Alla poliser kan bli trafikpoliser

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Rikkard skrev:
Så trodde man ju att det fungerade redan. Vilket slöseri med resurser att det inte varit så innan.
Jag trodde också det. Va fan, då har jag ju fisåkt helt i onödan massor av gånger!

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Påpekar risker med förslaget
Lena Andersson, ledamot i Polisförbundets styrelse, påpekar risken för att polisens preventiva arbete får stå tillbaka om mer tid ska ägnas åt rapportering av trafikförseelser.

Att polisen kör runt i bostadsområden och syns runt om i samhället anser hon är en viktig del i att förebygga brott.

-Det är ju inte så att vi sitter och rullar tummarna, säger hon.

vettig kvinna.. mera sånt å mindre trafikövervakning

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
Men det är ett helrätt beslut faktiskt. Man har ju inte lust o lägga skattepengar på snutar som åker runt o väntar på att brott ska begås. Syftet är ju o förebygga brott med liksom.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag tycker det finns viktigare saker att göra än att kolla om folk har bilbälte...

Är poliser sysslolösa så tycker jag de ska patrullera runt i Alby,Tensta,Akalla och liknande förorter...

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
UltraMarine skrev:
Jag tycker det finns viktigare saker att göra än att kolla om folk har bilbälte...

Är poliser sysslolösa så tycker jag de ska patrullera runt i Alby,Tensta,Akalla och liknande förorter...

Sen är ju landet lite större än bara Stockholmsområdet.(men visst, just där kanske det behövs att de syns mer)

Ser hellre att de tar folk utan bälte, onyktra fortkörare osv. än att de inte gör något alls. Vi betalar ju ändå deras löner, så då kan de gott få jobba för den med. :hihi

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
DreeTman skrev:
Sen är ju landet lite större än bara Stockholmsområdet.(men visst, just där kanske det behövs att de syns mer)

:hihi

Jag nämnde några problemområden jag känner till och naturligtvis menar jag inte att sysslolösa poliser i lindesberg ska patrullera i Akalla. :tomten

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
UltraMarine skrev:
Jag nämnde några problemområden jag känner till och naturligtvis menar jag inte att sysslolösa poliser i lindesberg ska patrullera i Akalla. :tomten

Nej fullt så naiv är jag inte heller... :död

Men kan tänka mig att folk reagerar på poliser där som på alla andra ställen... Ögontjänare är vi allihop, och står det en konstapel i downtown Akalla och har blåskontroll så håller sig förhoppningsvis folk lugna just där iallafall.

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
UltraMarine skrev:

Det är lätt att tänka så...men trots allt...

- Hälften av de omkomna utan bilbälte hade sannolikt överlevt om de använt bilbälte. Tyvärr konstaterar vi att bilbältesanvändningen minskar. Alltför många trotsar lagen och utsätter sig själva och andra för stor fara, säger Björn Jonsson, trafiksäkerhetsanvarig på Vägverket Region Sydöst i Jönköping.

Kanske tycks en skitgrej...men det är det bara tills det är nån man känner som drabbas. Lägg därtill de som "bara" blir svårt skadade pga bälteslarv. Gillar ni inte att era skattepengarna går till polisernas löner så tänk på hur mycket som går till sjukvård, sjukskrivningar m.m pga att folk är lata med sånt här. Helst hade jag sett att det fanns ännu fler poliser så att de hann med allt ovanstående...trots att jag själv kör som en mctjyv :tungan

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
fattar inte varför folk kör utan bälte.. jag känner mig "naken" utan fegsnöret när jag kör/åker bil

men när skinnstället åker på så kommer hornen som en räkning med posten

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det är rätt korkat att ha två olika kategorier poliser, där den ena kategorin ignorerar brott som begås på den andra kategorins domän.

Tänk om det fanns rån-poliser och misshandelspoliser, där de förra gick förbi en pågående misshandel fram tills det ögonblick då förövarna lade handen på offrets plånbok?

musse

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Derbi 125
ft skrev:
Det är rätt korkat att ha två olika kategorier poliser, där den ena kategorin ignorerar brott som begås på den andra kategorins domän.

Tänk om det fanns rån-poliser och misshandelspoliser, där de förra gick förbi en pågående misshandel fram tills det ögonblick då förövarna lade handen på offrets plånbok?

Riktigt så fungerar det inte! Alla "utryckningspoliser" (IGV) har en grundkompetens i trafik och trafikpoliser har alla jobbat minst ett par år som "utryckningspoliser" (IGV) innan dessa sökt sig vidare till trafiken där de får fördjupade kunskaper om tex tungtrafik, mm. Alla poliser kan ingripa i alla brott men att söka efter en efterlyst eller bortsprunget barn, kan gå förre en rödljuskörning, för att ta ett exempel som kanske får allmänheten att reagera som om polisen bara "ignorerar brott"

Sedan skall man inte kritisera andras arbetsinsats v lön utan att själv vara insatt i hur mycket de tjänar och inte själv vill göra jobbet.

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
-Många poliser har vid ganska många tillfällen tomrum i sin yrkesutövning där man kan stanna vid vägkanten en kvart här och där och göra blåsningar, kanske ha med sig laserinstrument och stå och mäta hastigheter. Sedan, när de får ett jobb, är det bara att åka vidare igen, säger Bengt Svensson.

Detta betyder också att alla poliser som bara jobbar som trafikpoliser borde bli
vanliga poliser som reder ut riktiga brott! Sedan kan de leka med sina lasergevär
på lediga stunder....

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Utan bilbälte

Vi har ett annat problem som är långt större här i Sverige.

Det är nämligen den sociala ohälsan som gör att mäniskor vill sluta leva i det här landet....
Var sjätte timma här i Sverige tar en mäniska sitt liv under tragiska omständigheter....
Det betyder ca 1600 personer varje år...

Varför hör jag INGEN nollvission om det från våra politiker????

Det är precis lika tragiskt, att en ledsen person tar sitt liv, som att en medmäniska förlorar sitt liv i en trafikolycka..

Men nu till poängen med anledning av bilbälte:
Många av dessa använder sin bil som verktyg när dom avslutar sitt liv..:=(
När man läser om "Oförklarlig" olycka på en rak väg varmt och torrt osv...
Inget bälte....Full fart rakt i kylaren på lastbilen eller ett träd..osv.

Om vi plockar bort dessa faktorer så skulle dödsantalet sjunka rejält på dessa områden....

Vi som är fortfarande kvar i livet, vi får dras med vajerräcken istället på den där vägsträckan........:=(
Vila i frid alla olyckliga..
MVH
Roffe

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
VRM Roffe skrev:
Vi har ett annat problem som är långt större här i Sverige.

Det är nämligen den sociala ohälsan som gör att mäniskor vill sluta leva i det här landet....
Var sjätte timma här i Sverige tar en mäniska sitt liv under tragiska omständigheter....
Det betyder ca 1600 personer varje år...

Varför hör jag INGEN nollvission om det från våra politiker????

Det är precis lika tragiskt, att en ledsen person tar sitt liv, som att en medmäniska förlorar sitt liv i en trafikolycka..

Men nu till poängen med anledning av bilbälte:
Många av dessa använder sin bil som verktyg när dom avslutar sitt liv..:=(
När man läser om "Oförklarlig" olycka på en rak väg varmt och torrt osv...
Inget bälte....Full fart rakt i kylaren på lastbilen eller ett träd..osv.

Om vi plockar bort dessa faktorer så skulle dödsantalet sjunka rejält på dessa områden....

Vi som är fortfarande kvar i livet, vi får dras med vajerräcken istället på den där vägsträckan........:=(
Vila i frid alla olyckliga..
MVH
Roffe

Jag läste att användadet av antidepresiva-läkemedel hade fått ner
antalet självmord med några procent...

Vidare tror jag att gratis ljusterapi hade varit bra för det begås mer självmord
på vintern än på sommaren, och att ju längre norrut du kommer
ju högre blir talen. Detta har vissa då dragit till att det är avsaknaden av ljus
som leder till självmorden.

Vad sägs om ett "ljusterapirum" i alla bibliotek, så hade man om man känner
sig lite hängig kunnat gå och få lite ljus och läsa en bra bok :)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
musse skrev:
Riktigt så fungerar det inte! Alla "utryckningspoliser" (IGV) har en grundkompetens i trafik och trafikpoliser har alla jobbat minst ett par år som "utryckningspoliser" (IGV) innan dessa sökt sig vidare till trafiken där de får fördjupade kunskaper om tex tungtrafik, mm. Alla poliser kan ingripa i alla brott men att söka efter en efterlyst eller bortsprunget barn, kan gå förre en rödljuskörning, för att ta ett exempel som kanske får allmänheten att reagera som om polisen bara "ignorerar brott"

Oki, så förändringen är bara att kriminalpoliserna kan bli satta på att låta folk blåsa på överblivna stunder?

Sedan skall man inte kritisera andras arbetsinsats v lön utan att själv vara insatt i hur mycket de tjänar och inte själv vill göra jobbet.

Vilket jag inte heller gjorde, om det var mig du avser.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag undrar hur vissa piketpoliser tar detta... Har sett några som ser ut som hulk hogan och nog håller på med fler småbrott än en själv, kör runt med civila kläder i bilen. Att de skulle stå och ha laserkontroll frivilligt känns liksom som att det inte finns.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jag förstår inte hur jag utsätter andra för fara när jag kör
utan bilbälte. Skulle vilja ha exempel och statistik på hur ofta de
exempelen skadat någon annan är den bälteslöse själv.

Det fina med att utfärda bilbältesböter är att det är snabba
lättlösa brott så de hjälper upp inkomsterna och brottsstatistiken :huvet

Jag höll på att bli överkörd av en lastbil på ett övergångsställe,
fick kasta mig åt sida för att klara mig. En polispatrull stod 5 meter
ifrån och såg allt, så när de svängde efter lastbilen trodde jag de
skulle stoppa idioten. Ack så fel, de följde inte bilen, de åkte tillbaka
till polishuset, kaffet väntade väl.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...