ny på marknaden. Det högskoleprovet var en utmaning kan jag säga. Läsa klockan 9 på morgonen var ju bara att glömma, gick inte att fokusera på bokstäverna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Åh, alkoläsk.

Japp, Hooch kom 1996.
Men vad hände med alkoglassen? Känns lite som hasch-muffins

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och det berättar du EFTER de tagit bort dem?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Kollade upp det tidigare när jag tycke det hade varit coolt med att ha en i koppar ståendes hemma. Var dock inte värt det när man såg straffen på det
Vad var straffen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inte ens när jag drack som mest sprit och hade som sämst betalt tyckte jag det var värt besväret, om man inte säljer då och tjänar kosing på det.

Nuförtiden konsumerar jag kanske 20cl på ett år, om jag bjuds på snaps till middagar.
Herregud vad jag hoppas jag aldrig hamnar där, men du kanske kompenserar med något annat?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vad gäller HB så är det ju en spännande process vilket kan göra det hela värt mödan. Jag har aldrig varit så intresserad av att dricka spriten att det blivit billigare att bränna än att köpa men det var kul att testa på den tiden man var singel och hade tid att döda.
Ja, själva processerna runt om skulle vara rätt kul att jobba med, processtyrning, reglering osv. Uppfinna hjulet igen liksom.

Fast helst skulle jag vilja göra whisky, lite mer långsiktigt och inte bara ren industrikokning.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning