Alla med YPVS!

slang-rikard

Seriös
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
05 KTM 625 SXC
Upptäckte till min fasa för några dagar sedan att YPVS:en på min DT125LC inte fungerade. Så jag pillade och pillade för att konstatera att YPVS-motorn var gravt invalid. Den hade invalidiserats i "stängt" läge. (Detta förklarade att den var så slö på höga varv) Så jag tog en tur med öppnad port!

För alla er med YPVS!

Koppla ur YPVS:en, ställ och öppna upp avgasventilen så mycket det går. (detta ger mer ös på höga varv än med YPVS, då YPVS:en inte öppnar helt)

Ta en tur på 7000 varv+ och njut!

(Ps. om någon har en YPVS-elmotor till salu, PM:a, så köper jag den mer än gärna)
:rofl
 
Last edited:

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Finns ingen anledning till att koppla ur ypvs:en om den fungerar som den ska. Kopplar du ur den och ställer den i stängt läge tappar du på topp, ställer du den i öppet läge tappar du på botten. Den fyller sin funktion genom att själv öppna och stänga beroende på varvtalet.
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
Out_Spinner skrev:
Finns ingen anledning till att koppla ur ypvs:en om den fungerar som den ska. Kopplar du ur den och ställer den i stängt läge tappar du på topp, ställer du den i öppet läge tappar du på botten. Den fyller sin funktion genom att själv öppna och stänga beroende på varvtalet.

helt rätt!
 

slang-rikard

Seriös
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
05 KTM 625 SXC
Out_Spinner skrev:
Finns ingen anledning till att koppla ur ypvs:en om den fungerar som den ska. Kopplar du ur den och ställer den i stängt läge tappar du på topp, ställer du den i öppet läge tappar du på botten. Den fyller sin funktion genom att själv öppna och stänga beroende på varvtalet.
Jag vet detta! Men jag vet även att YPVS:en aldrig öppnar optimalt på toppen heller. (har kollat upp detta) Så om man har lite feeling och motoröra så kan man lätt ge den mer effekt på toppen bara för att skoja till det lite ibland! :D Visst är den slö i botten och man måste hålla den över 7000 varv men de sista 3000 varven är då underbara! Självklart orkar man inte med en hoj utan bottendrag och dåligt mellanregister. Men har man tråkigt och vill testa att gasresa i tvåan så rekommenderas detta starkt! :yoparty
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
HAHAHA!
Plockar man bort CDI boxen tänder den mycket bättre, har du provat det?
:rolleyes:
 

slang-rikard

Seriös
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
05 KTM 625 SXC
Solid snake skrev:
HaNn EeE EtT MåPpEfAcKo!!! *zMaJl*
Att porten inte öppnar optimalt på riktigt höga varv är inget jag har hittat på.
Jag fick YPVS-trassel så att den inte ville öppna sig,
jag plockade av YPVS:en och öppnade porten manuellt, lyssnade och testade för att se var, när och hur den var som vassast.

Aha! jag kom på ett läge där den gasreser sig i tvåan på ca. 7000 varv. (detta brukar inte strypta DT125:eek:r göra)

1. Jag lade därefter upp en tes; YPVS ger inte alltid max!

2. Jag talade med andra med liknande erfarenheter. Dessa höll med.
(tack till bl.a. koop)

3. Sedan passade jag på att fråga om det här på Yamaha-center och fick min tes bekräftad i verkstaden då jag var där och rådgjorde angående YPSV:en.

Jag ville bara dela med mig av erfarenheter här på forumet och enligt den här läsningen betvivlar jag att ni har experimenterat eller har erfarenheter av det här överhuvudtaget.

Så kalla mig inte "MåPpEfAcKo" på mellan-västskånska.(Vi nordväst skåningar talar mycket bättre :tungan )

Jag har även sagt det här förut och jag vill säga det här igen:
JAG UPPMANAR INGEN TILL ATT KÖRA UTAN YPVS! DET ORKAR MAN INTE LÄNGE! Det här var bara menat att höja er medvetenhet litegrann. Ska tydligen inte försöka mig på det igen.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag vet inte om du bara är dum eller om du inte kan mecka.
Min YPVS öppnar helt över 7000rpm. Detta vet jag eftersom jag själv ställt det att göra så. Så har de flesta gjort på det här forumet. Men kan man inte mecka så är det svårt.
Säker på att det inte är Honda du ringt?
 

slang-rikard

Seriös
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
05 KTM 625 SXC
Biifer skrev:
Jag vet inte om du bara är dum eller om du inte kan mecka.
Min YPVS öppnar helt över 7000rpm. Detta vet jag eftersom jag själv ställt det att göra så. Så har de flesta gjort på det här forumet. Men kan man inte mecka så är det svårt.
Säker på att det inte är Honda du ringt?
Dum är jag inte känd som. Tvärtom, och som jag har hört från Yamaha-center så öppnar den inte helt "originalinställd".

Detta var bara något jag ville upplysa dem som inte kände till detta fenomen.


Du Biifer är säkert jätteduktig på justera wirar, så känn dig inte träffad.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag tycker det är fel att du ska uppmana till att köra utan inkopplad avgasport eftersom det är ungefär lika lätt att koppla ur den om att ställa in den rätt. :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Då var frågan.. hur ställer jag in så att den öppnar helt?.. eller rättare sagt .. hur vet jag om den öppnar helt eller inte?.. (mitt ATAC system.. antar att det funkar på samma sätt)
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
precis hör vet man att den öppnas helt och hur gjör man så att den gjör det :confused:

har en orginaliställd ypvs :yoparty
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top