Alltid byta oljefilter vid oljebyte?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Tänkte göra mitt första oljebyte och har servicemanualen så det borde gå bra, min fråga är om man alltid ska byta oljefilter vid varje oljebyte? Tror att filter byttes för 2 år sedan, kan inte avgöra om det är längesedan eller inte. Det är en VFR från -89.

Tacksam för lite tips!
/Thelinski

Japp! var det 2 år sen sist så ska du defenitivt byta filter oxå,inget att snåla på.
Vet ej hur ofta du tänkt byta olja men somliga (jag tex) byter olja ca vart 500 mil,det blir alltså 1 gång mellan servicarna på 1000 mil,när de byter stift,olja,filter.

Ca vart 600-1000 mil bör du minst byta olja och filter,glöm även inte luftfiltret.
Kontrollera,eventuellt blåsa rent luftfiltret om det inte är farligt skitigt annars byt.

Last edited:
Ett filter går på under ca 70kr till din hoj, är det "värt" att chansa?
Frågan må verka retorisk, till viss del. Men, vet du inte när det byttes senast så är mitt råd, byt.
Det är ju ett vanligt Spin-on filter, så bytet kräver ingen extra packning eller annat krångel.

Oljefiltren duger egentligen flera säsonger, viktigast är att oljan byts. Men varför snåla, kostar inte många kronor med ett filter så det är lika bra o byta samtidigt som du byter olja (iallafall om du bara byter en gång per säsong).
Nu vet du dessutom inte hur länge sen det byttes så du borde byta nu..

EDIT: Trodde man skulle få va först för en gång skull.. men icke!

Last edited:
Tack för snabba svar! Ok, då är det bara att köra till mcvaruhuset imorron och köra filter. Antar att det är lika bra att byta luftfilter också eftersom jag inte har en susning om när det gjordes sist. Har någon en susning vad ett sådant går loss på?

/Thelinski

Personlig eftertanke; Vore det inte bättre att byta filter/olja oftare på en äldre raket då de oftast gått längre och därmed blivit mer slitna, varvid oljan svinas ner mer och mer?

Scud>>> Du får väl plocka ner några pinnhål och försöka haka på :D

Edit: Som svar på din fråga om luftfilter; Orginaltyp går loss på runt 200-250kr.

(Sen beror det ju på hur mycket extra den lokale butiken lägger till utöver riktpris...)

Thelinski skrev:
2138823 Tänkte göra mitt första oljebyte och har servicemanualen så det borde gå bra, min fråga är om man alltid ska byta oljefilter vid varje oljebyte? Tror att filter byttes för 2 år sedan, kan inte avgöra om det är längesedan eller inte. Det är en VFR från -89.

Tacksam för lite tips!
/Thelinski

Jag byter alltid båda, men har servicevänlig hoj, tar inte ens 5 minuter totalt sett att serva med olja o filter.
MEN vet du inte när det är bytt? SÅ byt!! Sen kan du ju alltid "fuska" vartannat byte, tror inte en gammal hoj dör av det..

Du har ju en erkänt riktig kvalitétsmaskin också(tror inte den släpper ifrån sig så mycket metallpartiklar som hamnar i tråget) men att hålla den i liv, så kan det vara värt riktiga servicar.

Last edited:
Jag körde ca 400 mil förra året och det är nog det jag kommer göra åren framöver. Så jag borde kunna sätta i system att byta filter, olja och luftfilter varje år själv, och om inget oväntat händer med hondan så finns det ingen direkt orsak att lämna in den på service? Jag är som ni kanske listat ut ganska ny i gemet så ovan kanske är idioti? Hondan har rullat ca 6500 mil. Tyvärr fick jag ingen servicebok men när jag köpte den förra året så jag vet inte så mycket om dess servicehistorik, men den går klockrent.

Jag antar att min fråga är, borde jag lämna in den på service framöver även om den inte krångar på ngt sätt?
/Thelinski

Thelinski skrev:
Jag antar att min fråga är, borde jag lämna in den på service framöver även om den inte krångar på ngt sätt?
/Thelinski
Det är ju en fråga som bara du själv kan svara på egentligen. Litar du på att du själv gör rätt så varför inte skruva själv? Litar du mer på att meken på hojfirman gör rätt och har råd, så lämna in den.. Många litar ju inte på mekarna utan skruvar helre själv. Köper du en mek-bok så klarar du nog det mesta själv, har du intresset så är det ju dessutom roligt!

förra säsongen bytte jag olja 5 ggr på 500 mil & bytte filter 2 ggr.

överkurs ? ja, men jag testade olika oljor, samt bytte lameller

annars byter jag filter varannan gång. 3-500 mil mellan oljebyte

pröjsar man 400 spänn för olja kan man lika gärna lägga 50-100 spänn på filter också

luftfilter kan kosta en del. kostar 500 till min

Thelinski skrev:
2138847 Tack för snabba svar! Ok, då är det bara att köra till mcvaruhuset imorron och köra filter. Antar att det är lika bra att byta luftfilter också eftersom jag inte har en susning om när det gjordes sist. Har någon en susning vad ett sådant går loss på?

/Thelinski

Glöm inte att du ska ha mer olja när du häller i ny om du samtidigt byter filter.

Kanske du redan vet men tänkte nämna det ändå.

wonderwizard skrev:
2139083 förra säsongen bytte jag olja 5 ggr på 500 mil & bytte filter 2 ggr.

överkurs ? ja, men jag testade olika oljor, samt bytte lameller

annars byter jag filter varannan gång. 3-500 mil mellan oljebyte

vad menar du med testade olja?

Nej du ska inte köpa nytt filter. Gör rent det istället. Då ditt filter är avstämt för din motor.

Thelinski skrev:
2138885 Jag körde ca 400 mil förra året och det är nog det jag kommer göra åren framöver. Så jag borde kunna sätta i system att byta filter, olja och luftfilter varje år själv, och om inget oväntat händer med hondan så finns det ingen direkt orsak att lämna in den på service? Jag är som ni kanske listat ut ganska ny i gemet så ovan kanske är idioti? Hondan har rullat ca 6500 mil. Tyvärr fick jag ingen servicebok men när jag köpte den förra året så jag vet inte så mycket om dess servicehistorik, men den går klockrent.

/Thelinski

Bör räcka med egen service, har själv ALDRIG lämnat in någon hoj på service gär allt själv, dessutom tror jag att just VFR-motorn knappt behöver justera in ventiler, var ju en hoj enligt bike som hade gått 17 000 mil och inget ventiljustering, men går det bra, behövs det ju ej, många hojar så är det lilla som det ändrat sig på 4000 mil knappt mätbart, många(oseriösa) verkstäder vet om det med, de lyfter på toppen, inget att fixa, skruvar tillbaka samt debiterar fullt verkstadsarbete...

servade farsgubbens glidarhoj, han hade kört 200 mil sen förra bytet, oljan var fortfarande rödaktig(castrol GPS) så där var det nog överkurs med filterbytet, men det gick av bara farten..

ozto skrev:
2139601 vad menar du med testade olja?

olika märken, hel & del syntet.

jag vet iaf att castrol gör att koppingen slirar extra mycket på R1:an, så den ska vi inte ha i.. numera är det shell's olja för hela slanten.

bra, relativt billig & kopplingen slirar INTE

Sådär, nu är oljan och oljefilter bytt, tror faktiskt det får räcka med service för stunden. Det var verkligen enklare än jag trodde, men så är man förståss ett tekniskt geni! :hihi

Tack för tipsen jag fått!
/Thelinski

Thelinski skrev:
2140981 Sådär, nu är oljan och oljefilter bytt, tror faktiskt det får räcka med service för stunden. Det var verkligen enklare än jag trodde, men så är man förståss ett tekniskt geni! :hihi

Tack för tipsen jag fått!
/Thelinski

Se där ja! Nu har du lärt dig något nytt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick