Alliancefläkt lägenhet kontra villa

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjena.

Håller på att renovera köket och har fastnat lite i det här med olika fläktsystem. Har efter många frågor till en massa människor fått reda på att det är en alliancefläkt jag ska ha.

"Kanon" tänkte jag när jag äntligen lyckades få ett rakt svar till slut. Men i alla hast glömde jag givetvis att fråga om det skiljer något på alliancefläktar för lägenheter och dito för villor? På vissa produktbeskrivningar står det specat att de är för lägenhet resp. villa, men vissa andra står inget skrivet alls om detta.

Så, kan någon sprida ytterligare lite ljus över denna djungel så vore jag tacksam. Jag är alltså ute efter att veta om det finns speciella alliancefläktar för lägenheter och vad som i så fall skiljer dessa från varianterna avsedda för villor.

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Ingen aning om vad det är för fläkt men kan det vara så att i lägenhet får man oftast inte blåsa ut luften ur lägenheten utan deras fläktsystem löser det? Har sånna regler i min lägenhet i alla fall

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Du får oftast leda oset med en spiskåpa men i regel inte in i ventilationssystemet med fläkt, det är nämligen magiskt avstämt för att fungera efter konstens alla regler i ett flerbostadshus. Om jag inte missminner mig så kan ombyggnad av ventilation innebära krav på bygglov, bara en notis.

Pratade dock med en byggare ngn. gång om att smälla upp en fläkt som skickar ut luften antingen genom fönsterkarmen eller att man helt enkelt borrar hål i ytterväggen. Denne hade byggt fönstermodellen några ggr. men det kan ev. påverka ventilationen.

Vet inte om det alltid är så men hos mig fungerar det som så att på taket av fastigheten så sitter det fläktar som suger ut luft från lägenheterna i badrum/kök/våtrum och friskluften kommer in via ventiler på fönster samt brevinkast. Alltså ska du utan fläkt vädra köket bör du öppna ett fönster i ett annat rum och inte i köket, öppnar du köksfönstret blir friskluft in mer än vad ventilationsystemet klarar och oset du vill vädra ut letar sig istället in i lägenheten.

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ingen aning om vad det är för fläkt men kan det vara så att i lägenhet får man oftast inte blåsa ut luften ur lägenheten utan deras fläktsystem löser det? Har sånna regler i min lägenhet i alla fall

Du får oftast leda oset med en spiskåpa men i regel inte in i ventilationssystemet med fläkt, det är nämligen magiskt avstämt för att fungera efter konstens alla regler i ett flerbostadshus. Om jag inte missminner mig så kan ombyggnad av ventilation innebära krav på bygglov, bara en notis.

Pratade dock med en byggare ngn. gång om att smälla upp en fläkt som skickar ut luften antingen genom fönsterkarmen eller att man helt enkelt borrar hål i ytterväggen. Denne hade byggt fönstermodellen några ggr. men det kan ev. påverka ventilationen.

Vet inte om det alltid är så men hos mig fungerar det som så att på taket av fastigheten så sitter det fläktar som suger ut luft från lägenheterna i badrum/kök/våtrum och friskluften kommer in via ventiler på fönster samt brevinkast. Alltså ska du utan fläkt vädra köket bör du öppna ett fönster i ett annat rum och inte i köket, öppnar du köksfönstret blir friskluft in mer än vad ventilationsystemet klarar och oset du vill vädra ut letar sig istället in i lägenheten.

Har förstått det som att fläkten i lägenheten är sammankopplad, via en signalkabel, med en centralfläkt som sitter på vinden. På det viset kan fläkten i lägenheten aldrig suga ut mer än vad centralfläkten tillåter för tillfället.

Allt är tvunget att anslutas av behörig fackman för att de ska kunna kontrollera och justera in den nya fläkten. Har varit i kontakt med ventilationsfirman som gör underhållet här i fastigheten och kommer anlita dem för montaget av den nya fläkten.

Inser att det enklaste är att prata med dem igen så att jag köper rätt prylar, men jag tänkte att jag kunde höra mig för här på forumet om det fanns någon som var insatt i ämnet.

Ska bli redigt skönt att riva ut det gamla köket. Aprikosfärgade skåpluckor och vågad dekorlist är inte riktigt min kopp te.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO