Alperna i Juni, snörisk?

Ante500

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hur pass vanligt är det med snö på alpvägarna i början av Juni? Har läst att vissa pass har säsongstängt till slutet på Juni, men det kanske bara är de mer extrema som Stelvio tex? Men det är ju dom som är roliga tyvärr :) Funkar Alpsemester i början av Juni?
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Ja risken finns! Slår nog väldigt olika från år till år. 5 JULI 2005 passerade vi Stelvio passet och då regnade det på vägen upp, snöglopp och nollgradigt på toppen o solsken och 25 grader i dalen på södra sidan....Vägen upp var inte så njutbar direkt. Men efter en varm choklad o grädde i baren på toppen så var nerfärden rena njutningen!:yoparty

Första bilderna är från Stelviopasset den 5 Juli 2005.
Sista två bilderna är från Pordoi passet nära Cortina den 3 Juli 2005...
:Bugar

Mitt tips är att skjuta på det till slutet av juni om du bara ska köra mycket alppass. Kan bli riktigt kallt på nätterna i tält annars...
 

Bifogat

  • IMGP3933 (Medium).JPG
    IMGP3933 (Medium).JPG
    44.1 KB · Visningar: 201
  • IMGP3934 (Medium).JPG
    IMGP3934 (Medium).JPG
    89.8 KB · Visningar: 209
  • IMGP3936 (Medium).JPG
    IMGP3936 (Medium).JPG
    54.9 KB · Visningar: 174
  • IMGP3938 (Medium).JPG
    IMGP3938 (Medium).JPG
    63.1 KB · Visningar: 179
  • IMGP3941 (Medium).JPG
    IMGP3941 (Medium).JPG
    67.7 KB · Visningar: 186
  • IMGP3946 (Medium).JPG
    IMGP3946 (Medium).JPG
    85.8 KB · Visningar: 210
  • IMGP3913 (Medium).JPG
    IMGP3913 (Medium).JPG
    72.8 KB · Visningar: 237
  • IMGP3914 (Medium).JPG
    IMGP3914 (Medium).JPG
    86.4 KB · Visningar: 250

Ante500

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Tackar. Varmt och skönt i dalgångarna >20C och dom "normala" passen alltså men risk för snö >2500m, rätt uppfattat? (Med reservation för sklinnader år från år) :va
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Med tanke på hur vintern slagit till i hela Europa med snökaos i Milano häromveckan så gissar jag på att det kan ligga mycket snö kvar tidig vår detta år!

Lite tråkigt om du blir tvingad till att åka runt och förbi alla fina bergspass för att du drar iväg tidigt. Ha en "torr" och solsäker rutt som plan B om du bara kan dra iväg tidigt på säsongen. Mao en kurvig rutt söder eller norr om alperna.

I hörnet Belgien-Frankrike-Luxembourg har du mycket roliga landsvägar och god billig o lokal pilsner på kvällarna!
Törs du så chippar du in ca.15 euro o kör ett varv på "ringen" i de trakterna som grädde på moset...:)
 

Magnuz

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Männedorf
Hoj
Street Triple R
Ska du köra mycket alppass sa ska du absolut sikta pa slutet av juni eller tidigt i juli (+ varma kläder). Sommaren -09 har jag för mig att tex Gottard passet inte öppnade förän slutet av juni.

/Magnus
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Vädret kan vara hursomhelst. Vädret i bergen är föränderligt. Jag åkte ett antal pass i mitten/slutet på juni 2006 och jag hade aldrig problem med kyla på topparna, på hög höjd var det lagom varmt i skinnställ. I dalarna var det upp till 34 grader, väldigt svettigt. Jag hade som tur var sol mest hela tiden.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Korsade Alperna tur och retur i början på juni 2009 (schweiziska/italienska gränsen) och det ösregnade utav helvete med sikt på bara ett par meter när man var som högst upp över havet, så var lagom behagligt.. :( solsken övrig väg och snö fanns bara på topparna som man kunde skymta från vägen. Sjukt vackert i alla fall, men inga direkta platser man kunde stanna på.. Dock inte mycket trafik då de flesta kör genom den xtremt långa tunneln som går genom Alperna mellan Schweiz o Italien..

Jag passerade Alperna mellan Frankrike, Schweiz, Italien i somras och kan bara instämma att vädret är skit uppe på riktigt hög höjd. Kruxet är att du hamnar mitt i regnmolnen. I dalgångarna hade vi nästan alltid sol dock.

Skall tilläggas att jag åkte där i slutet av Augusti början på September.

Lycka till, du har en magisk tripp framför dig!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
rätt opålitligt ja. va uppe i sustenpass och furkapass i början/mitten på juli '08 och det snöade visserligen inte då vi hade bra väder men högt upp var det iaf en hel del snö kvar.

i mitten på sept '09 haglade det uppe vid stelviopasset när vi var där. visserligen lite halvsent på året men ändå, alperna är väl rent generellt lite opålitligt, speciellt högt upp i passen. bra kläder och däck är väl det som gäller.
 

Magnuz

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Männedorf
Hoj
Street Triple R
rätt opålitligt ja. va uppe i sustenpass och furkapass i början/mitten på juli '08 och det snöade visserligen inte då vi hade bra väder men högt upp var det iaf en hel del snö kvar.

i mitten på sept '09 haglade det uppe vid stelviopasset när vi var där. visserligen lite halvsent på året men ändå, alperna är väl rent generellt lite opålitligt, speciellt högt upp i passen. bra kläder och däck är väl det som gäller.

Om du åkte Susten och Furka så hoppas jag att du inte missade Grimsel (samma omr) som e min absoluta favorit :) Rekomenderas varmt!

/Magnus
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Vädret kan ju variera och variera fort kan man väl sammanfatta
inläggen här.

Kan bidra med lite bilder från min utflykt i somras.
Jag hade flyt med vädret...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=209945


För övrigt kan jag tillägga: Åk, för f*n! Det kommer vara
en av dina bästa hojupplevelser någonsin. Något att dra
rövarhistorier för tanterna på ålderdomshemmet med. :tummenupp
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag var där i början av juni förra året och det var inga som helst problem.

Just Stelvio är inte allra varmaste stället just då men vägarna var snöfria.
 

Ante500

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Tack för alla svar. Som det ser ut nu blir det Alperna i mitten/slutet på Juni. :tummenupp

Följdfråga: Hur sent kan man vänta med att boka Autozug Hamburg-München? Allt är inte helt spikat ännu så jag får avvakta lite med den bokningen. Verkar finns plats på många avgångar än så länge iaf. Dom till Italien-Frankrike är ju redan mer eller mindre fullbokade. Det går fler avgångar mellan H-M iof så det kanske "alltid" finns plats kvar?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Om du åkte Susten och Furka så hoppas jag att du inte missade Grimsel (samma omr) som e min absoluta favorit :) Rekomenderas varmt!

/Magnus

kört upp till grimselpass två gånger! :tummenupp I somras körde vi dock bara upp från Gletsch och ner igen. egentligen är ju vägen upp norrifrån från Meiringen absolut finast men det hann vi inte riktigt med. ville hinna med andra pass jag inte kört innan och dessutom ville vi neråt mot norra italien. kommer klart köra den vägen igen dock!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
I somras snöade det i mitten/slutet av Juli i norra Italien. Över 2000 m låg det en decimeter snö ett par dagar. Dagarna efter var det 20 grader och sol på samma höjd...
 

Magnuz

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Männedorf
Hoj
Street Triple R
kört upp till grimselpass två gånger! :tummenupp I somras körde vi dock bara upp från Gletsch och ner igen. egentligen är ju vägen upp norrifrån från Meiringen absolut finast men det hann vi inte riktigt med. ville hinna med andra pass jag inte kört innan och dessutom ville vi neråt mot norra italien. kommer klart köra den vägen igen dock!

Ok, gött:tummenupp! Hör av dig när det är dax nästa gång, dessa pass ligger bara en halvtimme från där jag bor, (om man står på lite...).

/Magnus
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Passerade Stelvio 2-3 september 2007, då snöade det lite och var nollgradigt.

Risken finns, men jag tycker inte du ska se det som en anledning att inte köra.
Det går bra även med lite snö i luften och toppen på passet är snabbt förbi.

Man kan stanna o köpa en mugg varm choklad och lite apfelstrudl på toppen :)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ok, gött:tummenupp! Hör av dig när det är dax nästa gång, dessa pass ligger bara en halvtimme från där jag bor, (om man står på lite...).

/Magnus

jasså du bor där i trakterna? tufft! och varför? (om man får fråga)
 

Magnuz

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Männedorf
Hoj
Street Triple R
jasså du bor där i trakterna? tufft! och varför? (om man får fråga)

Mitt jobb (2-takts marin motorer) gör att jag är baserad här, men spenderar max 5-10 dar i mànaden här dà jag är resande. Sà i sommras (april-nov...) blev det bara ett par hundra mil :-( . Hör av dig om du e i krokarna vet ja.

/Magnus
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top